سیر تطوّر برهان حدوث و قدم در کلام امامیّه از آغاز تا مکتب بغداد متقدّم
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 91
چکیده:
یکی از قدیمترین و مهمترین برهانهای ارائهشده برای اثبات وجود خداوند در کلام امامیّه برهان حدوث و قدم بوده است. در نوشتار حاضر، تطوّرات این برهان از نخستین اشارات بدان در متون حدیثی معتبر امامیّه تا تحوّلات آن در آثار شیخ صدوق و پس از آن در مکتب کلامی شیخ مفید و کراجکی، موسوم به مکتب بغداد متقدّم بررسی و تبیین شده است. این پژوهش نشان میدهد که برهان حدوث و قدم در این دوره تحوّلات مهمّی داشته است. نخستین تحوّل، گذار این برهان از مرحلۀ تقریر ساده بر اساس روایات به مرحلۀ مستدلّشدن با دلایل فلسفی و یافتن صورت منظم استدلالی بر سبک معتزله بهدست شیخ صدوق است. بهطورکلی روش شیخ صدوق در اثبات حدوث عالم، هم از حَیث دعاوی و هم از جهت مبانی و دلایل تا حدود زیادی با روش معتزلیان و امامیان بَهشَمی مشابه است و استدلالهای او در این زمینه، یکی از مواضع اثرپذیری او از تعالیم معتزله را نشان میدهد. از منظر شیخ صدوق، هرچند اصل و مستند معتقدات، روایتهای ائمّه: است، اکتفا به آنها جایز یا راجح نیست، بلکه باید تأیید و اعتضاد مضمون این روایتها با استدلالهای کلامی صورت پذیرد. در مکتب بغداد متقدّم، برهان حدوث و قدم تحوّل خاصّی نسبت به دورۀ شیخ صدوق نداشته و تنها در نحوۀ صورتبندی برهان و پارهای استدلالها برای اثبات مقدّمات آن، تفاوتهایی وجود داشته است. از نگاه شیخ صدوق و متکلّمان مکتب بغداد متقدّم، استدلالهای معتزلیِ مطرح در برهان حدوث و قدم در مسیری مخالف با تعالیم حدیثی امامیّه نبوده، بلکه با آن موافق است.
یکی از قدیمترین و مهمترین برهانهای ارائهشده برای اثبات وجود خداوند در کلام امامیّه برهان حدوث و قدم بوده است. در نوشتار حاضر، تطوّرات این برهان از نخستین اشارات بدان در متون حدیثی معتبر امامیّه تا تحوّلات آن در آثار شیخ صدوق و پس از آن در مکتب کلامی شیخ مفید و کراجکی، موسوم به مکتب بغداد متقدّم بررسی و تبیین شده است. این پژوهش نشان میدهد که برهان حدوث و قدم در این دوره تحوّلات مهمّی داشته است. نخستین تحوّل، گذار این برهان از مرحلۀ تقریر ساده بر اساس روایات به مرحلۀ مستدلّشدن با دلایل فلسفی و یافتن صورت منظم استدلالی بر سبک معتزله بهدست شیخ صدوق است. بهطورکلی روش شیخ صدوق در اثبات حدوث عالم، هم از حَیث دعاوی و هم از جهت مبانی و دلایل تا حدود زیادی با روش معتزلیان و امامیان بَهشَمی مشابه است و استدلالهای او در این زمینه، یکی از مواضع اثرپذیری او از تعالیم معتزله را نشان میدهد. از منظر شیخ صدوق، هرچند اصل و مستند معتقدات، روایتهای ائمّه: است، اکتفا به آنها جایز یا راجح نیست، بلکه باید تأیید و اعتضاد مضمون این روایتها با استدلالهای کلامی صورت پذیرد. در مکتب بغداد متقدّم، برهان حدوث و قدم تحوّل خاصّی نسبت به دورۀ شیخ صدوق نداشته و تنها در نحوۀ صورتبندی برهان و پارهای استدلالها برای اثبات مقدّمات آن، تفاوتهایی وجود داشته است. از نگاه شیخ صدوق و متکلّمان مکتب بغداد متقدّم، استدلالهای معتزلیِ مطرح در برهان حدوث و قدم در مسیری مخالف با تعالیم حدیثی امامیّه نبوده، بلکه با آن موافق است.
سیر تطوّر برهان حدوث و قدم در کلام امامیّه از آغاز تا مکتب بغداد متقدّم
3/21/2018 12:00:00 AM
سیر تطور برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از آغاز تا مکتب بغداد متقدم
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 (پياپي 91)، پاييز 1397 شماره3
تطورات برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از مکتب بغداد متاخر تا مکتب حله متقدم
نویسنده:
حمید عطائی *
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه امامیه » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره7
مقایسه تحولات «برهان حدوث و قدم» در کلام متقدم امامیه و اشاعره
نویسنده:
حمید عطائی نظری *
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1397 زمستان 1397 شماره55
تحولات برهان حدوث و قدم در مکتب حله متاخر امامیه
نویسنده:
حمید عطائی نظری*
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1399 دوره 8، شماره 30 (پاییز 1399)
تطوّر برهان صدّیقین در کلام فلسفی امامیّه از نصیرالدین طوسی تا نصیرالدین کاشی
نویسندگان:
نصرالله حکمت
،
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: شناخت » سال 1394 سال 1394 - شماره شناخت بهار و تابستان 1394 شماره 72
برهان «حدوث صفات» بر اثبات وجود خدا در کلام امامیه
نویسنده:
حمید عطائی نظری*
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1400 دوره 17، شماره 64 (بهار 1400)
تطوّر برهان صدّیقین در کلام فلسفی امامیّه از نصیر الدین طوسی تا نصیر الدین کاشی
نویسندگان:
نصرالله حکمت
،
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: شناخت » سال 1394 سال 1394 - شماره شناخت بهار و تابستان 1394 شماره 72
حدوث و قدم از منظر حکیم لاهیجی تلائمی میان فلسفه و کلام
نویسنده:
یاسر تقی زاده طبری
، استاد راهنما:
علیرضا قائمی نیا
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاریخ اجتماعی شیعیان امامیه بغداد از آغاز غیبت صغری تا سقوط آل بویه
نویسندگان:
راحله ضائفی
،
مجید احمدی کچایی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1397 زمستان 1397 شماره48
تاریخ تشیع در بغداد از آغاز تا عصر غیبت صغری
نویسنده:
جلیل سالمی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره ششم - بهار 97