تحلیل انتقادی مبانی وجودی معرفتی نظریۀ ارتباطی جان لاک با رویکردی صدرایی
نویسنده:
سیدمحمدعلی غمامی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 1 (پیاپی 9)
چکیده:
«شکست در ارتباط»، خودمحوری و تخاصم از خصلتهای ارتباط در زندگی روزمرۀ سیاسی و اجتماعی مدرن به شمار میآید. جنگ و تهدید، گزینۀ اول انسان مدرن در مواجهه با دیگران است. جان لاک ـ فیلسوف انگلیسی ـ انگارۀ تجربهگرایانۀ ارتباطات را تئوریزه کرد و بر این اساس، شکست ارتباطات را کشف کرد. جان لاک در جستاری در باب فاهمۀ بشری با تغییر معنای ارتباط، آن را به امری فردی و شخصی تبدیل نمود. پرسش این تحقیق آن است که جان لاک چگونه مبادی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و روششناختیِ ارتباطات را نظریهپردازی کرد که به شکست در ارتباط منجر میشود؟ در این مقاله پس از آنکه تعریف جان لاک از ارتباط (چیستی ارتباط) را تبیین کردیم و نشان دادیم برداشتِ انتقالیِ جان لاک از ارتباطات به یک برداشت مسلط تبدیل شده است، مبادی معرفتی نظریۀ ارتباطی و زبانی جان لاک را با کمک روششناسی بنیادین آشکار نمودیم. پس از آنکه اجمالی از نظریۀ حکمیِ ارتباطات طرح شد، به نقد نظریۀ ارتباطی جان لاک از منظر حکمت متعالیه پرداختیم. صدرالمتالهین همواره این برداشت که در آن انسان موجودی منفعل و نانوشته (نفس ایستا) تلقی میشود را به سبب نفی خصلت «انشائی» و «خلاقانۀ» نفس، نقد میکند. انسان نقشی کاملاً فعال در ارتباط دارد. انسان و مدرکاتش در یک سیر درونفردی متحول میشود که این سیر درونی به سمت دیگری و خَلق جهتگیری دارد. خود در سیر ارتباطیاش نه جدا از دیگری است (مباین نیست) و نه آمیخته با دیگری است (ممزوج نیست).
«شکست در ارتباط»، خودمحوری و تخاصم از خصلتهای ارتباط در زندگی روزمرۀ سیاسی و اجتماعی مدرن به شمار میآید. جنگ و تهدید، گزینۀ اول انسان مدرن در مواجهه با دیگران است. جان لاک ـ فیلسوف انگلیسی ـ انگارۀ تجربهگرایانۀ ارتباطات را تئوریزه کرد و بر این اساس، شکست ارتباطات را کشف کرد. جان لاک در جستاری در باب فاهمۀ بشری با تغییر معنای ارتباط، آن را به امری فردی و شخصی تبدیل نمود. پرسش این تحقیق آن است که جان لاک چگونه مبادی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و روششناختیِ ارتباطات را نظریهپردازی کرد که به شکست در ارتباط منجر میشود؟ در این مقاله پس از آنکه تعریف جان لاک از ارتباط (چیستی ارتباط) را تبیین کردیم و نشان دادیم برداشتِ انتقالیِ جان لاک از ارتباطات به یک برداشت مسلط تبدیل شده است، مبادی معرفتی نظریۀ ارتباطی و زبانی جان لاک را با کمک روششناسی بنیادین آشکار نمودیم. پس از آنکه اجمالی از نظریۀ حکمیِ ارتباطات طرح شد، به نقد نظریۀ ارتباطی جان لاک از منظر حکمت متعالیه پرداختیم. صدرالمتالهین همواره این برداشت که در آن انسان موجودی منفعل و نانوشته (نفس ایستا) تلقی میشود را به سبب نفی خصلت «انشائی» و «خلاقانۀ» نفس، نقد میکند. انسان نقشی کاملاً فعال در ارتباط دارد. انسان و مدرکاتش در یک سیر درونفردی متحول میشود که این سیر درونی به سمت دیگری و خَلق جهتگیری دارد. خود در سیر ارتباطیاش نه جدا از دیگری است (مباین نیست) و نه آمیخته با دیگری است (ممزوج نیست).
تحلیل انتقادی مبانی وجودی معرفتی نظریۀ ارتباطی جان لاک با رویکردی صدرایی
3/21/2015 12:00:00 AM
تحلیل انتقادی مبانی وجودی معرفتی نظریۀ ارتباطی جان لاک با رویکردی صدرایی
نویسنده:
سیدمحمدعلی غمامی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 1 (پیاپی 9)
بررسی انتقادی مبانی معرفتی نظریه کنشگر شبکه برونو لاتور
نویسندگان:
محمدرضا انواری
،
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1397 (پياپي 35)، تابستان 1397 شماره3
بررسی انتقادی رابطه دین و دولت در اندیشه جان لاک
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1389 (پياپي 49)، بهار 1389 شماره1
تحلیل انتقادی بنیان های فلسفی نظریه پردازی ارتباطات از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
مبانی معرفتی سیاست گذاری فرهنگی مبتنی بر حکمت صدرایی
نویسنده:
سعید خورشیدی
، استاد راهنما:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 2:
ابراهیم فیاض
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
بررسی مبانی معرفتی نظریه اجتماعی هربرت مارکوزه
نویسنده:
زهرا خسروی کارشک
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
تحلیل انتقادی مبانی معرفتی تفسیرگرایان در ارتباطات بین فرهنگی از منظر حکمت اسلامی
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1393 - [پایان نامه دکترا]
نقد و بررسی زمینه های معرفتی و وجودی نظریه کارکردگرایی دورکیم
نویسندگان:
سعید مقدم
،
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1390 (پياپي 7)، تابستان 1390 شماره3