مطالعه تحلیلی- انتقادی دیدگاه مشهور فقهی در باب ایقاب معیار در جرم لواط
نویسندگان:
مهدیه غنی زاده
،
احسان سامانی(نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 4 (فصل زمستان- پیاپی 116)
چکیده:
لواط از جمله جرایم حدّی است که در حقوق جزای اسلام، تحقق آن و به تبع آن ثبوت مجازات برای آن در گرو شرایط متعددی دانسته شده است. یکی از محوریترین شرایط در تحقق این جرم، تحقق ایقاب به عنوان عنصر مادی جرم میباشد. مشهور فقیهان، ایقاب معیار در تحقق جرم لواط را ایقاب کل حشفه دانستهاند و در کمتر از این مقدار، حد لواط را منتفی و جرم را ذیل عنوان تفخیذ مطرح مینمایند. به دیگر تعبیر، از دید مشهور، نحوه ایقاب میتواند عامل متغیّر جرم و به تبع آن عامل متغیّر مجازات محسوب شود؛ درحالیکه گروهی دیگر از فقیهان، ایقاب معیار در جرم لواط را مطلق ایقاب بدون لحاظ شرطیت غیبوبۀ حشفه دانستهاند و با فرض تحقق ایقاب، فارغ از نحوۀ وقوع آن، در هر حال جرم لواط و به تبع آن حدّ لواط را ثابت میدانند. با توجه به ضرورت تبیین دقیق مسئله و نظر به خلأ پژوهشی موجود در رابطه با آن، پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی- تحلیلی به بررسی این امر پرداخته است. نتیجه اینکه برای تحقق جرم لواط، مطلق ایقاب - فارغ از میزان دخول حشفه - ملاک است؛ به دیگر بیان با تحقق ایقاب، هرچند در فرض عدم غیبوبۀ حشفه، جرم لواط صادق خواهد بود و قول به تحقّق صرف جرم تفخیذ با اشکال روبهروست.
لواط از جمله جرایم حدّی است که در حقوق جزای اسلام، تحقق آن و به تبع آن ثبوت مجازات برای آن در گرو شرایط متعددی دانسته شده است. یکی از محوریترین شرایط در تحقق این جرم، تحقق ایقاب به عنوان عنصر مادی جرم میباشد. مشهور فقیهان، ایقاب معیار در تحقق جرم لواط را ایقاب کل حشفه دانستهاند و در کمتر از این مقدار، حد لواط را منتفی و جرم را ذیل عنوان تفخیذ مطرح مینمایند. به دیگر تعبیر، از دید مشهور، نحوه ایقاب میتواند عامل متغیّر جرم و به تبع آن عامل متغیّر مجازات محسوب شود؛ درحالیکه گروهی دیگر از فقیهان، ایقاب معیار در جرم لواط را مطلق ایقاب بدون لحاظ شرطیت غیبوبۀ حشفه دانستهاند و با فرض تحقق ایقاب، فارغ از نحوۀ وقوع آن، در هر حال جرم لواط و به تبع آن حدّ لواط را ثابت میدانند. با توجه به ضرورت تبیین دقیق مسئله و نظر به خلأ پژوهشی موجود در رابطه با آن، پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی- تحلیلی به بررسی این امر پرداخته است. نتیجه اینکه برای تحقق جرم لواط، مطلق ایقاب - فارغ از میزان دخول حشفه - ملاک است؛ به دیگر بیان با تحقق ایقاب، هرچند در فرض عدم غیبوبۀ حشفه، جرم لواط صادق خواهد بود و قول به تحقّق صرف جرم تفخیذ با اشکال روبهروست.
مطالعه تحلیلی- انتقادی دیدگاه مشهور فقهی در باب ایقاب معیار در جرم لواط
1/1/1402 12:00:00 AM
مطالعه انتقادی دیدگاه تیلیش در باب عقل و ایمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل انتقادی دیدگاه هیوم در باب شکاکیت
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سید محمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
مطالعه معناشناختی دیدگاه یحییبن سلام در باب واژگان قرآنی
نویسندگان:
محمود مکوند
،
نرجس توکلی محمدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 92
بررسی انتقادی دیدگاه ویلیام استنگر در باب نظریه تنظیم دقیق کیهانی
نویسنده:
زهرا مستشاری راد
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
بازخوانی دیدگاه امام خمینی ره در باب حکم فقهی غیبت مخالفان
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1394 شماره 1
بازخوانی دیدگاه امام خمینی(ره) در باب حکم فقهی غیبت مخالفان
نویسنده:
محمدرضا علمی سولا
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
تحلیل انتقادی آرای شرقشناسان در باب امنیت در ایران مورد مطالعه: آثار سر جان مالکم
نویسندگان:
رضا بیگدلو
،
محمد احمدآبادی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 پاییز 99 - مسلسل 83
بررسی چالشهای فقهی دیدگاه مشهور نسبت به عدم صحت شاهد فرع شدن زنان
نویسنده:
محمدرضا کیخا
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 112