الگوی ارتباطی «سلامْآغاز» در ارتباط میانفرهنگی با غیرمسلمانان از منظر فقهی با تأکید بر فقهالقرآن
نویسنده:
مصطفی همدانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 92
کلیدواژه:
ارتباطات کلامی
،
فقه آغاز ارتباط
،
فقه ارتباطات کلامی
،
فقه سلام
،
ارتباط سلامْ آغاز
،
سلام بر کافر
چکیده:
قرن حاضر که به عصر ارتباطات و تعامل بیشتر میان فرهنگهای جهانی معروف شده، با نظریهای بهنام «جنگ تمدنها» روبهرو شده است. در مقابل، اسلام بر سلم و دوستی و همگرایی و تعامل سازندۀ فرهنگها و در کنار آن، دعوت دیگر فرهنگها به معارف خود تأکید کرده است. با توجه به اینکه راهبرد اسلامی در آغاز ارتباطات، «ارتباط سلامْآغاز» است، پرسش این است که حکم فقهی سلام کردن بر غیرمسلمان چیست؟ مشهور فقیهان شیعه سلام کردن بر غیرمسلمانان را مکروه دانسته و برخی نیز معتقدند حرام است؛ برخی نیز آن را درصورت تأثیر مثبت در جذب غیرمسلمانان مجاز دانستهاند. پژوهش فرارو به نقد ادلۀ این سه دسته پرداخته و با الهام از نصوص، بهویژه آیات قرآن، و طبق روشهای استنباطی، ادلۀ ایشان را مخدوش دانسته است. این پژوهه در پایان به این نتیجه رسیده که براساس تحلیل درونی موثقۀ موردِاستناد معتقدان به حرمت، دلالت عموم آیۀ مبارکۀ 8 سورۀ ممتحنه و نیز بسیاری از عمومات و اطلاقات قرآنی و روایی دیگر، روایات ناظر به نهی، مخصوص کافران حربی است؛ پس دلیلی بر تعمیم آن به هر غیرمسلمانی وجود ندارد. از اینرو، سلام کردن به همۀ انسانها بهجز کافران حربی امری ستوده است.
قرن حاضر که به عصر ارتباطات و تعامل بیشتر میان فرهنگهای جهانی معروف شده، با نظریهای بهنام «جنگ تمدنها» روبهرو شده است. در مقابل، اسلام بر سلم و دوستی و همگرایی و تعامل سازندۀ فرهنگها و در کنار آن، دعوت دیگر فرهنگها به معارف خود تأکید کرده است. با توجه به اینکه راهبرد اسلامی در آغاز ارتباطات، «ارتباط سلامْآغاز» است، پرسش این است که حکم فقهی سلام کردن بر غیرمسلمان چیست؟ مشهور فقیهان شیعه سلام کردن بر غیرمسلمانان را مکروه دانسته و برخی نیز معتقدند حرام است؛ برخی نیز آن را درصورت تأثیر مثبت در جذب غیرمسلمانان مجاز دانستهاند. پژوهش فرارو به نقد ادلۀ این سه دسته پرداخته و با الهام از نصوص، بهویژه آیات قرآن، و طبق روشهای استنباطی، ادلۀ ایشان را مخدوش دانسته است. این پژوهه در پایان به این نتیجه رسیده که براساس تحلیل درونی موثقۀ موردِاستناد معتقدان به حرمت، دلالت عموم آیۀ مبارکۀ 8 سورۀ ممتحنه و نیز بسیاری از عمومات و اطلاقات قرآنی و روایی دیگر، روایات ناظر به نهی، مخصوص کافران حربی است؛ پس دلیلی بر تعمیم آن به هر غیرمسلمانی وجود ندارد. از اینرو، سلام کردن به همۀ انسانها بهجز کافران حربی امری ستوده است.
الگوی ارتباطی «سلامْآغاز» در ارتباط میانفرهنگی با غیرمسلمانان از منظر فقهی با تأکید بر فقهالقرآن
3/21/2017 12:00:00 AM
الگوی ارتباطی روحانیت با نسل جوان از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
کریم خان محمدی*
،
سیدعباس حسینی
،
مقاله نشریه: مطالعات فرهنگ - ارتباطات » سال 1393 پاييز 1393 شماره27
ماهیت نظام بین الملل از منظر امام خمینی با تأکید بر ارائه الگوی مطلوب
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
طراحی الگوی مطلوب ارتباط روحانیت با نسل جوان با تأکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ماهیّت نظام بین الملل از منظر امام خمینی (ره) با تأکید بر ارائه الگوی مطلوب
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
تحلیل جامعهشناختی نظام ارتباطی در عصر امویان با تأکید بر حکومتداری معاویه
نویسنده:
محمدرضا انواری
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
نقش ارتباطی نمادهای دینی در سیره معصومین (ع) با تأکید بر انگشتر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
الگوی ارزشی ارتباطات در قرآن با تأکید بر مسأله مخاطب
نویسنده:
علیرضا پویا
، استاد راهنما:
شمس الله مریجی
، استاد مشاور 1:
محسن اراکی
، استاد مشاور 2:
احمد واعظی جزئی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
خودشناسی از منظر امام علی(ع) با تأکید بر غررالحکم
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1390 شمار 10- پاییز 90
انسان اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]