حدوث و قدم از منظر حکیم لاهیجی تلائمی میان فلسفه و کلام
نویسنده:
یاسر تقی زاده طبری
، استاد راهنما:
علیرضا قائمی نیا
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مبحث قدم و حدوث عالم از جمله مباحثی است که مشاجرات بسیاری را میان متکلمین و فلاسفه مسلمان و حتی حکمای غیرمسلمان ایجاد کرده است. صرف نظر از عرفا که معتقد به نظریه معروف وحدت وجود میباشند و از همین لحاظ بحث از علیّت در میان آثارشان چشمگیر نیست (تا جائیکه برای برخی از آنان تصور رابطة علی، امری محال و ممتنع تصور گردیده است) برای سایر نعله های فکری اسلامی، موضوع علیت از اهمیت خاصی برخوردار است و که موجب آراء گسترده در این باب گردیده است. عدم احتیاج عله العلل و به عبارت دیگر باری تعالی به علت، یکی از مسائلی است که گروههای مختلف فکری را به چالش کشیده است. اینکه چگونه است که همة موجودات نیاز به علت دارند و در عین حال علت نخستین از این امر مستثناست یعنی فرق میان علت نخست و سایر علل و معالیل در چیست. راهگشای این مسأله را میتوان در امری جستجو کرد که به عبارت «مناط احتیاج به علت» معروف است. از همینجاست: مدخلی بر این نکته که آیا ملاک نیاز به علت حدوث است همانطور که متکلمین برآنند و یا امکان میباشد؟ و چه ایراداتی بر این آراء وارد است؟ همچنین گروهی که عالم را قدیم میپندارند، چگونه عقیدة خود را قابل جمع با احتیاج عالم به علت نخستین میدانند؟ مقاله پیش رو، به آرای متکلمین و فلاسفه راجع به حدوث و قدم عالم پرداخته و نهایتاً دیدگاههای حکیم متأله عبدالرزاق لاهیجی را در این باره تبیین می کند.
مبحث قدم و حدوث عالم از جمله مباحثی است که مشاجرات بسیاری را میان متکلمین و فلاسفه مسلمان و حتی حکمای غیرمسلمان ایجاد کرده است. صرف نظر از عرفا که معتقد به نظریه معروف وحدت وجود میباشند و از همین لحاظ بحث از علیّت در میان آثارشان چشمگیر نیست (تا جائیکه برای برخی از آنان تصور رابطة علی، امری محال و ممتنع تصور گردیده است) برای سایر نعله های فکری اسلامی، موضوع علیت از اهمیت خاصی برخوردار است و که موجب آراء گسترده در این باب گردیده است. عدم احتیاج عله العلل و به عبارت دیگر باری تعالی به علت، یکی از مسائلی است که گروههای مختلف فکری را به چالش کشیده است. اینکه چگونه است که همة موجودات نیاز به علت دارند و در عین حال علت نخستین از این امر مستثناست یعنی فرق میان علت نخست و سایر علل و معالیل در چیست. راهگشای این مسأله را میتوان در امری جستجو کرد که به عبارت «مناط احتیاج به علت» معروف است. از همینجاست: مدخلی بر این نکته که آیا ملاک نیاز به علت حدوث است همانطور که متکلمین برآنند و یا امکان میباشد؟ و چه ایراداتی بر این آراء وارد است؟ همچنین گروهی که عالم را قدیم میپندارند، چگونه عقیدة خود را قابل جمع با احتیاج عالم به علت نخستین میدانند؟ مقاله پیش رو، به آرای متکلمین و فلاسفه راجع به حدوث و قدم عالم پرداخته و نهایتاً دیدگاههای حکیم متأله عبدالرزاق لاهیجی را در این باره تبیین می کند.
حدوث و قدم از منظر حکیم لاهیجی تلائمی میان فلسفه و کلام
3/21/2009 12:00:00 AM
فرهنگ اصطلاحات فلسفه و کلام اسلامی: برگرفته از آثار حکیم ملاعبدالرزاق فیاض لاهیجی (م1072 ق)
بهاهتمام:
حمید عطایینظری
،
کتاب: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران - 1392
مقایسه تحولات «برهان حدوث و قدم» در کلام متقدم امامیه و اشاعره
نویسنده:
حمید عطائی نظری *
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1397 زمستان 1397 شماره55
سیر تطوّر برهان حدوث و قدم در کلام امامیّه از آغاز تا مکتب بغداد متقدّم
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 91
سیر تطور برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از آغاز تا مکتب بغداد متقدم
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 (پياپي 91)، پاييز 1397 شماره3
تطورات برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از مکتب بغداد متاخر تا مکتب حله متقدم
نویسنده:
حمید عطائی *
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه امامیه » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره7
تحولات برهان حدوث و قدم در مکتب حله متاخر امامیه
نویسنده:
حمید عطائی نظری*
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1399 دوره 8، شماره 30 (پاییز 1399)
حدوث زمانی عالم از منظر متکلمان مسلمان
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره101
حدوث و قدم نفس از منظر قرآن و روایات با بررسی تطبیقی آراء ابن سینا ، ملاصدرا و قطب الدین شیرازی
نویسنده:
مرضیه رضوی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
رضا برنجکار
، استاد مشاور 2:
اصغر هادوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]