ظرفیت شناسی رویکردهای فکری ـ فرهنگی آموزه مهدویت پس از انقلاب در تحقق تمدن اسلامی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ، استاد مشاور 2: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
چکیده:
آموزه¬ مهدويت بخش مهمی از انديشه¬ی اسلامی است که می¬تواند از طريق ترسيم يک آيندة دست -يافتنی در شکل¬ دادن به جوهره و روح حاکم بر تمدن جديد اسلامی، نقش¬آفرين باشد و به مثابة يک «ستارة راهنما»، راهنمای جوامع اسلامی به سوی جامعة کمال ¬يافته و برخوردار از تمدن آرمانی باشد. در انقلاب اسلامی ایران نیز آموزه مهدویت در پیروزی، تثبیت و بقای آن نقش موثری داشته است. در سال¬هاي پس از پیروزی انقلاب، در میان استادان و صاحب نظران حوزه مهدویت، رویکردهای مختلفی شکل گرفته است که با توجه به جهت گیری تمدنی انقلاب اسلامی، هر یک از این رویکردهای مهدوی می تواند از ظرفیت ویژه خود برای تحقق این تمدن بهره گیرد. رساله حاضر در بخش اول خود، با بررسی منابع مکتوب و چندرسانه ای و مصاحبه با صاحب نظران این حوزه، از طریق روش کیفی «تحلیل پدیدارشناسی تفسیری(IPA)» و با کمک تکنیک «گونه شناسی»؛ به دنبال شناسایی و احصاء رویکردهای مختلف علمی این حوزه بود كه به هجده رويكرد؛ تاريخي،‌ تمدني، آينده نگارانه و راهبردي، فقهي،‌ قرآني، روايي، كلامي، فلسفي، عرفاني، تربيتي،‌ تبليغي و اطلاع رساني،‌ مديريتي، جامعه شناختي، اجتماعي،‌ سياسي، آييني و مناسكي، روش شناختي و رويكرد ادبي (هنري) ختم شد. بعد از گونه شناسی رويكردها در بخش دوم رساله، جهت معرفی علمی هر رویکرد، از شناسنامه علمی با چارچوب تعریف شده ای استفاده شد که از «رئوس ثمانیه» علم منطق عاریه گرفته شد و برای ظرفیت شناسی تمدنی نیز با استفاده از روش كيفي «تحلیل مضمون» سراغ متن مصاحبه¬های عمیق انجام شده رفتيم و به سه شیوه کدگذاری «توصیفی»، «تفسیری» و «فراگیر و یکپارچه ساز» پرداختیم. در انجام کدگذاری توصیفی از نسخه يازدهم نرم افزارMaxqda استفاده شد که بعد از استخراج داده¬های توصیفی، بر اساس چارچوبی که برای کدگذاری تفسیری توافق شده بود، کدها را در قالب نظام¬های هشتگانه تمدن ساز، کدگذاری نمودیم و بعد از آن کدهای فراگیر و یکپارچه ساز برای هر رویکرد به صورت مجزا خودشان را نمایان کردند. بر اساس سئوال اصلی رساله و اطلاعاتی که در تحلیل مضامین رویکردهای مهدویت به دست آمد، در نهايت مشخص شد که بیشترین ظرفیت تمدنی رویکردهای مهدویت به ترتيب اولويت؛ در نظام¬هاي «دانشي و فناوري»،‌ «اجتماعي»، «سياسي و حقوقي»، «معنوي و عبادي»، «تربيتي و اخلاقي»، «فرهنگي و هنري»،‌ «ارتباطي» و «اقتصادي» جهت حركت به سمت تمدن مهدوي، بروز و ظهور خواهند داشت. واژگان كليدي: مهدویت، تمدن، تمدن اسلامی، ظرفيت شناسي، رهيافت و رويكرد، رویکردهای فکری- فرهنگی.

نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران

استاد راهنما: غلامرضا بهروزی لک ، استاد مشاور: نجف لکزایی ، دانشجو: گلاب سوری لکی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1387 - [کارشناسی ارشد]

نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران

نویسنده: گلاب سوری لکی ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزلک ، استاد مشاور 1: نجف لک زایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

گونه شناسی ریوکردهای آموزه ی مهدویت در چارچوب ظرفیت تمدنی

مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1394 تابستان 1394 شماره34

جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران

مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1396 (پياپي 31)، تابستان 1396 شماره3

گونه شناسی رویکردهای مختلف در مطالعه انقلاب اسلامی ایران

نویسنده: اکرم استیری ، استاد راهنما: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

کاربست آموزه مهدویت در سپهر سیاسی انقلاب اسلامی ایران

مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1397 تابستان 1397 شماره46

آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

نویسنده: علی رضا افشاری ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400

مطالعات تمدنی در ایران پس از انقلاب اسلامی

مقاله نشریه: نشریه پژوهش های تمدن نوین اسلامی » سال 1400 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)

حوزه عمومی در ایران پس از انقلاب اسلامی

نویسنده: مهدی براتعلی پور ، استاد راهنما: عباس منوچهری ، استاد مشاور 1: داود فیرحی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1378 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397