بررسی تطابق دیدگاه ملاصدرا با موضع شریعت در باب حدوث و قدم نفس

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 64
چکیده:
پیوند مباحث خودشناسی و خداشناسی درقرآن کریم و کلمات شریف معصومین(ع) اهمیت «علم النفس» را نزد فیلسوف مسلمان دو چندان کرده است. افزون بر این، آیات الاهی و رهنمودهای معصومان (ع) دربارۀ نفس، افق‌های جدیدی پیش روی اندیشمند مسلمان قرار داده است. با این وجود، سازگارکردن دستاوردهای عقلی با ظواهر شرع، مسئله‌ای مستقل و چالشی مهم برای فیلسوف مسلمان به شمار می‌رود. درحالی‌که بیشتر متکلمان- به پیروی از ظواهر ادله نقلی- به طرفداری از نظریه «پیدایش نفس پیش از بدن» پرداخته‌اند، تقریباً همۀ فیلسوفان مسلمان خلقت نفس پیش از بدن را محال دانسته و به نوعی به حدوث نفس- همراه با بدن یا پس از آن- قائل شده‌اند. بی‌شک دیدگاه ملاصدرا، بر دیگر مکاتب برتری دارد؛ چرا که افزون‌بر همخوانی و سازواری آن با محتوای آیات و روایات با اصول فلسفی نیز سازگاری بیشتری دارد.

حدوث و قدم نفس از منظر قرآن و روایات با بررسی تطبیقی آرای بوعلی، ملاّصدرا و قطب الدّین شیرازی

استاد راهنما: محمد مهدی گرجیان ، استاد مشاور: اصغر هادوی ، رضا برنجکار ، دانشجو: مرضیه رضوی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [پایان نامه دکترا]

بررسی تطبیقی حدوث جسمانی نفس و مبانی و لوازم آن از دیدگاه فارابی و ملاصدرا

نویسنده: فاطمه متوسل آرانی ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: زهرا شریف ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مسئلـه حدوث و قـدم عالـم

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388

بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392   (پياپي 39)، بهار 1392  شماره3

بقاء نفس از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: هادی موسوی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

حدوث نفس در آیات و روایات

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1390 شمار 9 - بهار 90

بررسی تطبیقی دیدگاه ملاصدرا و سویین برن درباره استکمال نفس

نویسنده: حمید صبرآمیز ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمدجواد اصغری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397