طراحی الگوی مطلوب ارتباط روحانیت با نسل جوان با تأکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
از آنجا که ارتباط مطلوب روحانیت با نسل جوان می تواند در تحولات سیاسی اجتماعی فرهنگی و حتی دینی کشور سرنوشت ساز باشد. این پژوهش تلاش دارد تا با کمک گرفتن از الگوهای ارتباطی موجود درباره نسل جوان و همچنین با الهام از اندیشه های ناب دینی حضرت آیت الله جوادی آملی به ارائه الگوی مطلوب ارتباط روحانیت با نسل جوان بپردازد. برای دست یابی به چنین الگویی از روش های تحلیل (تحلیل به مولفه های معنایی) استفاده شده است. به این معنا که ابتدا مولفه های معنایی روحانیت و نسل جوان در اندیشه آیت الله جوادی آملی استخراج و سپس با قرار دادن آنها در کنار یکدیگر الگوی ارتباطی آنها ارائه شده است. برپایه انسان شناسی ایشان، در ارتباطات انسانی سه الگوی ارتباطی شناسایی شد:الگوی ارتباطی متدانی، متعارف و متعالی. در راستای الگوی ارتباطی متعالی، ارتباط روحانیت و نسل جوان که هدف این پژوهش است، مورد واکاوی قرار گرفت. ایشان در این الگو، علاوه بر توجه به ساخت شخصیت روحانی بر پایه الگوی ارتباط متعالی و عضویت گروهی آنها، ویژگی های دوران جوانی را نیز مورد توجه قرار می دهند و بر این باورند که روحانیت با مراعات دو عنصر محوری یعنی عقلانیت (حرف خوب زدن) که ناظر به محتوای پیام است و صداقت (خوب حرف زدن) که ناظر بر نحوه ارائه پیام است، می تواند با نسل جوان ارتباط مطلوب برقرار کند. در این الگو،با توجه به رسالت های روحانیت و ویژگی های نسل جوان، عقلانیت اقتضا می کند روحانی در ارتباط با نسل جوان، به مولفه های زیر توجه کند. سعی کند محتوای ارتباطش شناساندن هویت جوان، ترقیب به عقل مداری، شناساندن آموزه های دینی، ترغیب به علم آموزی و مطالعه، توجه به آسیب های مدرن، توجه به شبهت ذهنی، ترغیب به مراقبت از نفس و ارائه الگوهای سازنده باشد. همچنین با توجه به معنای صداقت شایسته است انسان روحانی، مواردی که به ارائه پیام مربوط می شود؛ مراعات نماید که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: فصاحت بیان، ادب در گفتار، عطوفت و مهربانی در ارائه دین، بلاغت در کلام، برخورد محبت آمیز. کلید واژه ها: آیت الله جوادی آملی، روحانیت، نسل جوان، الگوی ارتباطی، عقلانیت، صداقت.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

الگوی ارتباطی روحانیت با نسل جوان از منظر آیت الله جوادی آملی

مقاله نشریه: مطالعات فرهنگ - ارتباطات » سال 1393 پاييز 1393  شماره27

رابطه عقل و دین با تأکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی

نویسنده: محمدمهدی تاکی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390   (پياپي 7)، بهار 1390  شماره3

بررسی انتقادی الهیات پست مدرن با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی

نویسنده: علی دهقانی جویباری ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

استلزامات اسلامی سازی علوم سیاسی با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی

نویسنده: همت بدرآبادی ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزی لک ، استاد مشاور 1: سیدمحمدتقی آل غفور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی نظری تمدن اسلامی با تأکید بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی

نویسنده: کریم صفری ، استاد راهنما: محسن الویری ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

استلزامات اسلامی سازی علوم سیاسی با تاکید بر آرا آیت الله جوادی آملی

استاد راهنما: غلام رضا بهروزی لک ، استاد مشاور: محمدتقی آل غفور ، پدیدآور: همت بدرآبادی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1393 - [کارشناسی ارشد]

الگوی هنجاری ارتباطات انسانی در اندیشه آیت الله جوادی آملی

نویسنده: محسن ناصحی ، استاد راهنما: ابراهیم فتحی ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره11

خط مشی های سیاسی قرآن کریم با تأکید بر نظرات آیت الله جوادی آملی

نویسنده: حسین احمدی سفیدان ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزلک ، استاد مشاور 1: سیدمحمدتقی آل غفور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397