پارادایمهای الهیاتی و مسئله شرّ؛ با تأکید بر آرای برایان دیویس
نویسندگان:
منصور نصیری
،
ذوالفقار ناصری
،
![منصور نصیری](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
![ذوالفقار ناصری](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
چکیده:
مسئله شرّ یکی از مسائل اساسی در فلسفه دین است که در پاسخ بدان دیدگاههای متضادی در آرای متفکران مختلف بیان شده است. پرسش این است که چرا متفکران مختلف رویکردهای متفاوت و گاه متضادی در پاسخ به مسئله شرّ برگزیدهاند. در پاسخ به چنین پرسشی، با توجه به مبانی هستیشناختی و معرفتشناسی خاص هر متفکر میتوان با طرح نگاه پارادایمی به مسائل فکری، پاسخگوی بسیاری از اختلافنظرها شد. در تبیین چرایی اختلافنظر فیلسوفان دین در پاسخ به مسائل الهیاتی، در این نوشتار به این نتیجه رسیدهایم که میتوان از دو نظام مفهومی یا پارادایم الهیاتی سنتی و جدید سخن گفت و تفاوتهای تبیینی این دو رویکرد رقیب را در حل بسیاری از مسائل مانند مسئله شرّ به تفاوت در نظامهای مفهومی ارجاع داد. این تفاوتهای تبیینی از مسائل الهیاتی در آرای برخی فیلسوفان دین معاصر نمود بیشتری یافته است که در این مقاله، با تأکید بر رویکرد نوتومیستی برایان دیویس در تبیینگری مسئله شرّ، کوشیدهایم دلایل تقابل آن با آرای دیگر فیلسوفان دین معاصر را به تفاوت نظامهای مفهومی آنها بازگردانیم و تأثیر و میزان موفقیت هر پارادایم را در پاسخگویی به مسئله شرّ نشان دهیم.
مسئله شرّ یکی از مسائل اساسی در فلسفه دین است که در پاسخ بدان دیدگاههای متضادی در آرای متفکران مختلف بیان شده است. پرسش این است که چرا متفکران مختلف رویکردهای متفاوت و گاه متضادی در پاسخ به مسئله شرّ برگزیدهاند. در پاسخ به چنین پرسشی، با توجه به مبانی هستیشناختی و معرفتشناسی خاص هر متفکر میتوان با طرح نگاه پارادایمی به مسائل فکری، پاسخگوی بسیاری از اختلافنظرها شد. در تبیین چرایی اختلافنظر فیلسوفان دین در پاسخ به مسائل الهیاتی، در این نوشتار به این نتیجه رسیدهایم که میتوان از دو نظام مفهومی یا پارادایم الهیاتی سنتی و جدید سخن گفت و تفاوتهای تبیینی این دو رویکرد رقیب را در حل بسیاری از مسائل مانند مسئله شرّ به تفاوت در نظامهای مفهومی ارجاع داد. این تفاوتهای تبیینی از مسائل الهیاتی در آرای برخی فیلسوفان دین معاصر نمود بیشتری یافته است که در این مقاله، با تأکید بر رویکرد نوتومیستی برایان دیویس در تبیینگری مسئله شرّ، کوشیدهایم دلایل تقابل آن با آرای دیگر فیلسوفان دین معاصر را به تفاوت نظامهای مفهومی آنها بازگردانیم و تأثیر و میزان موفقیت هر پارادایم را در پاسخگویی به مسئله شرّ نشان دهیم.
پارادایمهای الهیاتی و مسئله شرّ؛ با تأکید بر آرای برایان دیویس
3/21/2017 12:00:00 AM
پارادایم های الهیاتی و مسئله شر؛ با تاکید بر آرای برایان دیویس
نویسندگان:
منصور نصیری
،
ذوالفقار ناصری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 (پياپي 86)، تابستان 1396 شماره2
نسبت مسئله خفای الاهی با مسئله شر: بررسی دیدگاه جان شلنبرگ
نویسنده:
سید نصیراحمد حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
مسئلۀ شر و قابلیتهای صورتبندی نظریۀ عوض
نویسندگان:
قدرت الله قربانی
،
شکیلا دهقان بنادکی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
روش شناسی تطبیقی فلسفه زبان متعارف با تأکید بر آرای ویتگنشتاین متأخر و آرای جان ال آستین و علم اصول فقه با تأکید بر آرای محقق اصفهانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاثیر جامعه بر فقه با تاکید بر آرای امام خمینی ره
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1398 بهار 1398 شماره 2
اخلاق ورزش و مسئله دوپینگ با تاکید بر آموزه های اسلامی
نویسنده:
یدالله حاجی زاده*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1392 تابستان 1392 شماره20
پایههای مشروعیت حکومت اسلامی (با تأکید بر آرای آیتالله خامنهای)
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 74- تابستان 95
آسیب شناسی تربیت دینی با تاکید بر آرای استاد مطهری
نویسنده:
سیدمجید ظهیری
،
مقاله کنفرانس: ششمین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی - 1400
تحلیل مسأله شر در آثار علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]