عقل ‏گرایى و نقل‏ گرایى در فقه سیاسى شیعه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80
چکیده:
پیدایى گرایش‏هاى نقلى و عقلى در میان مسلمانان ناشى از توجه خاص هرکدام به برخى از آیات
بود که این آیات، برخى مؤید عقل هستند و بعضى مؤید تعبد. این اختلاف نگرش به قرآن، سبب
شکل‏گیرى دو مکتب معتزله و اشاعره در اهل سنت و دو گرایش اصولیون (عقل‏گرایان) و اخباریان
(نقل‏گرایان) در شیعه شد که خود زمینه بسیارى از منازعات مذهبى، اجتماعى و حتى سیاسى را
فراهم ساخت. فرآیند تطور نگرش عقل‏ گرا در مذهب امامیه از قرن چهارم و از حوزه بغداد آغاز شد و با غلبه بر
مکتب قم و رى، سیطره علمى و عقیدتى خود را تا قرن یازدهم استمرار بخشید؛ اما تحولات علمى و
سیاسى در این دوره، سبب احیاى اندیشه اخبارى‏گرى در جوامع علمى شیعه شد، به طورى که در قرن
دوازدهم در اکثر جوامع علمى ایران، عراق و بحرین، گرایش ‏اخبارى‏گرى غلبه یافت؛ ظهور علامه
وحید بهبهانى و اقدامات علمى و عملى گسترده او، و نیز تلاش‏هاى شیخ مرتضى انصارى سبب افول
این جریان شد.

ماهیت و وظیفه عقل در فقه شیعه

نویسنده: محمدتقی کرمی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27

تأملى در فقه سیاسى شیعه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال اول - شماره چهارم - بهار 78

امنیت در فقه سیاسى شیعه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79

نصیحت در فقه سیاسی شیعه

نویسنده: علی شیرخانی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 83 - پاییز 97

کلینی و عقل گرایی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1382 شماره 81

مفهوم آزادی در فقه سیاسی شیعه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره اول - تابستان 77

مفهوم آزادی در فقه سیاسی شیعه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 تابستان 1377  شماره1

فقه سیاسی شیعه و مسئله انتخابات

مقاله نشریه: معرفت سیاسی » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1

ابعاد سیاسی اجتماعی امنیت در فقه سیاسی شیعه

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

آزادى و ولایت در فقه سیاسى معاصر شیعه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397