بررسی مناسبات انسان با جهان های اجتماعی از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
جهان اجتماعی مورد بداقه رویکردهای مختلف علوم اجتماعی قرار گرفته است. جامعه شناسی پدیده شناسی با کمک مبانی و پیش فرضهای پدیده شناسی فلسفی، جهان اجتماعی را بازخوانی کرده و نتایجی را بدست آورده است . در این پژوهش سعی بر آن است تا این مسیر را بر اساس مبانی حکمت متعالیه طی کرده تا از طریق آن بتوانیم مناسبات انسان و جهان های اجتماعی را از منظر حکمت متعالیه بدست آوریم. حکمت متعالیه، هستی فراتر از فهم انسان باور دارد و انسان بر اساس فهم و همت هستی را طی می کند. جهان اجتماعی نیز همان سپهر معنایی است که به واسطه جوهری انسان در پرتو اتحاد علم و عالم معلوم به سپهر معنایی دست می یابد و آن را در فعل و کنش های روزانه خود متجلی می کند. اگر این سپهر معنایی با نظام معنایی توحیدی هم سان شد جامعه فاضله را در تاریخ و موقف تمدنی خود محقق می سازد و در غیر این صورت جوامع غیر فاضله را وارد تاریخ ساخته و آن را در ضمن کنش های خود ایجاد کرده است. این پژوهش با روش تحلیلی - برهانی انجام شده است. کلید واژه ها: جهان های اجتماعی، جامعه شناسی پدیده شناختی، پدیده شناسی فلسفی، حکمت صدرایی
جهان اجتماعی مورد بداقه رویکردهای مختلف علوم اجتماعی قرار گرفته است. جامعه شناسی پدیده شناسی با کمک مبانی و پیش فرضهای پدیده شناسی فلسفی، جهان اجتماعی را بازخوانی کرده و نتایجی را بدست آورده است . در این پژوهش سعی بر آن است تا این مسیر را بر اساس مبانی حکمت متعالیه طی کرده تا از طریق آن بتوانیم مناسبات انسان و جهان های اجتماعی را از منظر حکمت متعالیه بدست آوریم. حکمت متعالیه، هستی فراتر از فهم انسان باور دارد و انسان بر اساس فهم و همت هستی را طی می کند. جهان اجتماعی نیز همان سپهر معنایی است که به واسطه جوهری انسان در پرتو اتحاد علم و عالم معلوم به سپهر معنایی دست می یابد و آن را در فعل و کنش های روزانه خود متجلی می کند. اگر این سپهر معنایی با نظام معنایی توحیدی هم سان شد جامعه فاضله را در تاریخ و موقف تمدنی خود محقق می سازد و در غیر این صورت جوامع غیر فاضله را وارد تاریخ ساخته و آن را در ضمن کنش های خود ایجاد کرده است. این پژوهش با روش تحلیلی - برهانی انجام شده است. کلید واژه ها: جهان های اجتماعی، جامعه شناسی پدیده شناختی، پدیده شناسی فلسفی، حکمت صدرایی
بررسی مناسبات انسان با جهان های اجتماعی از منظر حکمت صدرایی
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مفهوم و معیار صدق از منظر حکمت صدرائی و دلالت¬های آن در علوم اجتماعی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی تأثیر زمینه اجتماعی بر معرفت در اندیشه گادامر از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی رهاورد جنسیت پذیری اخلاق از منظر فمنیسم با سنجۀ مبانی حکمت صدرایی
نویسندگان:
زینب تاجیک
،
امین صیدی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
بررسی افعال ارادی انسان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در تحلیل کنش اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی نظریه ساخت یابی گیدنز از منظر حکمت نو صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مناسبات حکمت متعالیه و علم اجتماعی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45
مناسبات حکمت متعالیه و علم اجتماعی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 دوره 12، شماره 45 (پاییز 1399)
درآمدی بر مبانی انسان شناسی عدالت جنسیتی از منظر حکمت صدرایی، با تاکید بر نقد مبانی فمینیستی
نویسنده:
مهدی شجریان
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1401 دوره 20، شماره 1 (بهار 1401)