مسئله منطقی شر

نویسنده: ،
کتاب: - 1390
چکیده:
آفات و شرور از جمله مباحثی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. اندیشوران الهی کوشیده‌اند به این معضل به گونه ای پاسخ دهند که هیچ خدشه¬ای به باورهای دینی وارد نشود. از طرفی مخالفان در کلام جدید تحت لوای فلسفه دین سعی دارند بر باورهای دینی اشکال وارد کرده و وجود شرور در عالم را قرینه¬ای علیه وجود خداوند بدانند. «جی. ال . مکی» و «برتراندراسل» را می¬توان از جمله این افراد دانست که با بیان مسئله منطقی شر در این حوزه وارد شده¬اند. اما در حوزه اسلامی علامه طباطبائی و در الهیات مسیحی جدید «آلوین پلنتیگا»، به شبهه‌های شر، پاسخ گفته‌اند. در این نوشتار برآنیم تا ضمن تطبیق آرای دو تن از اندیشوران مسلمان و مسیحی، تفوق رأی علامه طباطبائی به آلوین پلنتیگا در این مسئله روشن شود.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

مسئلۀ شر و قابلیت‌های صورت‌بندی نظریۀ عوض

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1400 شماره 12

نسبت مسئله خفای الاهی با مسئله شر: بررسی دیدگاه جان شلنبرگ

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1400 شماره 12

بارون اومد شُر شُر

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1397 مهر (163)

پارادایم های الهیاتی و مسئله شر؛ با تاکید بر آرای برایان دیویس

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 (پياپي 86)، تابستان 1396 شماره2

براهین کامل بودن جهان موجود در حل مسئلة شر از منظر صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25

خیر و شرّ

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1392 شماره 379

آراء منطقی میرداماد

نویسنده: سعید احمدی ، استاد راهنما: عسکری سلیمانی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی راه حل های مسئله شر بر اساس رویکرد نوتومیستی برایان دیویس

مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1397 (پياپي 31)، بهار و تابستان 1397 شماره1

آدم‌های شر (ص 31)

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1395 مهر 95
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397