براهین کامل بودن جهان موجود در حل مسئلة شر از منظر صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
چکیده:
صدرالمتألهین ـ فیلسوف بزرگ اسلامی مانند بیشتر اندیشمندان مسلمان برای پاسخ به این پرسش اساسی که «چگونه جهان هستی با وجود این همه شرور فراوان و رایج می‌تواند برآمده از نظام ربانی و، به این معنا، دارای بهترین صورتِ ممکن باشد؟»، از نظریة کاملیت جهان موجود ـ که معروف به «نظام أحسن» است ـ مدد می‌گیرد و با تحلیلی جامع به نظریة «نظام أحسن» در کتب خود می‌پردازد و بهترین راه حلی که تا کنون در پاسخ به مسئلة شر و تبیین خیریت کامل جهان هستی ارائه شده را عرضه می‌کند.
در مقالة حاضر تلاش شد تا برخی از مبانی صدرالمتألهین، مانند اصالت وجود و معیار محوریت احسن بودن عالم، و براهین پیشینی (منهج لمی)، مانند برهان علم و عنایت و برهان منسوب به غزالی و برهان سنخیت و برهان امکان اشرف، و براهین پسینی (منهج إنی)، که به تبیین موارد متعدد ناسازگاری با کاملیت جهان هستی پرداخته مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت و با عنایت‌ به آن ادله، نتیجه گرفته می‌شود که نظام احسن نظامی است که از یک سو دارای کمال و خیر بیشتر، گسترده‌تر و برتر در تمام عوالم هستی است و از سوی دیگر واجد نقایص و آفات کمتر و محدودتر در جهان طبیعت می‌باشد.

بررسی انتقادی راه حل های مسئله شر بر اساس رویکرد نوتومیستی برایان دیویس

مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1397 (پياپي 31)، بهار و تابستان 1397 شماره1

براهین جهان شناختی از دیدگاه ابن سینا و آکویناس

نویسنده: حمید زکی ،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1389

سعادت و شقاوت از منظر صدرالمتألهین

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 24

خیر و شر در منظر علامه طباطبایی

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48

بررسی مسئله جمعیت از منظر اسلام

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1391

مبانی جهان شناختی اخلاق زیست‌محیطی در اندیشه صدرالمتألهین

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 47

قطعی الدلالۀ بودن عمومات قرآن از منظر مذاهب اسلامی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397