تحلیل نقدهای علامه جوادی آملی در تفسیر تسنیم بر آرای تفسیری رشید رضا در المنار
نویسندگان:
محمد حسین بیات
،
حسین محققی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 96
چکیده:
یکی از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم»، و از تفاسیر طراز اوّل قرآن کریم در میان تفاسیر اهل سنت، «تفسیر القرآن الحکیم» مشهور به «المنار» میباشد. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند، اما از شیوهها و اسلوبهای مشترکی برخوردارند. به همین دلیل تفسیر المنار حضور قابل توجهی در تفسیر تسنیم دارد و شاهد مواجهههای مختلف آیتالله جوادی آملی با آراء المنار هستیم. این مواجههها در چهار محور تبیین، نقل، نقد یا تأیید صورت گرفته و این پژوهش، با روش تحلیلی، متکفّل تحلیل نقدهای جزئی و کلی تفسیر تسنیم بر صاحب المنار میباشد. به این ترتیب که پس از نقل آرای تفسیری المنار، نقد یا نقدهای آیتالله جوادی آملی مطرح و سپس این نقدها، تحلیل و ارزیابی خواهند شد؛ اگر این نقدها وارد بود، دلیل آن ذکر و اگر وارد نبود نیز دلیل وارد نبودن آن مورد تحلیل قرار گیرد. در پایان اگر آیتالله جوادی در نقد خود نکتهای را متذکر نشده است، آن نکته ذکر و نقد ایشان تکمیل گردد. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارند که المنار در تفسیر آیات جانبدارانه و با پیشفرض عمل کرده و در برخی موارد، به تهمتهای بیاساس و ناصواب مبادرت کرده است. در مقابل آیتالله جوادی علاوه بر ابطال اندیشه و روش رشید رضا، گرایشها و تعصّبات ناصوابش را یادآور شده است.
یکی از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم»، و از تفاسیر طراز اوّل قرآن کریم در میان تفاسیر اهل سنت، «تفسیر القرآن الحکیم» مشهور به «المنار» میباشد. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند، اما از شیوهها و اسلوبهای مشترکی برخوردارند. به همین دلیل تفسیر المنار حضور قابل توجهی در تفسیر تسنیم دارد و شاهد مواجهههای مختلف آیتالله جوادی آملی با آراء المنار هستیم. این مواجههها در چهار محور تبیین، نقل، نقد یا تأیید صورت گرفته و این پژوهش، با روش تحلیلی، متکفّل تحلیل نقدهای جزئی و کلی تفسیر تسنیم بر صاحب المنار میباشد. به این ترتیب که پس از نقل آرای تفسیری المنار، نقد یا نقدهای آیتالله جوادی آملی مطرح و سپس این نقدها، تحلیل و ارزیابی خواهند شد؛ اگر این نقدها وارد بود، دلیل آن ذکر و اگر وارد نبود نیز دلیل وارد نبودن آن مورد تحلیل قرار گیرد. در پایان اگر آیتالله جوادی در نقد خود نکتهای را متذکر نشده است، آن نکته ذکر و نقد ایشان تکمیل گردد. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارند که المنار در تفسیر آیات جانبدارانه و با پیشفرض عمل کرده و در برخی موارد، به تهمتهای بیاساس و ناصواب مبادرت کرده است. در مقابل آیتالله جوادی علاوه بر ابطال اندیشه و روش رشید رضا، گرایشها و تعصّبات ناصوابش را یادآور شده است.
تحلیل نقدهای علامه جوادی آملی در تفسیر تسنیم بر آرای تفسیری رشید رضا در المنار
3/20/2020 12:00:00 AM
جایگاه اخلاقی عفت در سوره نور با تاکید بر آرای تفسیری آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
سهیلا حسن زاده*
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1403 دوره 14، شماره 1 (بهار 1403)
مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر آراء تفسیری حضرت آیت الله علامه جوادی آملی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی الهیات پست مدرن با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل معناشناختی صلاح در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
محمد ابوطالبی*
،
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله نشریه: مطالعات تفسیری » سال 1398 پاییز 1398 شماره 39
مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر آراء تفسیری آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل نظریهها در کارکرد روایات تفسیری بر محور گونهشناسی روایات تفسیر نورالثقلین
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
بررسی نظریه اخلاقی در قرآن با تأکید بر نظریه علامه طباطبایی ، مصباح و جوادی آملی
نویسنده:
فرهاد قبادی
، استاد راهنما:
علی شیروانی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 2:
عبدالله موحدی محب
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
بررسی تطبیقی آرای ابن سینا ، ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی در الهیات بالمعنی الاخص
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]