مطالعه انتقادی دیدگاه تیلیش در باب عقل و ایمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
تیلیش
،
بل
،
۱۸۸۶-۱۹۶۵
،
عقل
،
وابستگی نهایی
،
ایمان
،
اگزیستانسیالیسم
،
نماد
،
ایمان گرایی
چکیده:
پل تیلیش الهی دان بزرگ معاصر، در باب چیستی ایمان و چگونگی رابطه آن با عقل نظریه ای ویزه، ارائه داده است. به نظر او ایمان نه علم به حقیقتی است نه اعتقاد به گزاره ای، نه اختیار عقیده ای، و نه احساس شخصی خاصی نسبت به کسی یا چیزی، هر چند همه این ها در ایمان دارند، اما ایمان مساوی اینها نیست. ایمان از نگاه او به عنوان حالت دلبستگی واژسین، عمل کل شخصیت است که محور حیات شخصی روی می دهد و کل شخصیت را در بر می گیرد. او عقل را به عقل ابزاری و هستی شناختی تقسیم کرده، می گوید، عقل ابزرای است که به معنای روش علمی، دقت منطقی و محاسبه گری فنی است صورت انحطاط یافته عقل هستی شناختی است که به معنای مبدا معنا و ساختار، و اساس معیارها و اصول است. تیلیش معتقد است که عقل و سایر حیثیت های شناختی، چون علم، قدرت قضاوت درباره ایمان را ندارند. حقیقت ایمان، کاملا برکنار از حقیقت عقل است. این تلقی و، همچنین دیدگاه غیر شناختاری دراره ایمان از سوی منتقدان مسیحی مورد نقد واقع شده است. ما در این نوشته، دیدگاه تیلیش را با توجه به مبانی اسلام نیز مورد بررسی قرار داده و اثبات کردیم که دیدگاه او نمی تواند با رهیافت اسلام در باب عقل و ایمان همسو باشد.
پل تیلیش الهی دان بزرگ معاصر، در باب چیستی ایمان و چگونگی رابطه آن با عقل نظریه ای ویزه، ارائه داده است. به نظر او ایمان نه علم به حقیقتی است نه اعتقاد به گزاره ای، نه اختیار عقیده ای، و نه احساس شخصی خاصی نسبت به کسی یا چیزی، هر چند همه این ها در ایمان دارند، اما ایمان مساوی اینها نیست. ایمان از نگاه او به عنوان حالت دلبستگی واژسین، عمل کل شخصیت است که محور حیات شخصی روی می دهد و کل شخصیت را در بر می گیرد. او عقل را به عقل ابزاری و هستی شناختی تقسیم کرده، می گوید، عقل ابزرای است که به معنای روش علمی، دقت منطقی و محاسبه گری فنی است صورت انحطاط یافته عقل هستی شناختی است که به معنای مبدا معنا و ساختار، و اساس معیارها و اصول است. تیلیش معتقد است که عقل و سایر حیثیت های شناختی، چون علم، قدرت قضاوت درباره ایمان را ندارند. حقیقت ایمان، کاملا برکنار از حقیقت عقل است. این تلقی و، همچنین دیدگاه غیر شناختاری دراره ایمان از سوی منتقدان مسیحی مورد نقد واقع شده است. ما در این نوشته، دیدگاه تیلیش را با توجه به مبانی اسلام نیز مورد بررسی قرار داده و اثبات کردیم که دیدگاه او نمی تواند با رهیافت اسلام در باب عقل و ایمان همسو باشد.
مطالعه انتقادی دیدگاه تیلیش در باب عقل و ایمان
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
در باب ایمان و عقل، و ساحتهاى متمایز آنها
نویسنده:
جان لاک ترجمه مصطفی ملکیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27
مطالعه تحلیلی- انتقادی دیدگاه مشهور فقهی در باب ایقاب معیار در جرم لواط
نویسندگان:
مهدیه غنی زاده
،
احسان سامانی(نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 4 (فصل زمستان- پیاپی 116)
عقل و ایمان: از دیدگاه سورن کرکگور
نویسندگان:
یحیی نصرتی
،
محمد حسین غازانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد
نویسنده:
علاءالدین ملک اف
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1391
تحلیل انتقادی دیدگاه هیوم در باب شکاکیت
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سید محمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
مطالعه معناشناختی دیدگاه یحییبن سلام در باب واژگان قرآنی
نویسندگان:
محمود مکوند
،
نرجس توکلی محمدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 92
بررسی انتقادی رابطه عقل و ایمان از منظر پل تیلیش
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]