ماهیت وحی از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (با تأکید بر فارابی ، ابن سینا ، سهروردی و ملاصدرا)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
وحی به عنوان یکی از مهم ترین منابع معرفتی انسان است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان بوده است. سرشت وحی اولین بار در فلسفه ی اسلامی توسط فارابی بر پایه ی مبانی فلسفه ی اسلامی تبیین عقلانی شد. ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا با اعمال تغییراتی، تبیینی را که فارابی ارائه کرده بود،پذیرفتند. هر یک از این فلاسفه مذکور سرشت وحی را بر اساس مبانی خاص خود در رابطه با مراتب نفس و هستی تبیین نمودند. فارابی وحی را حاصل اتصال قوه عقل با قوه خیال یا هر دو به عقل فعال می داند. ابن سینا وحی را حاصل اتصال قوه عقل به عقل فعال یا قوه تخیل به نفوس منطبعه ی فلکی می داند. شیخ اشراق وحی را همانند اتصال نفس ناطقه به رب النوع انسانی (عقل فعال در اصطلاح مشاء) و نفوس فلکی می داند. البته او با ابداع عالم مثال توانسته است جایگزین مناسبی برای نفوس فلکی بیان کند. ملاصدرا وحی را حاصل فرایند صعودی نفس از مرتبه محسوسات به مراتب عالیه وجود و اتحاد با عالم عقول و فرایند نزولی نفس از مراتب عالیه و تنزل آن به مقام محسوسات،می داند. از نظر صدرا نبی با عقل قدسی خود در فرایند دریافت وحی سیر صعودی را طی کرده و با حضور در عالم ربوبی بدون هیچ واسطه ای، حقایق هستی را شهود می کند بعداز آن در سیر نزولی، در عالم مثال تجلی کرده و تمثیل حقایق را به صورت عینی توسط قوه خیال درک می کند سپس آن حقایق، قوای حس باطنی را متاثر کرده و آن حضرت کلماتی را می بیند و آوایی را می شنود. میان نظرات این فلاسفه در باب سرشت وحی اختلافهایی وجود دارد که بررسی این موارد اختلافی می تواند در بهتر شناخت ماهیت وحی ما را یاری کند. اختلاف های موجود میان فلاسفه ی مذکور، حول این موضوعات می گردد: ابزار دریافت وحی، وجود خارجی مثل معلقه، اتحاد یا اتصال با عقل فعال. مراحل نزول وحی در نفس انسانی، عقول طولی و عرضی و... در پایان می توان گفت به اعتقاد صدرا که نظرات او جامع و کامل کننده نظرات گذشتگان در باب سرشت وحی است، وحی با لایه های برتر عقل که همان عقل قدسی است اتحاد دارد. منشاء و سرچشمه ی آن گنجینه ی علم الهی، محل فرود آن قلب نورانی نبی و محل اجرای آن، نفوس انسان های مشتاق به فرامین الهی است. بی شک آنچه در طی جریان وحی بر قلب پاک نبی نازل می شود، از هر خطا و اشتباهی مصون می باشد. و عمل به آن انسان را به عالی ترین مراتب وجودی خواهد رساند. امید است، آیات نورانی قرآن که همان کتاب بی بدیل خدا و وحی الهی در دست ماست همیشه سرلوحه همه کار و عمل و فکر و اندیشه ی ما باشد.
وحی به عنوان یکی از مهم ترین منابع معرفتی انسان است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان بوده است. سرشت وحی اولین بار در فلسفه ی اسلامی توسط فارابی بر پایه ی مبانی فلسفه ی اسلامی تبیین عقلانی شد. ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا با اعمال تغییراتی، تبیینی را که فارابی ارائه کرده بود،پذیرفتند. هر یک از این فلاسفه مذکور سرشت وحی را بر اساس مبانی خاص خود در رابطه با مراتب نفس و هستی تبیین نمودند. فارابی وحی را حاصل اتصال قوه عقل با قوه خیال یا هر دو به عقل فعال می داند. ابن سینا وحی را حاصل اتصال قوه عقل به عقل فعال یا قوه تخیل به نفوس منطبعه ی فلکی می داند. شیخ اشراق وحی را همانند اتصال نفس ناطقه به رب النوع انسانی (عقل فعال در اصطلاح مشاء) و نفوس فلکی می داند. البته او با ابداع عالم مثال توانسته است جایگزین مناسبی برای نفوس فلکی بیان کند. ملاصدرا وحی را حاصل فرایند صعودی نفس از مرتبه محسوسات به مراتب عالیه وجود و اتحاد با عالم عقول و فرایند نزولی نفس از مراتب عالیه و تنزل آن به مقام محسوسات،می داند. از نظر صدرا نبی با عقل قدسی خود در فرایند دریافت وحی سیر صعودی را طی کرده و با حضور در عالم ربوبی بدون هیچ واسطه ای، حقایق هستی را شهود می کند بعداز آن در سیر نزولی، در عالم مثال تجلی کرده و تمثیل حقایق را به صورت عینی توسط قوه خیال درک می کند سپس آن حقایق، قوای حس باطنی را متاثر کرده و آن حضرت کلماتی را می بیند و آوایی را می شنود. میان نظرات این فلاسفه در باب سرشت وحی اختلافهایی وجود دارد که بررسی این موارد اختلافی می تواند در بهتر شناخت ماهیت وحی ما را یاری کند. اختلاف های موجود میان فلاسفه ی مذکور، حول این موضوعات می گردد: ابزار دریافت وحی، وجود خارجی مثل معلقه، اتحاد یا اتصال با عقل فعال. مراحل نزول وحی در نفس انسانی، عقول طولی و عرضی و... در پایان می توان گفت به اعتقاد صدرا که نظرات او جامع و کامل کننده نظرات گذشتگان در باب سرشت وحی است، وحی با لایه های برتر عقل که همان عقل قدسی است اتحاد دارد. منشاء و سرچشمه ی آن گنجینه ی علم الهی، محل فرود آن قلب نورانی نبی و محل اجرای آن، نفوس انسان های مشتاق به فرامین الهی است. بی شک آنچه در طی جریان وحی بر قلب پاک نبی نازل می شود، از هر خطا و اشتباهی مصون می باشد. و عمل به آن انسان را به عالی ترین مراتب وجودی خواهد رساند. امید است، آیات نورانی قرآن که همان کتاب بی بدیل خدا و وحی الهی در دست ماست همیشه سرلوحه همه کار و عمل و فکر و اندیشه ی ما باشد.
ماهیت وحی از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (با تأکید بر فارابی ، ابن سینا ، سهروردی و ملاصدرا)
3/20/2008 12:00:00 AM
عشق و عقل از دیدگاه ابن سینا و سهروردی
نویسنده:
سیده فاطمه جوادی زاویه
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی فناء فی الله از منظر ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
مقاله نشریه: آموزه های فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 16، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
لذت و الم اخروی از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل ماهیت عدالت در عرصه خالق با تاکید بر آرای ابن سینا
مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره57
علیت از دیدگاه فیلسوفان مسلمان و فیلسوفان تجربه گرا
نویسنده:
عین الله خاتمی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1388
فلسفه سیاسی از منظر فارابی و ابن سینا
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاستنامه مفید » سال 1396 1396 شماره1
خلود نفس از دیدگاه فارابی و ابن سینا و مقایسه آن با آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی چیستی ادراک کلیات و جزئیات از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسندگان:
علی محمد احمدی*
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1395 بهار و تابستان 1395 شماره6