ابعاد سیاسی اجتماعی امنیت در فقه سیاسی شیعه
نویسنده:
محمدحسین فتاحیان کلیشادرخی
، استاد راهنما:
غلامرضا بهروزلک
، استاد مشاور 1:
منصور میراحمدی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
امنیت به عنوان یک نیاز و ضرورت زندگی فردی و اجتماعی است و بايد ملتها، دولتها و حکومتها تمام امکانات خود را در جهت گسترش و توسعه آن بکار گیرند. اسلام و نظام اسلامی نیز از این قاعده مستثا نیست، پس امنیت یک نیاز اساسی بشر و از سوی دیگر فقه سیاسی که عهدهدار تنظیم روابط درونی و بیرونی مسلمانان بر اساس قسط و عدل است متعهد به کارشناسي و پرداختن به زوایا و ابعاد گوناگون آن میباشد. در تلقی جدید از امنیت، در مقابل برداشت کلاسیک که تأکید بر امنیت نظامی داشت، امنیت کشورها به قابلیت افزایش هماهنگی، تعمیق حس مدنیت، کاهش معارضات و ننشهای اجتماعی باز تعریف می گردد. و در حقیقت در تلقی جدیدامنيت ابعاد گستردهای پیدا می نمایدكه در بعد سیاسی اجتماعی آن به خصوص معطوف به حقوق شهروندان میباشد. حال سوال این است که ابعاد و حدود سیاسی اجتماعی امنیت در فقه سیاسی شیعه چیست؟ با مراجعه به منابع و ادله دینی آنچه آشکار است اینکه جوهرۀ اسلام بر «سلام» و ایمنی است. و در در روايات اسلامی اسلام مايه امان ذکر شده است. بر همین اساس با توجه به اهمیت و حفظ کرامت و حرمت انسان در اسلام، مهمترین ابعاد و حدود سیاسی اجتماعی امنیت در فقه شیعه، تامین، و فراهم سازی زمینه حضور فعال و متعهدانه افراد و نهادهای اجتماعی، در عرصههای سیاسی بر اساس آموزههای وحياني و حفظ کیان امت اسلامی است. برهمين مبنادر فقه سیاسی شيعه راهکارها و بسترهای مشارکت سیاسی مردم از قبیل، بیعت، شورا، نظارت، نصیحت، و...پيش بيني و بیان گردیده است.
امنیت به عنوان یک نیاز و ضرورت زندگی فردی و اجتماعی است و بايد ملتها، دولتها و حکومتها تمام امکانات خود را در جهت گسترش و توسعه آن بکار گیرند. اسلام و نظام اسلامی نیز از این قاعده مستثا نیست، پس امنیت یک نیاز اساسی بشر و از سوی دیگر فقه سیاسی که عهدهدار تنظیم روابط درونی و بیرونی مسلمانان بر اساس قسط و عدل است متعهد به کارشناسي و پرداختن به زوایا و ابعاد گوناگون آن میباشد. در تلقی جدید از امنیت، در مقابل برداشت کلاسیک که تأکید بر امنیت نظامی داشت، امنیت کشورها به قابلیت افزایش هماهنگی، تعمیق حس مدنیت، کاهش معارضات و ننشهای اجتماعی باز تعریف می گردد. و در حقیقت در تلقی جدیدامنيت ابعاد گستردهای پیدا می نمایدكه در بعد سیاسی اجتماعی آن به خصوص معطوف به حقوق شهروندان میباشد. حال سوال این است که ابعاد و حدود سیاسی اجتماعی امنیت در فقه سیاسی شیعه چیست؟ با مراجعه به منابع و ادله دینی آنچه آشکار است اینکه جوهرۀ اسلام بر «سلام» و ایمنی است. و در در روايات اسلامی اسلام مايه امان ذکر شده است. بر همین اساس با توجه به اهمیت و حفظ کرامت و حرمت انسان در اسلام، مهمترین ابعاد و حدود سیاسی اجتماعی امنیت در فقه شیعه، تامین، و فراهم سازی زمینه حضور فعال و متعهدانه افراد و نهادهای اجتماعی، در عرصههای سیاسی بر اساس آموزههای وحياني و حفظ کیان امت اسلامی است. برهمين مبنادر فقه سیاسی شيعه راهکارها و بسترهای مشارکت سیاسی مردم از قبیل، بیعت، شورا، نظارت، نصیحت، و...پيش بيني و بیان گردیده است.
ابعاد سیاسی اجتماعی امنیت در فقه سیاسی شیعه
3/21/2006 12:00:00 AM
امنیت در فقه سیاسى شیعه
نویسنده:
آیت ا شریعتمدار جزایری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79
ابعاد سیاسی ـ اجتماعی امنیت در تفاسیر المیزان و تسنیم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ابعاد سیاسى مفهوم امنیت در اسلام
نویسنده:
مجید مرادى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و چهارم - تابستان 85
ابعاد اجتماعی سیاسی امنیت در تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
نصیحت در فقه سیاسی شیعه
نویسنده:
علی شیرخانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 83 - پاییز 97
امنیت فرهنگی از منظر فقه شیعه
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
محمد اسماعیل نباتیان
،
مقاله نشریه: مطالعات راهبردی » سال 1392 (پياپي 62)، زمستان 1392 شماره4
مفهوم آزادی در فقه سیاسی شیعه
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره اول - تابستان 77
مفهوم آزادی در فقه سیاسی شیعه
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 تابستان 1377 شماره1
صورتبندى امنیت ملى در حوزه فقه سیاسى
نویسنده:
اصغر افتخارى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و سوم - بهار 85