سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا
نویسنده:
زهرا یوسفی روشناوند
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 زمستان 88 - مسلسل 2
چکیده:
وحی که یکی از مهمترین آموزههای دینی است از سوی فلاسفه همچون دیگر اندیشمندان مورد توجه قرار گرفته است. در فلسفه اسلامی، فرشته وحی، مخزن علوم و مفیض آنها و گیرنده وحی نیز قوه عاقله نبی است که وی به علت استعداد ذاتی و تکامل وجودی به مرتبهای میرسد که میتواند به عقل فعال متصل گردد و معارف را از وی دریافت نماید. مهمترین مبحث در زمینه وحی نزد فلاسفه اسلامی، نحوه رؤیت فرشته وحی است. در نظام مشائی، عقل فعال همان فرشته وحی و رؤیت او نیز محاکات متخیله نبی از حقیقت وجود وی بود؛ ولی در مکتب اشراقی و حکمت متعالیه با کشف عالم مثال منفصل یا به تعبیر شیخ اشراق «مثل معلّقه» تبیین فلسفی وحی به نقطه عطف خود رسید. در این مکتب، فرشته وحی عظیمترین انوار قاهره عرضیه و رب النوع آدمی بود که نفس پاک نبی پس از رفع شواغل و حجب برزخی و جسمانی با اتصال به فرشته وحی، معارف را از وی دریافت میکند. حقیقت فرشته وحی دارای مظاهری در عالم مثال است که با ظهور در این مظاهر، امکان رؤیت آن برای نفس نبی حاصل میشود. فرشته وحی از حقیقت عقلی و نوری خود تنزل مینماید و در مظهری از مظاهر عالم مثال جلوهگر میشود تا نبی به رؤیت آن نائل آید.
وحی که یکی از مهمترین آموزههای دینی است از سوی فلاسفه همچون دیگر اندیشمندان مورد توجه قرار گرفته است. در فلسفه اسلامی، فرشته وحی، مخزن علوم و مفیض آنها و گیرنده وحی نیز قوه عاقله نبی است که وی به علت استعداد ذاتی و تکامل وجودی به مرتبهای میرسد که میتواند به عقل فعال متصل گردد و معارف را از وی دریافت نماید. مهمترین مبحث در زمینه وحی نزد فلاسفه اسلامی، نحوه رؤیت فرشته وحی است. در نظام مشائی، عقل فعال همان فرشته وحی و رؤیت او نیز محاکات متخیله نبی از حقیقت وجود وی بود؛ ولی در مکتب اشراقی و حکمت متعالیه با کشف عالم مثال منفصل یا به تعبیر شیخ اشراق «مثل معلّقه» تبیین فلسفی وحی به نقطه عطف خود رسید. در این مکتب، فرشته وحی عظیمترین انوار قاهره عرضیه و رب النوع آدمی بود که نفس پاک نبی پس از رفع شواغل و حجب برزخی و جسمانی با اتصال به فرشته وحی، معارف را از وی دریافت میکند. حقیقت فرشته وحی دارای مظاهری در عالم مثال است که با ظهور در این مظاهر، امکان رؤیت آن برای نفس نبی حاصل میشود. فرشته وحی از حقیقت عقلی و نوری خود تنزل مینماید و در مظهری از مظاهر عالم مثال جلوهگر میشود تا نبی به رؤیت آن نائل آید.
سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا
3/21/2009 12:00:00 AM
سیر تفسیر فلسفی قرآن کریم از ابن سینا تا ملاصدرا
نویسنده:
سیدابوالفضل سیدی دمیرچی
، استاد راهنما:
احمد عابدی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
هادی وکیلی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تطوّر برهان صدّیقین در کلام فلسفی امامیّه از نصیرالدین طوسی تا نصیرالدین کاشی
نویسندگان:
نصرالله حکمت
،
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: شناخت » سال 1394 سال 1394 - شماره شناخت بهار و تابستان 1394 شماره 72
ماهیت وحی از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (با تأکید بر فارابی ، ابن سینا ، سهروردی و ملاصدرا)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین کیفیت نزول وحی در دیدگاه ملاصدرا و پاسخ به اشکالات
نویسندگان:
مهدی منصوری*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1401 دوره 9، شماره 33 (تابستان 1401)
سیر تطوّر برهان حدوث و قدم در کلام امامیّه از آغاز تا مکتب بغداد متقدّم
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 91
سیر تطور برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از آغاز تا مکتب بغداد متقدم
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 (پياپي 91)، پاييز 1397 شماره3
درآمدی بر سیر تطوّر اندیشه اعجاز قرآن
نویسندگان:
مهرداد عباسی
،
عیسی بلاطه
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1387 شماره 113
سیر تطوّر مقیاسهای قرائی در تاریخ قرائات
نویسنده:
مجتبی محمدی انویق
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 98
سیر تطور تفکر سیاسی امام خمینی (ره)
نويسنده:
نجف لکزایی
،
کتاب: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 1387