نگرشى تطبیقى به قرآن و انجیل (2)
نویسنده:
علیرضا عقیلی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
چکیده:
نمایش بخشى از هماهنگىهاى بین قرآن و انجیل و نقطههاى افتراق تحمیلى بر انجیل نسبت به قرآن است. نویسنده، پس از گزارش از بخشهاى مختلف کتاب مقدس و تقسیم آن به عهد قدیم و عهد جدید، از سه فرقه بزرگ مسیحیت: کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان نام مىبرد و مهمترین مناسک و شعائر اصلى دین مسیح را: تعمید، عشاى ربانى، اعتراف، تدهین و سلسله مراتب روحانیان برمىشمارد و نظریه کلیسا و پارهاى از محققان را درباره اناجیل موجود ذکر مىکند. سپس نویسنده به جلوههاى مشترک بین قرآن کریم و عهد جدید پرداخته و موضوعات یکتاپرستى، تولد عیسى(ع)، رسالت عیسى (ع)، رهنمودهاى اخلاقى، رویدادهاى قیامت و سیماى پیامبران را در این دو کتاب مورد مقایسه قرار داده است. قرآن وجود هر گونه همسرى را براى مریم (ع) منتفى اعلام مىکند، نیز بر خلاف اناجیل که عیسى (ع) را فرزند خدا مىخوانند، عیسى(ع) را بنده و پیامبر الهى شناسانده است. تفاوت عمدهاى که در مورد نشانههاى پیامبرى عیسى (ع) در قرآن و انجیل است، این است که در قرآن، مقید به "اذن اللَّه" شده و در انجیل بسته به اراده شخص عیسى (ع) دانسته شده که حکایت از اختلاف بنیادین خداشناسى و پیامبرشناسى قرآن و انجیل دارد. خدمت بىمنت و تصدق پنهانى، سلام کردن هنگام ورود، بخشایش خطاى دیگران، نیکى به پدر و مادر و عزت خواستن از درگاه خداوند و نه مردم، از جمله رهنمودهاى اخلاقى مشترک قرآن و انجیل است. نویسنده مشترکات و مفترقات قرآن و انجیل را در مورد سیماى حضرت آدم (ع)، حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت لوط (ع)، حضرت یونس(ع)، حضرت یوسف(ع)، حضرت موسى (ع) و یحیى (ع) آورده است و در پایان نتیجه مىگیرد انجیل برخلاف قرآن، تحریف شده است، هر چند دارى مطالب حقّى نیز هست.
نمایش بخشى از هماهنگىهاى بین قرآن و انجیل و نقطههاى افتراق تحمیلى بر انجیل نسبت به قرآن است. نویسنده، پس از گزارش از بخشهاى مختلف کتاب مقدس و تقسیم آن به عهد قدیم و عهد جدید، از سه فرقه بزرگ مسیحیت: کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان نام مىبرد و مهمترین مناسک و شعائر اصلى دین مسیح را: تعمید، عشاى ربانى، اعتراف، تدهین و سلسله مراتب روحانیان برمىشمارد و نظریه کلیسا و پارهاى از محققان را درباره اناجیل موجود ذکر مىکند. سپس نویسنده به جلوههاى مشترک بین قرآن کریم و عهد جدید پرداخته و موضوعات یکتاپرستى، تولد عیسى(ع)، رسالت عیسى (ع)، رهنمودهاى اخلاقى، رویدادهاى قیامت و سیماى پیامبران را در این دو کتاب مورد مقایسه قرار داده است. قرآن وجود هر گونه همسرى را براى مریم (ع) منتفى اعلام مىکند، نیز بر خلاف اناجیل که عیسى (ع) را فرزند خدا مىخوانند، عیسى(ع) را بنده و پیامبر الهى شناسانده است. تفاوت عمدهاى که در مورد نشانههاى پیامبرى عیسى (ع) در قرآن و انجیل است، این است که در قرآن، مقید به "اذن اللَّه" شده و در انجیل بسته به اراده شخص عیسى (ع) دانسته شده که حکایت از اختلاف بنیادین خداشناسى و پیامبرشناسى قرآن و انجیل دارد. خدمت بىمنت و تصدق پنهانى، سلام کردن هنگام ورود، بخشایش خطاى دیگران، نیکى به پدر و مادر و عزت خواستن از درگاه خداوند و نه مردم، از جمله رهنمودهاى اخلاقى مشترک قرآن و انجیل است. نویسنده مشترکات و مفترقات قرآن و انجیل را در مورد سیماى حضرت آدم (ع)، حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت لوط (ع)، حضرت یونس(ع)، حضرت یوسف(ع)، حضرت موسى (ع) و یحیى (ع) آورده است و در پایان نتیجه مىگیرد انجیل برخلاف قرآن، تحریف شده است، هر چند دارى مطالب حقّى نیز هست.
نگرشى تطبیقى به قرآن و انجیل (2)
3/21/1998 12:00:00 AM
نگرشی تطبیقی به قرآن و انجیل (1)
نویسنده:
علیرضا عقیلی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
بررسی تطبیقی انجیل سرگذشت یوسف نجار با قرآن کریم
نویسندگان:
محسن دیمه کار گراب
،
سیده فرناز اتحاد
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
مطالعه تطبیقی انگارههای دووجهی گناه و توبه در قرآن کریم و انجیل
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 108
نگرشى تطبیقى به دانش تفسیر و هرمنوتیک شلایر ماخر
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
نگرشی به ترجمه قرآن استاد آیتی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
مقصود از «تورات و انجیل» در قرآن
نویسندگان:
سید محمدعلی ایازی
،
احمد سلامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 86
نگرشی تطبیقی به فرهنگنامههای تخصصی کلام اسلامی، نقاط قوت و ضعف
نویسندگان:
سیدایوب هاشمی سیسخت
،
عنایت شریفی (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398
نگرشی نو به قلمرو قرآن بر پایه اهداف سورههای قرآن
نویسندگان:
محمد خامه گر
،
محمد حسن رستمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 74