مبانی دینی سرمایه اجتماعی و نسبت آن با حکمرانی خوب
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 شماره 67 - پاییز 93
چکیده:
بحث سرمایه اجتماعی مبحثی نوظهور است که از دهه 1970 در ادبیات توسعه در کنار سایر سرمایهها ـ فیزیکی، انسانی و اقتصادی ـ مطرح شده است و مفهومی میانرشتهای بهویژه در رشتههای علوم سیاسی، اقتصاد و جامعهشناسی است؛ امّا مفهوم آن که به روابط و پیوندهای انسانها مربوط میشود و موجب همکاری متقابل آحاد جامعه و استحکام پایههای اجتماع و سیاست میگردد، در آموزههای دینی بهویژه دین اسلام بهوفور یافت میشود.
دینِ اسلام دینی اجتماعی است و دستورهای آن بر اساس همبستگی و پیوستگی افراد شکل گرفته است. آموزههای دین اسلام در ابعاد اعتقادی، اخلاقی و مناسکی آن منجر به پیدایی و تقویت سرمایه اجتماعی در شکل درونگروهی در مرحله اول و برونگروهی در مرحله بعد میگردد.
همچنین میان حکمرانی خوب و سرمایۀ اجتماعی پیوند وثیقی وجود دارد. مهمترین جنبه الگوی حکمرانی خوب، ابتنای آن بر مشارکت فعال مردم و نهادهای مدنی است که آنان بخشی از حکمرانی تلقی میشوند. شایان ذکر است آنچه اهمیت بیشتری دارد کیفیت این بخش از حکمرانی است؛ چرا که در این الگو صرفاً مشارکت مردم مورد توجه نیست، بلکه کیفیت مردم و نهادهای مدنی و مناسبات و ارتباط آنها و به عبارتی سرمایه اجتماعی است که بسیار مهم محسوب میگردد. این مقاله در پی بیان ویژگیها و مؤلفههای سرمایه اجتماعی بهگونهای است که امکان شکلگیری حکمرانی خوب را فراهم سازد.
بحث سرمایه اجتماعی مبحثی نوظهور است که از دهه 1970 در ادبیات توسعه در کنار سایر سرمایهها ـ فیزیکی، انسانی و اقتصادی ـ مطرح شده است و مفهومی میانرشتهای بهویژه در رشتههای علوم سیاسی، اقتصاد و جامعهشناسی است؛ امّا مفهوم آن که به روابط و پیوندهای انسانها مربوط میشود و موجب همکاری متقابل آحاد جامعه و استحکام پایههای اجتماع و سیاست میگردد، در آموزههای دینی بهویژه دین اسلام بهوفور یافت میشود.
دینِ اسلام دینی اجتماعی است و دستورهای آن بر اساس همبستگی و پیوستگی افراد شکل گرفته است. آموزههای دین اسلام در ابعاد اعتقادی، اخلاقی و مناسکی آن منجر به پیدایی و تقویت سرمایه اجتماعی در شکل درونگروهی در مرحله اول و برونگروهی در مرحله بعد میگردد.
همچنین میان حکمرانی خوب و سرمایۀ اجتماعی پیوند وثیقی وجود دارد. مهمترین جنبه الگوی حکمرانی خوب، ابتنای آن بر مشارکت فعال مردم و نهادهای مدنی است که آنان بخشی از حکمرانی تلقی میشوند. شایان ذکر است آنچه اهمیت بیشتری دارد کیفیت این بخش از حکمرانی است؛ چرا که در این الگو صرفاً مشارکت مردم مورد توجه نیست، بلکه کیفیت مردم و نهادهای مدنی و مناسبات و ارتباط آنها و به عبارتی سرمایه اجتماعی است که بسیار مهم محسوب میگردد. این مقاله در پی بیان ویژگیها و مؤلفههای سرمایه اجتماعی بهگونهای است که امکان شکلگیری حکمرانی خوب را فراهم سازد.
مبانی دینی سرمایه اجتماعی و نسبت آن با حکمرانی خوب
3/21/2014 12:00:00 AM
نسبت آزادی دینی با لیبرال و تاثیر آن بر شکوفایی سرمایه ی اجتماعی
نویسنده:
سیدمجید ظهیری
،
مقاله نشریه: پژوهش های اجتماعی اسلامی » سال 1391 (پياپي 95)، مرداد و شهريور 1391 شماره3
عدالت اجتماعی و نسبت آن با عدالت توزیعی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 95 - پاییز 400
عدالت اجتماعی و نسبت آن با عدالت توزیعی
نویسنده:
احمد واعظی *
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 دوره 24، شماره 3 (پاییز 1400)
رابطه آموزه های دینی و سرمایه های اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبارشناسی مفهوم سرمایۀ دینی و شاخصسازی آن متناسب با جامعه ایران
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 1(پیاپی 21)
شیخ فضلالله نوری، رسالۀ میثاقیه و بازخوانی مبانی اسلامی سرمایۀ اجتماعی
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 389
نقش محلهگرایی در تحقق شاخصهای حکمرانی خوب (مطالعه موردی: شوراهای اجتماعی محلات مشهد)
نویسندگان:
روح الله اسلامی
،
سید محمدرضا قدردانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 96 _ زمستان 400
مسائل فرهنگی - اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه حکمرانی: گفتگوهای تحلیلی
گردآورنده:
مهدی مولائیآرانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1399
نظریۀ عدالت اجتماعی علامه طباطبایی و مبانی آن
نویسندگان:
حبیب الله بابایی
،
سیدعلی اکبر هاشمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86