تحلیل جامعهشناختی نظام ارتباطی در عصر امویان با تأکید بر حکومتداری معاویه
نویسنده:
محمدرضا انواری
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
چکیده:
چهارده خلیفه اموی حدود نود سال به عنوان حاکمان جامعه اسلامی بر مردم حکمرانی کردند. شناخت نظام ارتباطی که یک حکومت در ارتباط با مردم از آن استفاده میکند، ما را با نظام فکری مجموعه حاکمیت آشنا میکند. بر این اساس، مؤلف این مقاله با تکیه بر منابع تاریخی و با روش توصیفیـتحلیلی، نظام ارتباطی امویان را با تأکید بر دوره معاویه بررسی کرده است. تأکید بر دوران معاویه از این جهت است که او علاوه بر اینکه تأثیرگذارترین خلیفه اموی بود، سیاستهایی را پایهریزی کرد که در بسیاری موارد، تا اواخر دوران امویان باقی ماند. یافتههای تحقیق نشان میدهد در یک تقسیمبندی، دو رویکرد «تخریبی» و «تثبیتی» را در نظام ارتباطی امویان میتوان شناسایی کرد. در رویکرد تخریبی، هدف اصلی، سد آگاهی مردم به فضایل اهلبیت (ع) بود تا الگوگیری از آنان به فراموشی سپرده شود. ساخت احادیث جعلی و تهدید و شکنجه و قتل شیعیان، بستر الگوگیری از اهلبیت (ع) را از بین میبرد. در رویکرد تثبیتی، معاویه با اسطورهسازی از خود، عثمان و شام؛ بایکوت خبری شامیان، حمایت از فرقهگرایی و سرگرم کردن مردم به امور باطل با استفاده از داستانسرایی و شعر، زمینه تثبیت حکومت خود را در نظام نوپای پیامبر (ص) فراهم کرد؛ تا حدی که معاویه خود را نه خلیفه رسولالله(ص) بلکه خلیفه خدا میدانست.
چهارده خلیفه اموی حدود نود سال به عنوان حاکمان جامعه اسلامی بر مردم حکمرانی کردند. شناخت نظام ارتباطی که یک حکومت در ارتباط با مردم از آن استفاده میکند، ما را با نظام فکری مجموعه حاکمیت آشنا میکند. بر این اساس، مؤلف این مقاله با تکیه بر منابع تاریخی و با روش توصیفیـتحلیلی، نظام ارتباطی امویان را با تأکید بر دوره معاویه بررسی کرده است. تأکید بر دوران معاویه از این جهت است که او علاوه بر اینکه تأثیرگذارترین خلیفه اموی بود، سیاستهایی را پایهریزی کرد که در بسیاری موارد، تا اواخر دوران امویان باقی ماند. یافتههای تحقیق نشان میدهد در یک تقسیمبندی، دو رویکرد «تخریبی» و «تثبیتی» را در نظام ارتباطی امویان میتوان شناسایی کرد. در رویکرد تخریبی، هدف اصلی، سد آگاهی مردم به فضایل اهلبیت (ع) بود تا الگوگیری از آنان به فراموشی سپرده شود. ساخت احادیث جعلی و تهدید و شکنجه و قتل شیعیان، بستر الگوگیری از اهلبیت (ع) را از بین میبرد. در رویکرد تثبیتی، معاویه با اسطورهسازی از خود، عثمان و شام؛ بایکوت خبری شامیان، حمایت از فرقهگرایی و سرگرم کردن مردم به امور باطل با استفاده از داستانسرایی و شعر، زمینه تثبیت حکومت خود را در نظام نوپای پیامبر (ص) فراهم کرد؛ تا حدی که معاویه خود را نه خلیفه رسولالله(ص) بلکه خلیفه خدا میدانست.
تحلیل جامعهشناختی نظام ارتباطی در عصر امویان با تأکید بر حکومتداری معاویه
3/21/2018 12:00:00 AM
تحلیل جامعهشناختی علم حدیث در عصر صدور
نویسنده:
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1399 شماره 7
آیین دادرسی و قضا در عصر امویان
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1386 - [کارشناسی ارشد]
نقش ارتباطی نمادهای دینی در سیره معصومین (ع) با تأکید بر انگشتر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل نظام تایید اعتبارنامهی نمایندگی مجلس شورای اسلامی؛ با تاکید بر الگوی مطلوب
نویسنده:
حسن خسروی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 شماره 92
فرایند نظامسازی اسلامی با تأکید بر نظام سیاسی
نویسنده:
سیدحسین موسوی
،
مقاله نشریه: فقه و سیاست » سال 1399 شماره 2
مفهوم معنویت در غرب (با تاکید بر عصر پست مدرن)
نويسنده:
احمد شاکرنژاد
،
کتاب: الگوی پیشرفت، وابسته به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - 1397
بررسی جامعهشناختی الگوی اسلامی پیشرفت: بر اساس آموزههای قرآن با تاکید بر کنشهای اجتماعی
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400
اندیشه های امامیه در اندلس در عصر حاکمیت امویان
ناقد:
محمدعلی چلونگر
، ارائه دهنده:
حمیدرضا مطهری
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
الگوی ارتباطی «سلامْآغاز» در ارتباط میانفرهنگی با غیرمسلمانان از منظر فقهی با تأکید بر فقهالقرآن
نویسنده:
مصطفی همدانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 92
تاثیر عوامل سیاسی در ازدواج علویان با مخالفان اعتقاددی - سیاسی در عصر امویان
نویسندگان:
اعظم ابوالحسنی*
،
حمیدرضا مطهری
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلامی زنان و خانواده » سال 1401 دوره 9، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)