تأمّلاتی در زوج مفاهیم «اصیل» و «اعتباری» در راستای مباحث وجود و ماهیت
نویسنده:
محمود هدایت افزا
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 5
چکیده:
مسألۀ اصالت وجود یا ماهیت، همانند سایر مسائل فلسفی، بر مبادی تصوّری ویژهای ابتنا دارد. در نگاه اوّل، مبادی تصوّری این مسأله عبارتند از: «وجود»، «ماهیت»، «اصیل» و «اعتباری». مقالۀ پیش رو عهدهدار بحث در باب دو مفهوم اخیر است. در ابتدا به روش توصیفی و تاریخ فلسفهای، تتبّع فراوانی در آثار پیشینیان انجام گرفت، امّا به جز سهروردی، صرفاً در آثار برخی متفکّران متأخّر، اشارات آگاهانهای در باب ویژگیهای مفاهیم اصیل و اعتباری یافت شد. بنابر منطوق سخنان فیلسوفان، «اصیل» به معانی محقّق در خارج، قابل اشارۀ حسّی، منشأ آثار، اثر پذیر، مجعول بالذّات، موجود بالذّات و ... است. از آنجا که مفاهیم «اصیل» و «اعتباری» هماره متمّم یکدیگر به کار رفتهاند، با لحاظ اطلاقات «اصیل»، معانی گوناگون مفهوم «اعتباری» نیز قابل فهم خواهند بود. از مجموع سخنان صدراپژوهان و منتقدان ایشان چنین استنباط میشود که هر یک از مفاهیم «اصیل» و «اعتباری»، حائز سه معنای عام، خاص و أخص است. برای دستیابی به این معانی، تمرکز بر سه شرط «تحقّق خارجی»، «منشئیت آثار» و «مجعولیت بالذّات» اهمّیت فراوان دارد؛ علاوه بر آن، بایستی تمایز مفاهیم «بالتّبع» با «بالعرض» و تقابل آنها با «بالذّات» را نیز لحاظ نمود.
مسألۀ اصالت وجود یا ماهیت، همانند سایر مسائل فلسفی، بر مبادی تصوّری ویژهای ابتنا دارد. در نگاه اوّل، مبادی تصوّری این مسأله عبارتند از: «وجود»، «ماهیت»، «اصیل» و «اعتباری». مقالۀ پیش رو عهدهدار بحث در باب دو مفهوم اخیر است. در ابتدا به روش توصیفی و تاریخ فلسفهای، تتبّع فراوانی در آثار پیشینیان انجام گرفت، امّا به جز سهروردی، صرفاً در آثار برخی متفکّران متأخّر، اشارات آگاهانهای در باب ویژگیهای مفاهیم اصیل و اعتباری یافت شد. بنابر منطوق سخنان فیلسوفان، «اصیل» به معانی محقّق در خارج، قابل اشارۀ حسّی، منشأ آثار، اثر پذیر، مجعول بالذّات، موجود بالذّات و ... است. از آنجا که مفاهیم «اصیل» و «اعتباری» هماره متمّم یکدیگر به کار رفتهاند، با لحاظ اطلاقات «اصیل»، معانی گوناگون مفهوم «اعتباری» نیز قابل فهم خواهند بود. از مجموع سخنان صدراپژوهان و منتقدان ایشان چنین استنباط میشود که هر یک از مفاهیم «اصیل» و «اعتباری»، حائز سه معنای عام، خاص و أخص است. برای دستیابی به این معانی، تمرکز بر سه شرط «تحقّق خارجی»، «منشئیت آثار» و «مجعولیت بالذّات» اهمّیت فراوان دارد؛ علاوه بر آن، بایستی تمایز مفاهیم «بالتّبع» با «بالعرض» و تقابل آنها با «بالذّات» را نیز لحاظ نمود.
تأمّلاتی در زوج مفاهیم «اصیل» و «اعتباری» در راستای مباحث وجود و ماهیت
3/21/2018 12:00:00 AM
وجود و ماهیت در فلسفه اشراق
نویسنده:
حسن معلمی *
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12
ماهیت تشکیکی گزاره ها و مفاهیم اخلاقی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده اخلاق و معنویت » کرسی نقد - 1396
واقعگرایی هستیشناختی و معرفتشناختی در تفاسیر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت
نویسنده:
ریحانه موسوی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
اتصّاف ماهیّت به وجود در پرتو قاعدة فرعیّت در اندیشة صدرالمتألهین
نویسندگان:
محمدعلی اسماعیلی
،
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
رعایت غبطه و مصلحت اصیل در نمایندگی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1387 - [کارشناسی ارشد]
ماهیت وجود ذهنی و نقش آن در شناخت از دیدگاه بوعلی، فخررازی و ملاصدرا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
تاملاتی در چیستی و ضرورت کلام کاربردی
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های اعتقادی کلامی » سال 1400 دوره 11، شماره 44 (زمستان 1400)
بررسی انتقادی آراء ابن رشد و ابن سینا در بحث زیادت وجود بر ماهیت
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92