مطالعه معناشناختی دیدگاه یحییبن سلام در باب واژگان قرآنی
نویسندگان:
محمود مکوند
،
نرجس توکلی محمدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 92
چکیده:
فهم معنای واژگان قرآنی، گام نخست و بنیادی در تفسیر قرآن است، چنانکه تألیف آثار متعدد در این حوزه از سدههای نخستین اسلامی شاهدی بر این مدعاست. یحییبن سلّام ازجمله قرآنپژوهان سدۀ دوم هجری است که نزدیکی روزگار وی با عصر نزول، اهمیت روششناسی آثار وی را در حوزه معناشناسی مفردات قرآن مضاعف میکند. بنابراین در مقاله حاضر به بررسی دو اثر وی پرداختهایم: اثر نخست کتاب تصاریف با موضوعِ وجوه معناییِ واژگانِ قرآنی است، و اثر دوم کتاب تفسیر اوست. این دو اثر سرشار از معناشناسی مفردات قرآنی است. تردیدی نیست که یکی از ویژگیهای سنت تفسیری در سدههای نخستین اسلامی، سیطرۀ نقل است که در دو اثر پیشگفته بهروشنی دیده میشود. بااین حال بهنظر میرسد یحییبن سلام در موارد متعدد خود به معناشناسی واژگان قرآنی پرداخته است. بنابراین هدف مقاله حاضر آن است که با تطبیق و کاربست برخی مفاهیم و اصطلاحات حوزۀ معناشناسی، به توصیف و تحلیل معناشناسی واژگان قرآنی در دو اثر پیشگفته بپردازد تا روش یکی از متقدمترین قرآنپژوهان را در این حوزه آشکار کند. این پژوهش نشان میدهد که یحییبن سلام در تبیین معنای واژگان قرآنی، به «بافت موقعیت»، «ریشهشناسی»، «روابط همنشینی و جانشینی»، «واژگان همنویسه»، «شمول معنایی» و «تقابل معنایی» توجه داشته است. همچنین وی در معناشناسی واژگان قرآنیِ متعلق به امور ناملموس، به مفهوم استعاری این واژگان اشاره میکند که یادآور «استعارههای مفهومی» در دانش زبانشناسی است.
فهم معنای واژگان قرآنی، گام نخست و بنیادی در تفسیر قرآن است، چنانکه تألیف آثار متعدد در این حوزه از سدههای نخستین اسلامی شاهدی بر این مدعاست. یحییبن سلّام ازجمله قرآنپژوهان سدۀ دوم هجری است که نزدیکی روزگار وی با عصر نزول، اهمیت روششناسی آثار وی را در حوزه معناشناسی مفردات قرآن مضاعف میکند. بنابراین در مقاله حاضر به بررسی دو اثر وی پرداختهایم: اثر نخست کتاب تصاریف با موضوعِ وجوه معناییِ واژگانِ قرآنی است، و اثر دوم کتاب تفسیر اوست. این دو اثر سرشار از معناشناسی مفردات قرآنی است. تردیدی نیست که یکی از ویژگیهای سنت تفسیری در سدههای نخستین اسلامی، سیطرۀ نقل است که در دو اثر پیشگفته بهروشنی دیده میشود. بااین حال بهنظر میرسد یحییبن سلام در موارد متعدد خود به معناشناسی واژگان قرآنی پرداخته است. بنابراین هدف مقاله حاضر آن است که با تطبیق و کاربست برخی مفاهیم و اصطلاحات حوزۀ معناشناسی، به توصیف و تحلیل معناشناسی واژگان قرآنی در دو اثر پیشگفته بپردازد تا روش یکی از متقدمترین قرآنپژوهان را در این حوزه آشکار کند. این پژوهش نشان میدهد که یحییبن سلام در تبیین معنای واژگان قرآنی، به «بافت موقعیت»، «ریشهشناسی»، «روابط همنشینی و جانشینی»، «واژگان همنویسه»، «شمول معنایی» و «تقابل معنایی» توجه داشته است. همچنین وی در معناشناسی واژگان قرآنیِ متعلق به امور ناملموس، به مفهوم استعاری این واژگان اشاره میکند که یادآور «استعارههای مفهومی» در دانش زبانشناسی است.
مطالعه معناشناختی دیدگاه یحییبن سلام در باب واژگان قرآنی
3/21/2019 12:00:00 AM
مطالعه انتقادی دیدگاه تیلیش در باب عقل و ایمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیر پژوهش در فرهنگ واژگان قرآنی
نویسنده:
گروه پژوهشی پژوهشهای قرآنی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2
مطالعه تحلیلی- انتقادی دیدگاه مشهور فقهی در باب ایقاب معیار در جرم لواط
نویسندگان:
مهدیه غنی زاده
،
احسان سامانی(نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 4 (فصل زمستان- پیاپی 116)
واکاوی معناشناختی منشاء قدرت سیاسی در پرتو جهان بینی قرآنی
نویسنده:
محمود فلاح*
،
مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1400 دوره 13، شماره 2 (زمستان 1400)
تحلیل انتقادی دیدگاه هیوم در باب شکاکیت
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سید محمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
ارزیابی دیدگاه هرش در باب اعتبار در تفسیر
ناقد:
احمدواعظی، عبدالحسین خسروپناه
، ارائه دهنده:
محمدحسین مختاری
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
مطالعه «اصل جایگزینی» افعال در بافت آیات قرآنی
نویسندگان:
یسرا شادمان
،
رضا امانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 شماره 67
بررسی سه دیدگاه در باب چیستی «قانون طبیعی»
نویسنده:
مرتضی رضایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
تحلیل دیدگاه غزالی در باب وحیانی بودن منطق
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89