اتصّاف ماهیّت به وجود در پرتو قاعدة فرعیّت در اندیشة صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
چکیده:
مطابق قاعدة فرعیّت، ثبوت چیزی برای چیز دیگر فرع بر ثبوت مثبت له است (جنبة اثباتی) و فرع بر ثبوت ثابت نیست (جنبة سلبی). مسئلة اتّصاف ماهیت به وجود از مهم‌ترین کاربردهای جنبة ایجابی قاعدة فرعیّت است. این مسئلة از گذشته دور در بین فلاسفه مطرح بوده و پاسخ‌های متعددّی از سوی فلاسفه در حل آن ارائه شده است. صدرالمتألهین، پس از نقد و بررسی پاسخ‌های ارائه شده، چهار پاسخ به مسئلة فوق ارائه می‌نماید: 1. ثبوت وجود برای ماهیت از قبیل ثبوت شیء لشیء نیست بلکه از قبیل ثبوت الشیء است. 2. قاعدة فرعیّت مختص به عوارض وجود است و شامل عوارض ماهیّت نمی‌گردد. 3. مطابق اصالت وجود، ماهیّت ثبوت حقیقی ندارد تا عروض وجود بر آن مصداق قاعدة فرعیّت (ثبوت شیء لشیء) گردد. 4. عقل ماهیّت را بما هی‌هی (لابشرط) اعتبار می‌نماید و حتی از اینکه ماهیّت بما هی هی نیز دارای وجود ذهنی است صرف‌نظر می‌نماید. بنابراین، ماهیّت مفروض هیچ‌گونه ثبوتی ندارد تا مشمول قاعدة فرعیّت گردد.

وحدت وجود از دیدگاه صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18

وجود و ماهیت در فلسفه اشراق

نویسنده: حسن معلمی * ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12

اندیشه سیاسی صدرالمتالهین

نویسنده: نجف لک‌زایی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1399

سیاست اخلاقى در اندیشه صدرالمتألهین

نویسنده: نجف لک زایى ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و ششم - تابستان 83

زندگی سیاسی در اندیشه صدرالمتالهین

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1380 پاييز 1380  شماره20

اعتدال‌گرایی سیاسی در پرتو اندیشه علوی

نویسنده: زهرا عامری ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 71- پاییز94

نگاهی نو به ماهیت ضمان در پرتو مفهوم و هدف از تشریع آن

مقاله نشریه: فقه » سال 1394 پاييز 1394 شماره85

تحول حوزه در پرتو اندیشه آیت‏اللّه طالقانى

نویسنده: سید عباس رضوی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 147
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397