ادله توحید ذاتی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
توحید دارای اقسام و مراتبی میباشد که مهمترین آنها توحید ذاتی، صفاتی، افعالی و عبادی میباشند. در این میان توحید ذاتی، اولین و شاید عالیترین مرتبه از مراتب توحید، و نیز زیربنای تمام مراتب توحید میباشد که مراتب دیگر همگی به نوعی از آن مشتق میشوند. خود توحید ذات شامل دو مقام میباشد: یکی واحدیت ذات یعنی اینکه خدا یکی است و مانند و شبیه و همتا و جایگزین ندارد و در اصطلاح خداوند واحد است، البته وحدت خداوند از سنخ وحدت عددی نیست بلکه او دارای وحدت حقه حقیقیه میباشد یعنی خدای تعالی به این معنا واحد است كه از جهت وجود طوری است كه محدود به حدی نمیشود تا بتوان برون از آن حد فرد دومی برایش تصور كرد؛ و دیگری احدیت ذات یعنی اینکه ذات خدا بسیط است و در آن کثرت و ترکیب نیست و در اصطلاح خداوند علاوه بر واحد، احد نیز میباشد. هدف این رساله اثبات توحید ذات در هر دو مقام آن و از دیدگاه فلاسفه و متکلمین میباشد و البته قبل از پرداختن به این مهم، ظرفیت و کشش ادله اثبات وجود واجب نسبت به اثبات توحید ذات را بررسی میکند تا جایگاه بحث و نیز اهمیت و ضرورت آن بیشتر مشخص شود. و بعد از آن به بررسی ادله هر دو مقام توحید ذات از منظر فلاسفه حکمت مشاء و حکمت متعالیه میپردازد، تا عقلانیت و حقانیت توحید ذاتی را مبرهن سازد و در ضمن از مقایسه ادله مشائین با ادله حکمت متعالیه، سیر تکاملی فلسفه اسلامی بخصوص در مسئله توحید ذات و نیز تطورات معنای توحید حتی المقدور نشان داده شود. و در پایان نمونههایی از ادله توحید در آیات و روایات بیان میشود تا غنای دین مبین اسلام و نیز میزان تأثیرگذاری آن بر فلاسفه مسلمان مشخص شود. کلمات کلیدی: توحید ذات، براهین واحدیت، براهین احدیت، وحدت حقه حقیقیه.
توحید دارای اقسام و مراتبی میباشد که مهمترین آنها توحید ذاتی، صفاتی، افعالی و عبادی میباشند. در این میان توحید ذاتی، اولین و شاید عالیترین مرتبه از مراتب توحید، و نیز زیربنای تمام مراتب توحید میباشد که مراتب دیگر همگی به نوعی از آن مشتق میشوند. خود توحید ذات شامل دو مقام میباشد: یکی واحدیت ذات یعنی اینکه خدا یکی است و مانند و شبیه و همتا و جایگزین ندارد و در اصطلاح خداوند واحد است، البته وحدت خداوند از سنخ وحدت عددی نیست بلکه او دارای وحدت حقه حقیقیه میباشد یعنی خدای تعالی به این معنا واحد است كه از جهت وجود طوری است كه محدود به حدی نمیشود تا بتوان برون از آن حد فرد دومی برایش تصور كرد؛ و دیگری احدیت ذات یعنی اینکه ذات خدا بسیط است و در آن کثرت و ترکیب نیست و در اصطلاح خداوند علاوه بر واحد، احد نیز میباشد. هدف این رساله اثبات توحید ذات در هر دو مقام آن و از دیدگاه فلاسفه و متکلمین میباشد و البته قبل از پرداختن به این مهم، ظرفیت و کشش ادله اثبات وجود واجب نسبت به اثبات توحید ذات را بررسی میکند تا جایگاه بحث و نیز اهمیت و ضرورت آن بیشتر مشخص شود. و بعد از آن به بررسی ادله هر دو مقام توحید ذات از منظر فلاسفه حکمت مشاء و حکمت متعالیه میپردازد، تا عقلانیت و حقانیت توحید ذاتی را مبرهن سازد و در ضمن از مقایسه ادله مشائین با ادله حکمت متعالیه، سیر تکاملی فلسفه اسلامی بخصوص در مسئله توحید ذات و نیز تطورات معنای توحید حتی المقدور نشان داده شود. و در پایان نمونههایی از ادله توحید در آیات و روایات بیان میشود تا غنای دین مبین اسلام و نیز میزان تأثیرگذاری آن بر فلاسفه مسلمان مشخص شود. کلمات کلیدی: توحید ذات، براهین واحدیت، براهین احدیت، وحدت حقه حقیقیه.
ادله توحید ذاتی
3/21/2011 12:00:00 AM
ادلّة توحید ذاتی در فلسفة مشاء و حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی ابوطالب دخت شورکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
ابنکمونه و شبهه وارد بر ادله اثبات توحید خداوند
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89
ادله انحصار عرضی ذاتی در محمول مساوی با موضوع از نظر علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد جلودار
،
امیرحسین ایمانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1401 مسلسل 54
بررسی تقریرهای گوناگون از برهان ابنسینا بر توحید ذاتی واجب تعالی در اشارات و تنبیهات
نویسنده:
حسینعلی شیدان شید
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 زمستان 93 - مسلسل 22
حل معمای عوارض ذاتی
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 32)، تابستان 1390 شماره4
حجّیت ذاتی امارات عقلایی
نویسندگان:
علی اصغر افشاری
،
حمید انصاری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 4