بررسی انتقادی تأثیر زمینه اجتماعی بر معرفت در اندیشه گادامر از منظر حکمت صدرایی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
معرفت و ساختار حاکم بر آن از دیرباز در صدر توجهات فلاسفه دکارت مسائل جدیدی را برای فلسفه بعد ایجاد نمود. کانت که توانست در نحله فلسفی منتج از دوئالیسم دکارتی را جمع کند، با طرح مقولات استعلایی، قالب هایی را معرفی کرد که حصول معرفت نزد آدمی در چارچوب آنها مکانپذیر می شد. این قالبها که نزد کانت ثابت و بین همه انسان ها مشترک بودند، در فلسفه های نوکانتی صورت هایی متفاوت و متکثری می یابد. زمینه مندی معرفت و تاکید بر زمینه اجتماعی و تاثیر آن بر معرفت، از جمله نتایج تفکر نوکانتی است که در مسئله معرفت ایجاد شده است. رساله حاضر با روش گفتگو، تلاش دارد تا این مساله را با ابعاد مختلف آن، موضوع گفتگوی میان هرمنوتیک فلسفی گادامر و حکمت متعالیه صدرایی قرار دهد. جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاؤ بودن معرفت، عالم مندی، تاریخ مندی، ساختار دیالکتیکی معرفت، هویت معرفتی جامعه، فرهنگ و لایه مندی آن و افق تئحیدی از جمله مهمترین فروعاتی هستند که از طریق آن تحلیل نهایی راجع به موضوع رساله حاصل می شود. با گذر از فروعات مذکور این نتیجه از منظر حکمت متعالیه صدرایی حاصل می شود که زمینه اجتماعی اگر چه استقلال فردی را در کسب معرفت ذائل نمی کند، اما نقش اعدادی در کسب معرفت داشته، می تواند در مسیر هویت یابی فرد سهیم باشد. همچنین معرفت توحیدی می تواند به عنوان معیار برا ینقد دیگر معارف که در حاشیه غفلت از توحید، شکل گرفته اند واقع شود. نگاه خاص گادامر به فرهنگ و توجه او به امر متعال در ساختار دیالکتیکال معرفت و همچنین جایگاه زبان در نظام معرفتی او، از مهمترین فروعاتی هستند که تحلیل نهایی را در اندیشه او راجع به موضوع رساله فراهم می آورند. از منظر گادامر هویت معرفتی انسان مستقل از تاثیر اموری چون فرد و جامعه بوده،لذا زمینه اجتماعی تنها جرقه های الهام علمی در انسان را شعله ور می سازد. تفاوتی که امکان نقد را برای حکمت صدرایی نسبت به فلسفه گادامر فراهم می سازد، معیار بودن معرفت توحیدی برای قرائت و نقد دیگر معارفت است. کلید واژه:ملاصدرا، گادامر، زمینه اجتماعی، تاریخمندی معرفت، فرهنگ.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی

نویسنده: محمدکاظم کریمی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی جامعه شناسی معرفت کارل مانهایم از منظر فلسفه صدرایی

نویسنده: علی قربان پور لزرجانی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: حسین اژدری زاده ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی

نویسنده: قاسم جعفرزاده ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: عماد افروغ ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی نظریه ساخت یابی گیدنز از منظر حکمت نو صدرایی

نویسنده: فاطمه علی محمدی ، استاد راهنما: عماد افروغ ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی مناسبات انسان با جهان های اجتماعی از منظر حکمت صدرایی

نویسنده: مهدی سلطانی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: عماد افروغ ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی معنا در اندیشه وبر از منظر حکمت اسلامی با تأکید بر اندیشه علامه طباطبایی

نویسنده: محمد یوسفعلی تبار ، استاد راهنما: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور 1: حسین سوزنچی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تحلیل انتقادی بنیان‌های فلسفی نظریه‌پردازی ارتباطات، از منظر حکمت صدرایی

استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور: شمس الله مریجی ، دانشجو: سید محمد علی غمامی ،
پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - 1394 - [دکترای تخصصی]

بررسی انتقادی بر ساخت معانی در تبارشناسی از منظر حکمت اسلامی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 زمستان 1397 شماره3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397