نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ
نویسنده:
لطف الله خراسانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 29
چکیده:
تبلیغ دین و هدایت مردم به ارزشهای الهی، از اصول رسالت و سنّت پیامبران و جوهرۀ ادیان توحیدی و از شاخصههای مهم دینداری پیروان انبیا بهشمار میآید. برای بهسازی انجام این وظیفۀ الهی شایسته است تبلیغ در حوزههای مختلفی همچون «محتوای تبلیغ»، «مخاطبشناسی» و «بایستههای مبلّغ» بررسی شودکه البته در هر حوزه اقتضائات ویژۀ خود را میطلبد. در این پژوهش ابعاد اخلاقی مبلّغ در بهسازی تبلیغ بررسی میشود. در شرایع آسمانی، تبلیغ دین برپایۀ دینفهمى و دیندارى مبلّغ و آراستگی او به فضائل اخلاقی بنا شده است؛ ازاینرو، شناخت بایستههای مبلّغ و بهرهگیری از فضائل اخلاقی براساس آیات قرآن و منابع دینی، برای بهبود ظرفیتهای عرصۀ تبلیغ و ارتقای ابعاد اخلاقی، از ضررتهای امر تبلیغ بهشمار میرود. اگر سخن گوینده براساس باور قلبی باشد و از عمق جانش برخیزد، تأثیر دعوت او به ارزشهای الهی دوچندان میگردد.
این پژوهش میکوشد آن دسته از فضائل اخلاقی را که پیامبران و اولیای الهی در راستای وظیفۀ تبلیغی خویش به آن آراسته بودند و نقش بسزایی در موفقیت تبلیغی آنان داشت، بررسی کند و بدینوسیله بر کارآمدی روشهای تبلیغی بیفزاید.
تبلیغ دین و هدایت مردم به ارزشهای الهی، از اصول رسالت و سنّت پیامبران و جوهرۀ ادیان توحیدی و از شاخصههای مهم دینداری پیروان انبیا بهشمار میآید. برای بهسازی انجام این وظیفۀ الهی شایسته است تبلیغ در حوزههای مختلفی همچون «محتوای تبلیغ»، «مخاطبشناسی» و «بایستههای مبلّغ» بررسی شودکه البته در هر حوزه اقتضائات ویژۀ خود را میطلبد. در این پژوهش ابعاد اخلاقی مبلّغ در بهسازی تبلیغ بررسی میشود. در شرایع آسمانی، تبلیغ دین برپایۀ دینفهمى و دیندارى مبلّغ و آراستگی او به فضائل اخلاقی بنا شده است؛ ازاینرو، شناخت بایستههای مبلّغ و بهرهگیری از فضائل اخلاقی براساس آیات قرآن و منابع دینی، برای بهبود ظرفیتهای عرصۀ تبلیغ و ارتقای ابعاد اخلاقی، از ضررتهای امر تبلیغ بهشمار میرود. اگر سخن گوینده براساس باور قلبی باشد و از عمق جانش برخیزد، تأثیر دعوت او به ارزشهای الهی دوچندان میگردد.
این پژوهش میکوشد آن دسته از فضائل اخلاقی را که پیامبران و اولیای الهی در راستای وظیفۀ تبلیغی خویش به آن آراسته بودند و نقش بسزایی در موفقیت تبلیغی آنان داشت، بررسی کند و بدینوسیله بر کارآمدی روشهای تبلیغی بیفزاید.
نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ
3/21/2018 12:00:00 AM
نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ
نویسنده:
لطف الله خراسانی *
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 بهار 1397 شماره1
نقش مهارتهای زندگی در عرصه تبلیغ
نویسنده:
حامد میرزاخان
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 7
سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی (ابعاد و ساختار)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 دوره 11، شماره 44 (زمستان 1400)
سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی (ابعاد و ساختار)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44
اصول و موانع اخلاقی تبلیغ دانشآموزی
نویسنده:
علیرضا زکی زاده رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 29
نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 3 (پیاپی 19)
نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی
نویسنده:
شمس الله مریجی *
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 زمستان 1396 شماره3
نقش مهندسی مفاهیم اخلاقی در کشف نظام اخلاقی اسلام
نویسندگان:
سید مهدی مجیدی نظامی
،
حسین حسن زاده
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1394 شماره 1
نقش مهندسی مفاهیم اخلاقی در کشف نظام اخلاقی اسلام
نویسندگان:
سید مهدی مجیدی نظامی*
،
حسین حسن زاده
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1394 پاییز و زمستان 1394 شماره 1