بررسی نقش تبلیغ سنتی دین در جامعه کنونی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
بررسی شیوه مناسب تبلغی همواره از دغدغه های اصلی مبلغین دین بوده است با ظهور فن آوری ختی نوین ارتباطی این سوال ایجاد می شود که آیا با وجود رسانه های جدید ادامه تبلیغ یه شیوه سنتی کارمد هست یا نه؟ یا لازم است مبلغین سراغ شیوههای نوین رفته و با تبلیغ سنتی وداع نمایند. تبلیغ سنتی دین به دلیل برخورداری از ارتباط چهره به چهره و مستقیم همچنین بهترین شیوه محسوب می شود که بر پایه فرهنگ و ارزش های جامعه بوده و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن در مقایسه با تبلیغ رسانه ای از اثرگذاری عمیق تر و ماندگارتر برخوردار است. در این تحقیق به روش تحلیلی توصیفی و با مراجعه به کتاب ها پایان نامه ها و مقالاتی که ارتباط مستقیم با تبلیغ اشته اند و همچنین بهره گیری از متون جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی و ارتباطات که امکان بهره گیری از مشاهدات عینی نگارنده که در طول چندین سال تجربه تبلسغی، و برای یافتن راهکارهای کارآمد تر نمودن و آسیب شناسی تبلیغ صورت گرفته است به تدوین تحقیق اهتمام نمودیم. در این تحقیق بدست آمده که که تبلیغ سنتی دین به دلیل ویژگی ارتباطی چهره به چهره تناسب بیشتری برای انتقال پیام های دیدنی داشته و اقتضائات رسانه ها زمینه کمتری برای تبلیغ مستقیم فراهم نماید و با این شیوه همچنان دارای کارکردهای فراوان در عرصه فردی گروهی و سازمانی می باشد. با نگاهی دوباره به کارکرده ا و بایسته های این شیوه و آموزشی نمودن تبلیغ، زمینه بهره گیری از پتانسیل های عظیم آن در فعالیت های گروهی و جنبش های اجتماعی و همچنی مقابله با جنگ نرم دشمنان فراهم خواهد شد بنابراین پیشنهاد می شود که حوزه های علمیه تمرکز اصلی خود بر تبلیغ سنتی قرار داده و باارئه آموزشهای لازم به مبلغین و برنامه ریزی جامع جهت ایجاد جریان های فرهنگی در کشور که در نهایت به صیانت و تقویت ارزش های اصیل اسلامی منجر خواهد شد اقدام نمایند. واژگان کلیدی: تبلیغ، مبلغ، تبلیغ سنتی، نقش، کارکرد، بایسته ها، آسیب ها
بررسی شیوه مناسب تبلغی همواره از دغدغه های اصلی مبلغین دین بوده است با ظهور فن آوری ختی نوین ارتباطی این سوال ایجاد می شود که آیا با وجود رسانه های جدید ادامه تبلیغ یه شیوه سنتی کارمد هست یا نه؟ یا لازم است مبلغین سراغ شیوههای نوین رفته و با تبلیغ سنتی وداع نمایند. تبلیغ سنتی دین به دلیل برخورداری از ارتباط چهره به چهره و مستقیم همچنین بهترین شیوه محسوب می شود که بر پایه فرهنگ و ارزش های جامعه بوده و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن در مقایسه با تبلیغ رسانه ای از اثرگذاری عمیق تر و ماندگارتر برخوردار است. در این تحقیق به روش تحلیلی توصیفی و با مراجعه به کتاب ها پایان نامه ها و مقالاتی که ارتباط مستقیم با تبلیغ اشته اند و همچنین بهره گیری از متون جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی و ارتباطات که امکان بهره گیری از مشاهدات عینی نگارنده که در طول چندین سال تجربه تبلسغی، و برای یافتن راهکارهای کارآمد تر نمودن و آسیب شناسی تبلیغ صورت گرفته است به تدوین تحقیق اهتمام نمودیم. در این تحقیق بدست آمده که که تبلیغ سنتی دین به دلیل ویژگی ارتباطی چهره به چهره تناسب بیشتری برای انتقال پیام های دیدنی داشته و اقتضائات رسانه ها زمینه کمتری برای تبلیغ مستقیم فراهم نماید و با این شیوه همچنان دارای کارکردهای فراوان در عرصه فردی گروهی و سازمانی می باشد. با نگاهی دوباره به کارکرده ا و بایسته های این شیوه و آموزشی نمودن تبلیغ، زمینه بهره گیری از پتانسیل های عظیم آن در فعالیت های گروهی و جنبش های اجتماعی و همچنی مقابله با جنگ نرم دشمنان فراهم خواهد شد بنابراین پیشنهاد می شود که حوزه های علمیه تمرکز اصلی خود بر تبلیغ سنتی قرار داده و باارئه آموزشهای لازم به مبلغین و برنامه ریزی جامع جهت ایجاد جریان های فرهنگی در کشور که در نهایت به صیانت و تقویت ارزش های اصیل اسلامی منجر خواهد شد اقدام نمایند. واژگان کلیدی: تبلیغ، مبلغ، تبلیغ سنتی، نقش، کارکرد، بایسته ها، آسیب ها
بررسی نقش تبلیغ سنتی دین در جامعه کنونی
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 3 (پیاپی 19)
نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی
نویسنده:
شمس الله مریجی *
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 زمستان 1396 شماره3
اخلاق تبليغ دين
نویسنده:
مهدي احمدپور
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/20 تا تاریخ: 1398/01/01
دین در جامعۀ بازار
نویسندگان:
مهدی ابراهیمی (نویسنده مسئول)
،
یونس نوربخش
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 4 (پیاپی 24)
صداقت در عرصۀ تبلیغ دین؛ بررسی چند چالش اخلاقی
نویسنده:
مهدی فصییحی رامندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 34