مطالعه انتقادی دیدگاه تیلیش در باب عقل و ایمان

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
پل تیلیش الهی دان بزرگ معاصر، در باب چیستی ایمان و چگونگی رابطه آن با عقل نظریه ای ویزه، ارائه داده است. به نظر او ایمان نه علم به حقیقتی است نه اعتقاد به گزاره ای، نه اختیار عقیده ای، و نه احساس شخصی خاصی نسبت به کسی یا چیزی، هر چند همه این ها در ایمان دارند، اما ایمان مساوی اینها نیست. ایمان از نگاه او به عنوان حالت دلبستگی واژسین، عمل کل شخصیت است که محور حیات شخصی روی می دهد و کل شخصیت را در بر می گیرد. او عقل را به عقل ابزاری و هستی شناختی تقسیم کرده، می گوید، عقل ابزرای است که به معنای روش علمی، دقت منطقی و محاسبه گری فنی است صورت انحطاط یافته عقل هستی شناختی است که به معنای مبدا معنا و ساختار، و اساس معیارها و اصول است. تیلیش معتقد است که عقل و سایر حیثیت های شناختی، چون علم، قدرت قضاوت درباره ایمان را ندارند. حقیقت ایمان، کاملا برکنار از حقیقت عقل است. این تلقی و، همچنین دیدگاه غیر شناختاری دراره ایمان از سوی منتقدان مسیحی مورد نقد واقع شده است. ما در این نوشته، دیدگاه تیلیش را با توجه به مبانی اسلام نیز مورد بررسی قرار داده و اثبات کردیم که دیدگاه او نمی تواند با رهیافت اسلام در باب عقل و ایمان همسو باشد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

در باب ایمان و عقل، و ساحت‌هاى متمایز آنها

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27

عقل و ایمان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

عقل و ایمان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13

عقل و ایمان: از دیدگاه سورن کرکگور

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395

عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد

کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1391

تحلیل انتقادی دیدگاه هیوم در باب شکاکیت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47

بررسی انتقادی رابطه عقل و ایمان از منظر پل تیلیش

دانشجو: مصطفی صالحی اردکانی ، استاد مشاور: حسن عبدی ، استاد راهنما: سید محمود موسوی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397