براهین کامل بودن جهان موجود در حل مسئلة شر از منظر صدرالمتألهین
نویسنده:
محمدجواد طالبی چاری
،
![محمدجواد طالبی چاری](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
چکیده:
صدرالمتألهین ـ فیلسوف بزرگ اسلامی مانند بیشتر اندیشمندان مسلمان برای پاسخ به این پرسش اساسی که «چگونه جهان هستی با وجود این همه شرور فراوان و رایج میتواند برآمده از نظام ربانی و، به این معنا، دارای بهترین صورتِ ممکن باشد؟»، از نظریة کاملیت جهان موجود ـ که معروف به «نظام أحسن» است ـ مدد میگیرد و با تحلیلی جامع به نظریة «نظام أحسن» در کتب خود میپردازد و بهترین راه حلی که تا کنون در پاسخ به مسئلة شر و تبیین خیریت کامل جهان هستی ارائه شده را عرضه میکند.
در مقالة حاضر تلاش شد تا برخی از مبانی صدرالمتألهین، مانند اصالت وجود و معیار محوریت احسن بودن عالم، و براهین پیشینی (منهج لمی)، مانند برهان علم و عنایت و برهان منسوب به غزالی و برهان سنخیت و برهان امکان اشرف، و براهین پسینی (منهج إنی)، که به تبیین موارد متعدد ناسازگاری با کاملیت جهان هستی پرداخته مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت و با عنایت به آن ادله، نتیجه گرفته میشود که نظام احسن نظامی است که از یک سو دارای کمال و خیر بیشتر، گستردهتر و برتر در تمام عوالم هستی است و از سوی دیگر واجد نقایص و آفات کمتر و محدودتر در جهان طبیعت میباشد.
صدرالمتألهین ـ فیلسوف بزرگ اسلامی مانند بیشتر اندیشمندان مسلمان برای پاسخ به این پرسش اساسی که «چگونه جهان هستی با وجود این همه شرور فراوان و رایج میتواند برآمده از نظام ربانی و، به این معنا، دارای بهترین صورتِ ممکن باشد؟»، از نظریة کاملیت جهان موجود ـ که معروف به «نظام أحسن» است ـ مدد میگیرد و با تحلیلی جامع به نظریة «نظام أحسن» در کتب خود میپردازد و بهترین راه حلی که تا کنون در پاسخ به مسئلة شر و تبیین خیریت کامل جهان هستی ارائه شده را عرضه میکند.
در مقالة حاضر تلاش شد تا برخی از مبانی صدرالمتألهین، مانند اصالت وجود و معیار محوریت احسن بودن عالم، و براهین پیشینی (منهج لمی)، مانند برهان علم و عنایت و برهان منسوب به غزالی و برهان سنخیت و برهان امکان اشرف، و براهین پسینی (منهج إنی)، که به تبیین موارد متعدد ناسازگاری با کاملیت جهان هستی پرداخته مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت و با عنایت به آن ادله، نتیجه گرفته میشود که نظام احسن نظامی است که از یک سو دارای کمال و خیر بیشتر، گستردهتر و برتر در تمام عوالم هستی است و از سوی دیگر واجد نقایص و آفات کمتر و محدودتر در جهان طبیعت میباشد.
براهین کامل بودن جهان موجود در حل مسئلة شر از منظر صدرالمتألهین
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی انتقادی راه حل های مسئله شر بر اساس رویکرد نوتومیستی برایان دیویس
نویسندگان:
ذوالفقار ناصری *
،
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1397 (پياپي 31)، بهار و تابستان 1397 شماره1
براهین جهان شناختی از دیدگاه ابن سینا و آکویناس
نویسنده:
حمید زکی
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1389
سعادت و شقاوت از منظر صدرالمتألهین
نویسندگان:
طاهره قاسمی
،
جعفر شانظری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 24
خیر و شر در منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48
بررسی مسئله جمعیت از منظر اسلام
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1391
مبانی جهان شناختی اخلاق زیستمحیطی در اندیشه صدرالمتألهین
نویسندگان:
محمدجواد موحدی
،
ناصر مومنی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 47
مسئله شر، علم مدرن و خداناباوری «بررسی انتقادی استفاده از علم مدرن در تقویت خداناباوری»
نویسنده:
کاظم راغبی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1399 شماره 9
بررسی رابطة خیر و شرّ با اصالت وجود از منظر ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
قطعی الدلالۀ بودن عمومات قرآن از منظر مذاهب اسلامی
نویسندگان:
مهدی نریمانپور
،
سید محمدصادق موسوی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 4