بررسی انتقادی عاملیت و ساختار در اندیشه متفکران متأخر جامعه شناسی از منظر اندیشه دینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
عاملیت و ساختار اصلیترین مناقشهی تاریخ جامعهشناسی بوده است. نظریات و مکاتبی جانب کنش و عاملین را گرفته به فردگرایی گرویدهاند؛ نظریات و مکاتبی تحت لوای جامعهباوری و ساختارگرایی رأی به خلاف فردباوری دادهاند. در جریانات متأخر جامعهشناسی نیز متفکرانی سعی در به هم فشردن و تلفیق وجودهای عامل و ساختار کرده و با ارائه تعریفی ارتباطی از وجود این دو، آنها را ساختهی دیالکتیکی یکدیگر دانسته، و از این طریق خواستهاند با تلفیقگرایی، بین دو سنت فردباوری و جامعهباوری آشتی برقرار کنند. هدف این پایاننامه، نقد و بررسی آراء اصحاب این جریان در باب عاملیت و ساختار از موضع اندیشه دینی است. در این پایاننامه، این جریان بررسی شده و نظریات مهمترین نمایندگانش تقریر و مقایسه شدهاند. در این تحقیق، پس از بازخوانی تاریخچه بحث عاملیت و ساختار، نظریه ساختگرایی تکوینی بوردیو، نظریه کنش ارتباطی هابرماس؛ رئالیسم انتقادی سایر و بسکار، نظریه ساختیابی گیدنز و نظریه ریختیابی خانم آرچر در آن موضوع بررسی شده است. سپس نظر متفکران اسلامی درباره فرد و جامعه نقد و بررسی شده است. و در انتها درباره ظرفیتهای فعال نشدهی بحثهای «تشکیک وجود» و «حرکت جوهری» در فلسفه صدرایی، و «تاریخیت انسان» و «علم الأسماء تاریخی» از عرفان ابن عربی در موضوع عامل و ساختار بحث شده است. و از منظر این مباحث، از موضع انسانشناسی فلسفی، نقدهایی به نظریات تلفیقگرایانهی مذکور وارد میشود. در این تحقیق نشان داده میشود که اولاً وجود بشر مشکک است. وجودهای مختلف بشری میتوانند شدت و ضعفهای مختلفی در برابر ساختارهای از خود نشان دهند. ثانیاً این وجودهای مشکک، قابل تغییراند. میتواند در یک فرد، یا جامعه (به عنوان وجود جمعی بشر) تشدید یا تضعیف شود. و ثالثاً این وجودهای مشکک و قابل تغییر، تفاوتها و تغییراتشان بستگی به نسبتهای مختلفی دارد که با حق و مرکز هستی، یعنی خداوند برقرار میکند دارد. سه امری که در همهی نظریات بررسی شده غایب است و نقطه ضعف آنها به شمار میرود. سه امری که در صورت کاربستشان در نظریه اجتماعی، این امکان را فراهم میآورد که بدون تقلیلگرایی فرد در جامعه یا بالعکس، نسبتهای مختلف عاملین و ساختارها را توجیه کرد.
عاملیت و ساختار اصلیترین مناقشهی تاریخ جامعهشناسی بوده است. نظریات و مکاتبی جانب کنش و عاملین را گرفته به فردگرایی گرویدهاند؛ نظریات و مکاتبی تحت لوای جامعهباوری و ساختارگرایی رأی به خلاف فردباوری دادهاند. در جریانات متأخر جامعهشناسی نیز متفکرانی سعی در به هم فشردن و تلفیق وجودهای عامل و ساختار کرده و با ارائه تعریفی ارتباطی از وجود این دو، آنها را ساختهی دیالکتیکی یکدیگر دانسته، و از این طریق خواستهاند با تلفیقگرایی، بین دو سنت فردباوری و جامعهباوری آشتی برقرار کنند. هدف این پایاننامه، نقد و بررسی آراء اصحاب این جریان در باب عاملیت و ساختار از موضع اندیشه دینی است. در این پایاننامه، این جریان بررسی شده و نظریات مهمترین نمایندگانش تقریر و مقایسه شدهاند. در این تحقیق، پس از بازخوانی تاریخچه بحث عاملیت و ساختار، نظریه ساختگرایی تکوینی بوردیو، نظریه کنش ارتباطی هابرماس؛ رئالیسم انتقادی سایر و بسکار، نظریه ساختیابی گیدنز و نظریه ریختیابی خانم آرچر در آن موضوع بررسی شده است. سپس نظر متفکران اسلامی درباره فرد و جامعه نقد و بررسی شده است. و در انتها درباره ظرفیتهای فعال نشدهی بحثهای «تشکیک وجود» و «حرکت جوهری» در فلسفه صدرایی، و «تاریخیت انسان» و «علم الأسماء تاریخی» از عرفان ابن عربی در موضوع عامل و ساختار بحث شده است. و از منظر این مباحث، از موضع انسانشناسی فلسفی، نقدهایی به نظریات تلفیقگرایانهی مذکور وارد میشود. در این تحقیق نشان داده میشود که اولاً وجود بشر مشکک است. وجودهای مختلف بشری میتوانند شدت و ضعفهای مختلفی در برابر ساختارهای از خود نشان دهند. ثانیاً این وجودهای مشکک، قابل تغییراند. میتواند در یک فرد، یا جامعه (به عنوان وجود جمعی بشر) تشدید یا تضعیف شود. و ثالثاً این وجودهای مشکک و قابل تغییر، تفاوتها و تغییراتشان بستگی به نسبتهای مختلفی دارد که با حق و مرکز هستی، یعنی خداوند برقرار میکند دارد. سه امری که در همهی نظریات بررسی شده غایب است و نقطه ضعف آنها به شمار میرود. سه امری که در صورت کاربستشان در نظریه اجتماعی، این امکان را فراهم میآورد که بدون تقلیلگرایی فرد در جامعه یا بالعکس، نسبتهای مختلف عاملین و ساختارها را توجیه کرد.
بررسی انتقادی عاملیت و ساختار در اندیشه متفکران متأخر جامعه شناسی از منظر اندیشه دینی
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی انتقادی جامعه شناسی معرفت کارل مانهایم از منظر فلسفه صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی ظرفیت های روش شناسی علوم اجتماعی مدرن در تحقق جامعه شناسی دینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی معرفت شناسی هیدگر از منظر فلسفه اسلامی
نویسندگان:
سید محمد حسین متولی امامی
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88
بررسی انتقادی روش شناسی مکتب فرانکفورت از منظر رئالیسم صدرایی
نویسنده:
فاطمه عبداله آبادی کهن
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
روشمندسازی تقویت باورهای دینی در جامعه از منظر قرآن
نویسنده:
علیجان کریمی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1400 شماره 3
راهکارهای تقویت باورهای دینی در جامعه از منظر قرآن
نویسنده:
علیجان کریمی*
،
مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1400 دوره 1، شماره 3 (زمستان 1400)
تعامل فرهنگی مسجد و جامعه از منظر آموزههای دینی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 2 (پیاپی 22)
بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی از خود بیگانگی در اندیشه مارکوزه از منظر اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]