بررسی انتقادی الهیات پست مدرن با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
الاهیات در جهان بشری از دیرباز مورد توجه بوده است ، در دنیای غرب سه دورهی تاریخی سربرآورد ، که هر دورهی آن دارای مبانی الاهیاتی خاص بوده است . در سالهای اخیر که جریان پساتجددگرایی رواج یافته است دارای مبانی و اصولی مانند رد حقیقت عینی ، نسبیت در معرفت و رد جهانبینیها (فراروایتها) و... میباشد که چالشهای فراوانی را برای متالهان (بیشتر مسیحیت مورد نظر است) بهوجود آورده است . پرسش اصلی اين تحقيق عبارت از این است که : براساس ديدگاه آيت الله جواديآملي(دامتبرکاته) چه انتقادهايي بر آموزههاي الاهيّات پساتجدد وارد است ؟ از اين رو بررسی این مبانی و اصول از منظر متالهان مسلمان بهویژه آیت الله جوادیآملی(دامتبرکاته) موضوع اصلی تحقیق حاضر است . روش بهکار رفته در انجام اين تحقيق روش توصيفي– تحليلي و با تکيه بر روش استدلال عقلي است . بر اساس يافتههای تحقيق اشکالاتی چند بر اصول و مبانی پساتجدد وارد شده از جمله اینکه در هستیشناسی به اثبات حقیقت عینی پرداختهایم و در باب معرفت ، با اثبات وجود فهم ثابت از بعضی موضوعات در طول تاریخ ، نسبیت مورد نظر پساتجددگرایان مورد چالش قرار گرفته و از طرف دیگر نشان داده شده که بعضی از مبانی پساتجددگرایان نوعی جهانبینی (فراروایت) است که آنها به شدت از آن گریزانند . در پایان هم به بررسی چهار مساله باور به خدا و ایمان و کرامتانسان و عقل جزئی پرداخته شده و علت تفاسیر متعدد از خدا را به خاطر مشکلاتی دانستیم که در کتاب مقدس وجود دارد مانند تثلیث و... و در ادامه در بحث ایمان ، به چالشهای ایمان و دین با عقل و علم پرداخته ایم و نشان دادیم که بین آنها تعارضی نیست اگر هم باشد ابتدایی است که قابل رفع می باشد . از طرف دیگر علم و عقل را خارج از دین ندانسته بلکه آنها را از منابع شناخت دین دانستیم . و در مورد انسان هم اثبات کردیم که انسان دارای حقیقت واحد بوده نه حقیقت چند لایه و قطعه قطعه شده و در نهایت نیز یک عقلگرایی متعادل را به نمایش گذاشتیم که نه مانند دورهی خرد بر بام جهان قرار داشت و نه مانند دورهی پساتجدد به کناری نهاده شده و هیچ اعتمادی به آن نیست . با توجه به این اشکالات نمی شود تبیینی پساتجدد از دین ارائه داد . واژگان کليدي : آیتاللهجوادیآملی ، الاهیات تطبیقی ، الاهیات پساتجدد ، پساتجددگرایی ، تجددگرایی .
الاهیات در جهان بشری از دیرباز مورد توجه بوده است ، در دنیای غرب سه دورهی تاریخی سربرآورد ، که هر دورهی آن دارای مبانی الاهیاتی خاص بوده است . در سالهای اخیر که جریان پساتجددگرایی رواج یافته است دارای مبانی و اصولی مانند رد حقیقت عینی ، نسبیت در معرفت و رد جهانبینیها (فراروایتها) و... میباشد که چالشهای فراوانی را برای متالهان (بیشتر مسیحیت مورد نظر است) بهوجود آورده است . پرسش اصلی اين تحقيق عبارت از این است که : براساس ديدگاه آيت الله جواديآملي(دامتبرکاته) چه انتقادهايي بر آموزههاي الاهيّات پساتجدد وارد است ؟ از اين رو بررسی این مبانی و اصول از منظر متالهان مسلمان بهویژه آیت الله جوادیآملی(دامتبرکاته) موضوع اصلی تحقیق حاضر است . روش بهکار رفته در انجام اين تحقيق روش توصيفي– تحليلي و با تکيه بر روش استدلال عقلي است . بر اساس يافتههای تحقيق اشکالاتی چند بر اصول و مبانی پساتجدد وارد شده از جمله اینکه در هستیشناسی به اثبات حقیقت عینی پرداختهایم و در باب معرفت ، با اثبات وجود فهم ثابت از بعضی موضوعات در طول تاریخ ، نسبیت مورد نظر پساتجددگرایان مورد چالش قرار گرفته و از طرف دیگر نشان داده شده که بعضی از مبانی پساتجددگرایان نوعی جهانبینی (فراروایت) است که آنها به شدت از آن گریزانند . در پایان هم به بررسی چهار مساله باور به خدا و ایمان و کرامتانسان و عقل جزئی پرداخته شده و علت تفاسیر متعدد از خدا را به خاطر مشکلاتی دانستیم که در کتاب مقدس وجود دارد مانند تثلیث و... و در ادامه در بحث ایمان ، به چالشهای ایمان و دین با عقل و علم پرداخته ایم و نشان دادیم که بین آنها تعارضی نیست اگر هم باشد ابتدایی است که قابل رفع می باشد . از طرف دیگر علم و عقل را خارج از دین ندانسته بلکه آنها را از منابع شناخت دین دانستیم . و در مورد انسان هم اثبات کردیم که انسان دارای حقیقت واحد بوده نه حقیقت چند لایه و قطعه قطعه شده و در نهایت نیز یک عقلگرایی متعادل را به نمایش گذاشتیم که نه مانند دورهی خرد بر بام جهان قرار داشت و نه مانند دورهی پساتجدد به کناری نهاده شده و هیچ اعتمادی به آن نیست . با توجه به این اشکالات نمی شود تبیینی پساتجدد از دین ارائه داد . واژگان کليدي : آیتاللهجوادیآملی ، الاهیات تطبیقی ، الاهیات پساتجدد ، پساتجددگرایی ، تجددگرایی .
بررسی انتقادی الهیات پست مدرن با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
3/21/2015 12:00:00 AM
جایگاه اخلاقی عفت در سوره نور با تاکید بر آرای تفسیری آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
سهیلا حسن زاده*
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1403 دوره 14، شماره 1 (بهار 1403)
بررسی تطبیقی آرای ابن سینا ، ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی در الهیات بالمعنی الاخص
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه عقل و دین با تأکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
استلزامات اسلامی سازی علوم سیاسی با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی نظری تمدن اسلامی با تأکید بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
استلزامات اسلامی سازی علوم سیاسی با تاکید بر آرا آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1393 - [کارشناسی ارشد]
بررسی تحلیلی ـ انتقادی عقلانیت نو معتزلی براساس دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
خط مشی های سیاسی قرآن کریم با تأکید بر نظرات آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی دین از دیدگاه هانس کونگ با توجه به آراء آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد امین شهبازی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399
بررسی رابطه عقل و دین از دیدگاه هانس کونگ با تأکید بر نظریات آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]