سنخشناسی خلافتاندیشی اسلام معاصر: بررسی تطبیقی آرای رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 84 - زمستان 97
کلیدواژه:
خلافت
،
متفکران مسلمان
،
سنتگرا
،
نوگرا
،
تجددگرا
،
خلافت عثمانی
،
رشید رضا
،
حسن البنا
،
علی عبدالرازق
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی جوانب نظری چالشهای ایجاد شده پس از فروپاشی خلافت عثمانی در سال 1924میلادی و سنخشناسی انواع تفکرات مطرح شده درباره خلافت اسلامی در سه قالب «سنتگرا»، «نوگرا» و «تجددگرا» بود. در این راستا اندیشههای سیاسی برجستهترین نمایندگان هر یک از سه طیف، یعنی: رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق پیرامون سیاست و خلافت مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه کتابخانهای گردآوری شدند. نتایج نشان داد، متفکران مسلمان دیدگاه واحدی در مورد مسالهی «خلافت» ندارند. وجه مشترک دیدگاه عموم متفکران این است که خلافت در جهان اسلام، شکلی از حکومت برای حفاظت از احکام شریعت بوده است. سنتگرایان و نوگرایان بر این عقیدهاند که مشکلات انسان را میتوان با رجوع به متون مقدس حل نمود؛ اما علی عبدالرازق، معتقد به توانمندی عقل بشری برای فهم جهان و مدیریت امور فردی و جمعی زندگی است. در این زمینه بین او و نوگرایانی مانند حسن البناء اشتراک نظر وجود دارد. تجددگرایان بیشتر به جدایی دولت از دین و تز دنیویگری اعتقاد دارند. اجماع بر ایدهی لزوم دخالت دین در سیاست، دو نحلهی سنتگرا و نوگرا را به لزوم احیای خلافت هدایت کرده است. دو گرایش فکری سنتی و نوگرا، وحدت بین مسلمین را شرط لازم خلافت میدانند.
هدف پژوهش حاضر بررسی جوانب نظری چالشهای ایجاد شده پس از فروپاشی خلافت عثمانی در سال 1924میلادی و سنخشناسی انواع تفکرات مطرح شده درباره خلافت اسلامی در سه قالب «سنتگرا»، «نوگرا» و «تجددگرا» بود. در این راستا اندیشههای سیاسی برجستهترین نمایندگان هر یک از سه طیف، یعنی: رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق پیرامون سیاست و خلافت مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه کتابخانهای گردآوری شدند. نتایج نشان داد، متفکران مسلمان دیدگاه واحدی در مورد مسالهی «خلافت» ندارند. وجه مشترک دیدگاه عموم متفکران این است که خلافت در جهان اسلام، شکلی از حکومت برای حفاظت از احکام شریعت بوده است. سنتگرایان و نوگرایان بر این عقیدهاند که مشکلات انسان را میتوان با رجوع به متون مقدس حل نمود؛ اما علی عبدالرازق، معتقد به توانمندی عقل بشری برای فهم جهان و مدیریت امور فردی و جمعی زندگی است. در این زمینه بین او و نوگرایانی مانند حسن البناء اشتراک نظر وجود دارد. تجددگرایان بیشتر به جدایی دولت از دین و تز دنیویگری اعتقاد دارند. اجماع بر ایدهی لزوم دخالت دین در سیاست، دو نحلهی سنتگرا و نوگرا را به لزوم احیای خلافت هدایت کرده است. دو گرایش فکری سنتی و نوگرا، وحدت بین مسلمین را شرط لازم خلافت میدانند.
سنخشناسی خلافتاندیشی اسلام معاصر: بررسی تطبیقی آرای رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی سیمای امام رضا (علیهالسلام) در شعر معاصر فارسی و عربی
نویسندگان:
مهین ظهیری
،
سیدمهدی نوری کیذقانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 17
تحلیل نقدهای علامه جوادی آملی در تفسیر تسنیم بر آرای تفسیری رشید رضا در المنار
نویسندگان:
محمد حسین بیات
،
حسین محققی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 96
بررسی تطبیقی نظام سیاسی اسلام و لیبرال دموکراسی
نويسنده:
منصور میراحمدی
،
کتاب: دانشگاه علامه طباطبایی - 1395
واکنش سید جمال ، عبده و رشید رضا به تجربه گرایی غرب
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی عالم مثال و عالم برزخ در آرای ملاصدرا و علامه مجلسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
خوبی، الزام اخلاقی و امر الهی (بررسی تطبیقی آرای آدامز و متفکران شیعه)
نویسندگان:
محمود مروارید
،
احمدرضا همتی مقدم
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389
رشید رضا؛ المنار و سال های آغازین شکل گیری آن (1898 ـ 1903)
نویسندگان:
عمر ریاض
،
محمد حسین رفیعی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 شماره 129
بررسی تطبیقی سبکهای فرزندپروری از دیدگاه اسلام و بامریند
نویسنده:
سید سجاد افشین
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره نونزدهم - پاییز 1400
بررسی تطبیقی آرای منطقی شیخ اشراق و فخر رازی در مبحث قیاس و برهان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسى تطبیقى زن در نگاه جاهلیت، ادیان، اسلام و فمینیسم
نویسنده:
سیّد محمد حسین مبلغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28