واقعگرایی هستیشناختی و معرفتشناختی در تفاسیر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت
نویسنده:
ریحانه موسوی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
چکیده:
در میان تفاسیر متعددی که از اصالت وجود شده است، سه تفسیر از بقیه شاخص تر است و هم اکنون نیز قائلینی میان بزرگان فلسفه اسلامی دارد. از منظر هستی شناسانه با اینکه هرسه تفسیر واقع گرا هستند لکن در برخی تفاسیر واقع صرفا از سنخ وجود است و در برخی دیگر هم از سنخ وجود و هم از سنخ ماهیت است، این اختلاف منجر به اختلاف در شناخت واقع میشود. از منظر معرفت شناختی در هر سه نظریه، شناخت حضوری به وجود، شناختی ممکن و بلکه کامل و خطاناپذیر است. اما در مورد شناخت حصولی از موجود خارجی، در تفسیری که واقع حقیقتاً هم از وجود و هم از ماهیت تشکیلشده است، امکان شناخت حصولی کامل نسبت به هر دو (هم وجود و هم ماهیت) را فراهم کرده است. این تفسیر در پی آن است که بیان کند که در شناخت حصولی موجود خارجی، حقیقتاً انطباق، بین ذهن و عین وجود دارد و عینیت وجود و ماهیت در خارج، مصحح انطباق مفهوم ماهیت با واقع خارجی میگردد درحالیکه در تفسیردیگری از اصالت وجود که واقع را فقط از سنخ وجود دانسته و ماهیت را اعتباری ذهنی محض میداند، این انطباق بهسختی ایجاد میشود و دایره علم حصولی بسیار تنگ خواهد شد. تفسیر سوم که خارج را از سنخ وجود میداند، لکن برای ماهیت واقع خارجی قائل است، با ارائه نظریه شهود عقلی، حقیقت ادراک و علم حصولی را به علم حضوری پیوند میزند و مصحح ارتباط ذهن و عین را به علم حضوری نسبت میدهد.
در میان تفاسیر متعددی که از اصالت وجود شده است، سه تفسیر از بقیه شاخص تر است و هم اکنون نیز قائلینی میان بزرگان فلسفه اسلامی دارد. از منظر هستی شناسانه با اینکه هرسه تفسیر واقع گرا هستند لکن در برخی تفاسیر واقع صرفا از سنخ وجود است و در برخی دیگر هم از سنخ وجود و هم از سنخ ماهیت است، این اختلاف منجر به اختلاف در شناخت واقع میشود. از منظر معرفت شناختی در هر سه نظریه، شناخت حضوری به وجود، شناختی ممکن و بلکه کامل و خطاناپذیر است. اما در مورد شناخت حصولی از موجود خارجی، در تفسیری که واقع حقیقتاً هم از وجود و هم از ماهیت تشکیلشده است، امکان شناخت حصولی کامل نسبت به هر دو (هم وجود و هم ماهیت) را فراهم کرده است. این تفسیر در پی آن است که بیان کند که در شناخت حصولی موجود خارجی، حقیقتاً انطباق، بین ذهن و عین وجود دارد و عینیت وجود و ماهیت در خارج، مصحح انطباق مفهوم ماهیت با واقع خارجی میگردد درحالیکه در تفسیردیگری از اصالت وجود که واقع را فقط از سنخ وجود دانسته و ماهیت را اعتباری ذهنی محض میداند، این انطباق بهسختی ایجاد میشود و دایره علم حصولی بسیار تنگ خواهد شد. تفسیر سوم که خارج را از سنخ وجود میداند، لکن برای ماهیت واقع خارجی قائل است، با ارائه نظریه شهود عقلی، حقیقت ادراک و علم حصولی را به علم حضوری پیوند میزند و مصحح ارتباط ذهن و عین را به علم حضوری نسبت میدهد.
واقعگرایی هستیشناختی و معرفتشناختی در تفاسیر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی لوازم معرفت شناختی تفاسیر مختلف از « اصالت وجود و اعتباریات ماهیت »
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
وجود و ماهیت در فلسفه اشراق
نویسنده:
حسن معلمی *
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12
وجود کلی طبیعی در خارج و اصالت وجود، سازگاری یا ناسازگاری
نویسنده:
حسن معلمی*
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1394 پاييز 1394 شماره3
معناشناسی «وجود» در فلسفۀ سهروردی (تأملی در نظریۀ اصالت ماهیت سهروردی از منظری سمانتیکی)
نویسنده:
مهدی عظیمی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
بازخوانی لوازم معرفتشناختی و هستیشناختی تفکیک معنا از مفهوم و مصداق و واقع
نویسنده:
علی اصغر مروّت
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28
داوری فیّاض لاهیجی میان میرداماد و ملاّصدرا در مسألۀ اصالت وجود
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله کنفرانس: برگزیده نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان - 1391
واقعگرایی و اخلاق لیبرال
نویسندگان:
علی احمدی امین
،
مجتبی مصباح
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42