بررسی تطبیقی حدوث جسمانی نفس و مبانی و لوازم آن از دیدگاه فارابی و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
جمهور فلاسفه نظریه حدوث جسمانی نفس را از ابتکارات صدرالمتالهین میدانند. در حقیقت نیز همو بود که با اثبات حرکت در جوهر و اعتقاد به برخاسته شدن نفس از بدن در ابتدای امر، این نظریه را به طور مدون بیان کرد. اما جستجو در متون فلسفی و نظریات حکمای پیشین، بیانگر این مطلب است که جسمانی بودن نفس در بدو امر، یکی از دیدگاههای ابونصر فارابی نیز بوده است. این فیلسوف مشایی مسلک در آثار خود نفس انسانی را در ابتدای تکون، حادث در ماده دانسته و تا زمانی که نفس به مرحله تعقل نرسیده باشد، آن را همچنان مادی و جسمانی میپندارد. از نظر او ادراک معقولات خاصی انسان را به تجرد میرساند. آن عده از انسانها که به درک معقولات و به مرتبهی تجرد رسیدهاند، فناناپذیر بوده و پس از مرگ بدن دارای حیات ابدی خواهند بود. ولکن سایر نفوسی که ادراک معقولات نداشتهاند با فروپاشی بدن فاسد شده و نابود میگردند. بدین صورت میتوان اثبات نمود که فارابی نفس را امری مادی و حادث به حدوث جسمانی میداند. در سوی مقابل صدرالمتالهین با محور قرار دادن حرکت جوهری، نفس را محصول بدن و ماده دانسته و با نفی قدم نفس و حدوث روحانی آن، نظریهی «النفس جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقاء» را مطرح و اثبات کرده است. از نظر صدرا جهان در حال حرکت و تکامل است و نفس نیز از این امر مستثنا نیست، لذا مسیرش را از ماده آغاز کرده و پس از گذراندن مراحل نباتی و حیوانی به مرتبهی نطق میرسد. وی با قائل شدن به تجرد قوهی خیال، مرتبهی تجرد را به عنوان یکی از مراتب وجودی انسان، امری ناگزیر دانسته است که در موارد اندکی به تجرد عقلی رسیده و انسان را به مقام و مرتبهی عقول مفارق نائل میکند. از این سو تلاش این نوشتار در پی تطبیق آراء این دو فیلسوف بزرگ و تاثیرگذار در جریان حکمت اسلامی بوده است. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی میکوشد ضمن بیان مبانی نظریه نزد فارابی و ملاصدرا، دیدگاههای این دو فیلسوف را با هم مقایسه کرده، لوازم و پیامدهای هریک را بیان کند.
جمهور فلاسفه نظریه حدوث جسمانی نفس را از ابتکارات صدرالمتالهین میدانند. در حقیقت نیز همو بود که با اثبات حرکت در جوهر و اعتقاد به برخاسته شدن نفس از بدن در ابتدای امر، این نظریه را به طور مدون بیان کرد. اما جستجو در متون فلسفی و نظریات حکمای پیشین، بیانگر این مطلب است که جسمانی بودن نفس در بدو امر، یکی از دیدگاههای ابونصر فارابی نیز بوده است. این فیلسوف مشایی مسلک در آثار خود نفس انسانی را در ابتدای تکون، حادث در ماده دانسته و تا زمانی که نفس به مرحله تعقل نرسیده باشد، آن را همچنان مادی و جسمانی میپندارد. از نظر او ادراک معقولات خاصی انسان را به تجرد میرساند. آن عده از انسانها که به درک معقولات و به مرتبهی تجرد رسیدهاند، فناناپذیر بوده و پس از مرگ بدن دارای حیات ابدی خواهند بود. ولکن سایر نفوسی که ادراک معقولات نداشتهاند با فروپاشی بدن فاسد شده و نابود میگردند. بدین صورت میتوان اثبات نمود که فارابی نفس را امری مادی و حادث به حدوث جسمانی میداند. در سوی مقابل صدرالمتالهین با محور قرار دادن حرکت جوهری، نفس را محصول بدن و ماده دانسته و با نفی قدم نفس و حدوث روحانی آن، نظریهی «النفس جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقاء» را مطرح و اثبات کرده است. از نظر صدرا جهان در حال حرکت و تکامل است و نفس نیز از این امر مستثنا نیست، لذا مسیرش را از ماده آغاز کرده و پس از گذراندن مراحل نباتی و حیوانی به مرتبهی نطق میرسد. وی با قائل شدن به تجرد قوهی خیال، مرتبهی تجرد را به عنوان یکی از مراتب وجودی انسان، امری ناگزیر دانسته است که در موارد اندکی به تجرد عقلی رسیده و انسان را به مقام و مرتبهی عقول مفارق نائل میکند. از این سو تلاش این نوشتار در پی تطبیق آراء این دو فیلسوف بزرگ و تاثیرگذار در جریان حکمت اسلامی بوده است. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی میکوشد ضمن بیان مبانی نظریه نزد فارابی و ملاصدرا، دیدگاههای این دو فیلسوف را با هم مقایسه کرده، لوازم و پیامدهای هریک را بیان کند.
بررسی تطبیقی حدوث جسمانی نفس و مبانی و لوازم آن از دیدگاه فارابی و ملاصدرا
3/21/2018 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تطبیقی دیدگاه ملاصدرا و سویین برن درباره استکمال نفس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392 (پياپي 39)، بهار 1392 شماره3
بررسی تطابق دیدگاه ملاصدرا با موضع شریعت در باب حدوث و قدم نفس
نویسنده:
محمد میری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 64
ماهیت نفس حیوانی و فرجام آن از دیدگاه ملاصدرا
نویسندگان:
سیدمحمدعلی دیباجی
،
مسلم شوبکلائی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد بنیانی
،
وحید دهقانی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
اخلاق وجودی ملاصدرا و پارهای از لوازم آن
نویسندگان:
طوبی لعل صاحبی
،
جهانگیر مسعودی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
بررسی صفت عدم تناهی خداوند و نتایج و لوازم آن از دیدگاه ملاصدرا و اسپینوزا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
علی کارشناس
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
اخلاق وجودی ملاصدرا و پاره ای از لوازم آن
نویسندگان:
جهانگیر مسعودی
،
طوبی لعل صاحبی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 1396 شماره31