بررسی انتقادی آرای معرفت شناختی کوآین براساس نظریه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
معرفت شناسی رئالیسم
،
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
،
مبنا - انسجام گرایی
،
کواین
،
معرفت شناسی طبیعی شده
چکیده:
در این تحقیق مبانی معرفتشناختی کواین و علامه طباطبایی تبیین و دیدگاههای کواین بر اساس نظر علامه طباطبایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، روش این پژوهش عقلی و تحلیلی است، کواین مانند تارسکی صدق را درونباش میداند، اما در مورد توجیه باور مبنا-انسجامگرا است، از آنجایی که دیدگاه معرفتصشناسی کواین تجربی و عاجز از اثبات باورهای دینی است وی به نوعی وثاقتصگرایی در باورهای دینی متمسک میصشود کثرتصگرایی دینی و عدم ارتباط بین علم و دین از پیامدهای الاهیاتی معرفت شناسی اوست، ویژگیصصهای اصلی معرفتشناسی او عبارتند از: تجربهگرایی، فیزیکالیسم، وحدتانگاری روشی، کلگرایی، طبیعتگرایی، عدمتعین (نظریه، مرجع، ترجمه) ، اصالت عمل، رفتارگرایی؛ طبق نظر علامه طباطبایی نکات مثبتی به صورت اجمال در معرفتشناختی کواین وجود دارد که عبارتست از: امکان معرفت، خطاناپذیری گزارشهای درون نگرانه، مبدء بودن حس برای معرفت، پذیرش بدیهیات و مبناگرایی، ، نکات منفی و نقدهایی هم در این دیدگاه طبق نظر علامه وجود دارد، از دیدگاه ایشان صدق مطابقت با واقع است و این با درونباش بودن صدق سازگار نیست، همچنین دیدگاه وی در توجیه باور مبناگرایی است آن هم بر پایه بدیهیات عقلی و تمام علوم حصولی اعم از بدیهی و نظری به علم حضوری بر میگردد، طبق این مبنا آمیختن مبناگرایی و انسجامصگرایی درست نیست و کلگرایی کواین نیز مورد نقد قرار میگیرد، اساسیترین نقد علامه به تجربهگرایانی مانند کواین این است که با عدم پذیرش معرفتهای یقینی ماوراء تجربه هیچ علمی حتی علوم تجربی شکل نمیگیرد و بنیاد علم به این وسیله فرو میریزد و شکگرایی و سوفسطایی گری زنده میشود. در نهایت سه مساله جهت پژوهش در این زمینه ارائه شده است که عبارتند از: تبیین و نقد دیدگاه مبنا- انسجامگرایی کواین، نقد و بررسی پیامدهای الاهیاتی مبنا-انسجامصگرایی کواین، بررسی ارزش معرفتشناختی کتاب مقدس با توجه به دیدگاهصهای معرفتصشناختی کواین. کلمات کلیدی: معرفتشناسی طبیعی شده، معرفتشناسی رئالیسم، کواین، علامه طباطبایی، مبنا- انسجامگرایی.
در این تحقیق مبانی معرفتشناختی کواین و علامه طباطبایی تبیین و دیدگاههای کواین بر اساس نظر علامه طباطبایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، روش این پژوهش عقلی و تحلیلی است، کواین مانند تارسکی صدق را درونباش میداند، اما در مورد توجیه باور مبنا-انسجامگرا است، از آنجایی که دیدگاه معرفتصشناسی کواین تجربی و عاجز از اثبات باورهای دینی است وی به نوعی وثاقتصگرایی در باورهای دینی متمسک میصشود کثرتصگرایی دینی و عدم ارتباط بین علم و دین از پیامدهای الاهیاتی معرفت شناسی اوست، ویژگیصصهای اصلی معرفتشناسی او عبارتند از: تجربهگرایی، فیزیکالیسم، وحدتانگاری روشی، کلگرایی، طبیعتگرایی، عدمتعین (نظریه، مرجع، ترجمه) ، اصالت عمل، رفتارگرایی؛ طبق نظر علامه طباطبایی نکات مثبتی به صورت اجمال در معرفتشناختی کواین وجود دارد که عبارتست از: امکان معرفت، خطاناپذیری گزارشهای درون نگرانه، مبدء بودن حس برای معرفت، پذیرش بدیهیات و مبناگرایی، ، نکات منفی و نقدهایی هم در این دیدگاه طبق نظر علامه وجود دارد، از دیدگاه ایشان صدق مطابقت با واقع است و این با درونباش بودن صدق سازگار نیست، همچنین دیدگاه وی در توجیه باور مبناگرایی است آن هم بر پایه بدیهیات عقلی و تمام علوم حصولی اعم از بدیهی و نظری به علم حضوری بر میگردد، طبق این مبنا آمیختن مبناگرایی و انسجامصگرایی درست نیست و کلگرایی کواین نیز مورد نقد قرار میگیرد، اساسیترین نقد علامه به تجربهگرایانی مانند کواین این است که با عدم پذیرش معرفتهای یقینی ماوراء تجربه هیچ علمی حتی علوم تجربی شکل نمیگیرد و بنیاد علم به این وسیله فرو میریزد و شکگرایی و سوفسطایی گری زنده میشود. در نهایت سه مساله جهت پژوهش در این زمینه ارائه شده است که عبارتند از: تبیین و نقد دیدگاه مبنا- انسجامگرایی کواین، نقد و بررسی پیامدهای الاهیاتی مبنا-انسجامصگرایی کواین، بررسی ارزش معرفتشناختی کتاب مقدس با توجه به دیدگاهصهای معرفتصشناختی کواین. کلمات کلیدی: معرفتشناسی طبیعی شده، معرفتشناسی رئالیسم، کواین، علامه طباطبایی، مبنا- انسجامگرایی.
بررسی انتقادی آرای معرفت شناختی کوآین براساس نظریه علامه طباطبایی
3/21/2014 12:00:00 AM
بررسی انتقادی راه حل کانت در مورد احکام ترکیبی پیشین براساس آرای علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مبانی نظریه معنا در نشانه شناسی پیرس براساس اندیشه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل و بررسی نظریه عدالت علامه طباطبائی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی » کرسی ترویجی - 1397
بررسی انتقادی مبانی معرفت شناختی مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و نقد مؤلفههای فمنیسم رادیکال براساس دیدگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
مریم اردشیر لاریجانی
،
محدثه عیسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1401 مسلسل 54
چکیده مقالات همایش ملی بررسی آرای تفسیر علامه محمدهادی معرفت
نویسندگان:
عیسی عیسی زاده
،
جلال عراقی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
تاثیر افلاطون در آرای معرفت شناختی شیخ اشراق
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
تأثیر افلاطون در آرای معرفت شناختی شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازنمايي نظريه اعتباريات علامه طباطبايي
ارائه دهنده:
محسن جوادي
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
تفسیر نوین معرفت شناختی و هستی شناختی از نفس الامر بر مبنای دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1