بررسی تطبیقی آرای منطقی شیخ اشراق و فخر رازی در مبحث قیاس و برهان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
یکی از مباحث جدی در منطق بررسیهای موشکافانه و نقادانه گروهی از منتقدان قرن ششم بر منطق مشایی حاکم است. این منطق که خود بازتاب اندیشههای ارسطوئی است، توسط فیلسوفان و متکلمانی چئن شهاب الدین سهروردی و محمد بن عمر فخرالدین رازی مورد نقادی قرار گرفته است. شیخ اشراق با بررسی نقادانه خود، به ضعفهای منطق مشایی پی برده است. وی به نظام منطقی حکمت اشراقی خود دست یافت و دیدگاههای جدید فراوانی را به میان آورده است. از جمله منتقدان دیگری که با تشکیکات خود بر منطق مشایی نقدهایی وارد کرده اند، فخر الدین رازی است. هر دو منتقدان در مکتب یک استاد "مجدالدین جیلی" و ظاهرا تحت تاثیر افکار نوین وی با آراء بدیع خود و نقد بر منطق ارسطویی از این منطق تا حدودی فاصله گرفته اند. بررسی مقایسه ای بین آراء این دو منتقدان بیانگر یکسری تفاوتها و شباهت ها در آراء انهاست. به واسطه این مقایسه تطبیقی میزان همخوانی و عدم همخوانی فکری این دو منطقدان در این عرصه آشکار شده است. از آنجا که شیخ اشراق حقیقت تصدیق را علم ندانسته و آن را بسیط می داند؛ در حالیکه فخر رازی حقیقت تصدیق را مرکب می داند. این دودر حقیقت تصدیق جهت اشتراک ندارند. از نظر شیخ اشراق سالبه به انتفای موضوع در خصوص قضایای شخصیه جاری است. اما فخر رازی به طور کلی سالبه به انتفای موضوع را نفی کرده است. شیخ اشراق در بخش قضیه همه قضایای مواجهه را به حملیه موجبه کلیه ضروریه تحویل می برد. همچنی وی در بخش قیاس با تحویل تمام قضایا به موجب کلیه ضروریه، استدلال را منحصر در قیاس اقترانی حملی کرده است؛ در حالی که فخر رازی به همان سبک سنتی بسنده نموده است. همچنین شیخ اشراق با تحویل سالبه به معدوله و فخر رازی با نفی تفاوت بین معدوله و سالبه به همدیگر نزدیک شده اند. شیخ اشراق در اعتبار صورت استدلالها اصل را شکل اول و فخر رازی اصل را قیاس استثنایی می داند. شیخ اشراق در بخش برهان، مبادی آن را به سه دسته اولیات، حدسیات و مشاهدات تقلیل داده و مجریات و متواترات را به حدسیات ملحق نموده است؛ این در حالی است که فخر رازی تنها اولویات را از مبادی می داند و همه قضایای بدیهی دیگر را نظری تلقی کرده است. واژگان کلیدی: تصدیق، قضیه،قیاس، برهان، شیخ اشراق، فخر رازی.
یکی از مباحث جدی در منطق بررسیهای موشکافانه و نقادانه گروهی از منتقدان قرن ششم بر منطق مشایی حاکم است. این منطق که خود بازتاب اندیشههای ارسطوئی است، توسط فیلسوفان و متکلمانی چئن شهاب الدین سهروردی و محمد بن عمر فخرالدین رازی مورد نقادی قرار گرفته است. شیخ اشراق با بررسی نقادانه خود، به ضعفهای منطق مشایی پی برده است. وی به نظام منطقی حکمت اشراقی خود دست یافت و دیدگاههای جدید فراوانی را به میان آورده است. از جمله منتقدان دیگری که با تشکیکات خود بر منطق مشایی نقدهایی وارد کرده اند، فخر الدین رازی است. هر دو منتقدان در مکتب یک استاد "مجدالدین جیلی" و ظاهرا تحت تاثیر افکار نوین وی با آراء بدیع خود و نقد بر منطق ارسطویی از این منطق تا حدودی فاصله گرفته اند. بررسی مقایسه ای بین آراء این دو منتقدان بیانگر یکسری تفاوتها و شباهت ها در آراء انهاست. به واسطه این مقایسه تطبیقی میزان همخوانی و عدم همخوانی فکری این دو منطقدان در این عرصه آشکار شده است. از آنجا که شیخ اشراق حقیقت تصدیق را علم ندانسته و آن را بسیط می داند؛ در حالیکه فخر رازی حقیقت تصدیق را مرکب می داند. این دودر حقیقت تصدیق جهت اشتراک ندارند. از نظر شیخ اشراق سالبه به انتفای موضوع در خصوص قضایای شخصیه جاری است. اما فخر رازی به طور کلی سالبه به انتفای موضوع را نفی کرده است. شیخ اشراق در بخش قضیه همه قضایای مواجهه را به حملیه موجبه کلیه ضروریه تحویل می برد. همچنی وی در بخش قیاس با تحویل تمام قضایا به موجب کلیه ضروریه، استدلال را منحصر در قیاس اقترانی حملی کرده است؛ در حالی که فخر رازی به همان سبک سنتی بسنده نموده است. همچنین شیخ اشراق با تحویل سالبه به معدوله و فخر رازی با نفی تفاوت بین معدوله و سالبه به همدیگر نزدیک شده اند. شیخ اشراق در اعتبار صورت استدلالها اصل را شکل اول و فخر رازی اصل را قیاس استثنایی می داند. شیخ اشراق در بخش برهان، مبادی آن را به سه دسته اولیات، حدسیات و مشاهدات تقلیل داده و مجریات و متواترات را به حدسیات ملحق نموده است؛ این در حالی است که فخر رازی تنها اولویات را از مبادی می داند و همه قضایای بدیهی دیگر را نظری تلقی کرده است. واژگان کلیدی: تصدیق، قضیه،قیاس، برهان، شیخ اشراق، فخر رازی.
بررسی تطبیقی آرای منطقی شیخ اشراق و فخر رازی در مبحث قیاس و برهان
3/21/2015 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
امامت، امامیه و اهل سنت (بررسی تطبیقی با تأکید بر آرای فخر رازی)
نویسنده:
عیسی عیسی زاده
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1402
تاثیر افلاطون در آرای معرفت شناختی شیخ اشراق
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
تأثیر افلاطون در آرای معرفت شناختی شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رتوش واقعیت: بررسی نقد :آیا قیاس فقهی همان قیاس منطقی است؟»
نویسنده:
سید حسن اسلامی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 125
بررسی تطبیقی آیه اکمال از دیدگاه فخر رازی و علاّمه طباطبایی(ره)
نویسنده:
روح الله محمدی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
بررسی تطبیقی علم الهی از منظر شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی قاعده امکان اشرف از دیدگاه شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقیقت تصدیق از نظر شیخ اشراق، فخرالدین رازی و ملاصدرا
نویسنده:
سیده انسیه موسوی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی برهان بر وجود خدا از طریق آگاهی در آرای سوئینبرن و ملاصدرا
نویسنده:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 97