توحید درمانى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 36-35
چکیده:
این نظام درمانى منحصر به فرد, که دست یابى به همان اهداف درمان هاى رشدى (growth) را در نظر داشته, به وسیله یک ایرانى پیرو ارزش هاى اسلامى به نگارش درآمده و نخست در محیط دانشگاهى (دانشگاه فردوسى مشهد) و سپس در محیط زندان بسط یافته است. اولین تماس دکتر جلالى طهرانى با من, به دلیل خواندن نوشته هایم در مورد زندان بود. معلوم شد که وى یک نظام روان درمانى منحصر به فرد ایجاد کرده است که باعث بهبود زندگى زندانیان مى شود و به اعتقاد من, نه تنها در زندان هاى سراسر جهان, بلکه براى همه مردم در هر کجاى جهان و با هر دین و مسلکى ارزش مند است.
خوانندگان از بررسى این نظام درمانى, فایده مضاعفى نیز خواهند برد, چرا که تا حدى فلسفه و نظریه اسلام و نیز نظریه و روش روان درمانى را تبیین مى کند. این بررسى عمدتاً در حوزه روان شناسى وجودى ـ انسانگراى (existential-humanistic) قرار مى گیرد, که نمونه هاى متعددى از آن در این کتاب وجود دارد. مفهوم توحید مستلزم داشتن یک سیستم ارزشى وحدت بخشى است که براى جهت بخشیدن به زندگى شخص به کار مى آید. این سیستم ارزشى مى تواند مبتنى بر یک جهت گیرى اصیل دینى یا معنوى باشد, سیستم ارزشى اى که ویکتور فرانکل (Viktor Frankl) و او. هوبارت مورر(O. Hobart Mowrer) نیز به آن اشاره کرده اند.
این شیوه درمان که روش آن شش نکته را در بر مى گیرد, به عنوان درمان کل فرد توصیف شده و به وسیله یک گروه که معمولاً متشکل ازمدیربالینى درمان, درمان گر, مددکار اجتماعى, کارشناس تحصیلى, کارشناس پزشکى و مشاور همتا است, انجام مى پذیرد

رنگ درمانی

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 220

توحید

نویسنده: سید تقی واردى ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 279

توحید

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1390 شماره 105 محرم

توحید فطری

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1364 شماره 49

توحید 1

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 98 نوجوانان

توحید 2

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 98 نوجوانان

توحید 3

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 98 نوجوانان

توحید 4

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 98 نوجوانان

عطر و عطر درمانى

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1383 شماره 152
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397