بررسی تطبیقی حیات پس از مرگ از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکویناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
،
آکویناس
،
جاودانگی
،
معاد
،
معاد جسمانی
،
تجدید حیات فکری
چکیده:
خلود نفس یکی از مباحث مطرح میان اندیشهها و تفکرات گوناگون است. در این بین ادیان ابراهیمی و به خصوص دین اسلام و مسیحیت، بخش قابل توجه ای از تعالیم خود را در رابطه با این اصل قرار داده است. اصلی که بیان می کند برای دریافت پاداش و مجازات اعمال، انسان پس از مرگ در عالمی دیگر، به حیات شخصی خود ادامه می دهد. و حیات انسان را شامل سه مرحله دنیا، برزخ، و عالم آخرت می دانند. فیلسوفانی هم چون علامه طباطبایی و توماس آکویناس با الهام گرفتن از وحی و مدد گرفتن از عقل درصدد اثبات جاودانگی مطلوب ادیان اسلام و مسیحت و رد اقسام دیگر آن برآمده اند. رساله حاضر درصدد بررسی دیدگاه فلسفی این دو اندیشمند در این مسئله می باشد. وجود چارچوب های کلی مشترک میان این دو فیلسوف، با توجه به وجود اختلافها، زمینه مناسبی برای بررسی تطبیقی دیدگاه آنان فرام آورده است که تاکید بر ترکیب انسان از مجموع نفس و بدن و استفاده از اصول فلسفه ارسطو یکی از مهمترین وجوه اشتراک این دو دیدگاه می باشد. با این حال آکویناس در تاکید مداوم بر اصل وحدت نفس و بدن و رد دوگانه انگاری افلاطون سعی در توجیه عقلانی آموزه های مسیحیت درباره جاودانگی می کند در حالی که علامه طباطبایی با تبیین اصول حکمت متعالیه همانند حرکت جوهری، میان این دو نظر آشتی می دهد و معاد جسمانی را بر همین اساس تبیین می کند. از ثمرات مهم بحث، یافتن دیدگاه مشترک کلی میان این دو اندیشمند در تبیین عقلانی جاودانگی ادیان ابراهیمی است به نحوی که در بررسی تطبیقی مشخص شود که عمده دیدگاه این دو اندیشمند دارای هماهنگی قابل توجه می باشد. کلمات کلیدی: علامه طباطبایی، توماس آکویناس، حیات پس از مرک، جاودانگی، معاد، معاد جسمانی.
خلود نفس یکی از مباحث مطرح میان اندیشهها و تفکرات گوناگون است. در این بین ادیان ابراهیمی و به خصوص دین اسلام و مسیحیت، بخش قابل توجه ای از تعالیم خود را در رابطه با این اصل قرار داده است. اصلی که بیان می کند برای دریافت پاداش و مجازات اعمال، انسان پس از مرگ در عالمی دیگر، به حیات شخصی خود ادامه می دهد. و حیات انسان را شامل سه مرحله دنیا، برزخ، و عالم آخرت می دانند. فیلسوفانی هم چون علامه طباطبایی و توماس آکویناس با الهام گرفتن از وحی و مدد گرفتن از عقل درصدد اثبات جاودانگی مطلوب ادیان اسلام و مسیحت و رد اقسام دیگر آن برآمده اند. رساله حاضر درصدد بررسی دیدگاه فلسفی این دو اندیشمند در این مسئله می باشد. وجود چارچوب های کلی مشترک میان این دو فیلسوف، با توجه به وجود اختلافها، زمینه مناسبی برای بررسی تطبیقی دیدگاه آنان فرام آورده است که تاکید بر ترکیب انسان از مجموع نفس و بدن و استفاده از اصول فلسفه ارسطو یکی از مهمترین وجوه اشتراک این دو دیدگاه می باشد. با این حال آکویناس در تاکید مداوم بر اصل وحدت نفس و بدن و رد دوگانه انگاری افلاطون سعی در توجیه عقلانی آموزه های مسیحیت درباره جاودانگی می کند در حالی که علامه طباطبایی با تبیین اصول حکمت متعالیه همانند حرکت جوهری، میان این دو نظر آشتی می دهد و معاد جسمانی را بر همین اساس تبیین می کند. از ثمرات مهم بحث، یافتن دیدگاه مشترک کلی میان این دو اندیشمند در تبیین عقلانی جاودانگی ادیان ابراهیمی است به نحوی که در بررسی تطبیقی مشخص شود که عمده دیدگاه این دو اندیشمند دارای هماهنگی قابل توجه می باشد. کلمات کلیدی: علامه طباطبایی، توماس آکویناس، حیات پس از مرک، جاودانگی، معاد، معاد جسمانی.
بررسی تطبیقی حیات پس از مرگ از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکویناس
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی سعادت و شقاوت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و توماس آکوئناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد بنیانی
،
وحید دهقانی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
بررسی تطبیقی هستیشناسیمعنا در دیدگاه فیض کاشانی و علامه طباطبایی
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
بررسی تطبیقی دین وکارکردهای اجتماعی آن از دیدگاه دورکیم و علامه طباطبائی
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 19)، تابستان 1393 شماره3
بررسی تطبیقی آیه اکمال از دیدگاه فخر رازی و علاّمه طباطبایی(ره)
نویسنده:
روح الله محمدی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
بررسی تطبیقی رابطه عقل و وحی از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی گوهر و صدف دین از دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سنجش غیراخلاقی پنداشتن اعتقاد به حیات پس از مرگ
نویسنده:
غلامحسین جوادپور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101
بررسی تطبیقی دیدگاه کلامی طباطبایی و فضلالله
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66