قاعده واحد
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
قاعده الواحد
،
اصل سنخیت
چکیده:
قاعده الواحد که نوعا با عباراتی شبیه "الواحد لا یصدر عنه الا الواحد" از آن یاد می شود، از قواعد مهم فلسفی است. در فصل اول این نوشتار به بحث هایی مانند تعابیر قاعده، سیر تاریخی قاعده، نگاه عالمان مسلمان به قاعده و کاربردهای قاعده پرداخته شده است. فصل دوم این نوشتار، به مبادی قاعده اعم از تصویری و تصدیقی می پردازد و اصل سنخیت را به عنوان مهمترین مبدأ تصدیقی توضیح می دهد، آنگاه به تقریرات گوناگون قاعده پرداخته و ریشه اختلاف تقریرات را برسی می کند و در پایان، تقریر ملاصدرا از قاعده را تبیین و بر اتکاء تقریر قاعده بر دلیل آن تاکید می کند. در فصل سوم بعد از بیان عدم اثبات بداهت قاعده، ادله قاعده تقسیم بندی شده و بعد از ذکر هر دسته از ادله آن دسته مورد بررسی واقع شده است. نتیجه ای که از مجموع ادله به دست می آید این است که اگر کسی اصل سنخیت را بپذیرد، با توجه به تقریری که از اصل سنخیت مورد پذیرش او واقع شده قطعا قاعده الواحد هم با همان تقریر در نزد او ثابت خواهد بود به طوری که اگر سنخیت را فقط بین علت هستی بخش و معلول آن بداند، قاعده الواحد هم به همان کیفیت است یعنی از "علت واحد هستی بخش، فقط معلول واحد صادر می شود" و اگر دامنه سنخیت را از علت هستی بخش و معلول آن به سایر علل و معالیل آنها و حتی به شرط و مشروط گسترش دهد، در قاعده الواحد هم همانطور خواهد بود. فصل چهارم این نوشتار به شبهاتی که پیرامون قاعده مطرح شده می پردازد و ضمن تقسیم بندی آنها به چهار قسم، پاسخ آنها را بیان می دارد. و در پایان نتایج بدست آمده از این نوشتار تحت عنوان خاتمه بیان گردیده است.
قاعده الواحد که نوعا با عباراتی شبیه "الواحد لا یصدر عنه الا الواحد" از آن یاد می شود، از قواعد مهم فلسفی است. در فصل اول این نوشتار به بحث هایی مانند تعابیر قاعده، سیر تاریخی قاعده، نگاه عالمان مسلمان به قاعده و کاربردهای قاعده پرداخته شده است. فصل دوم این نوشتار، به مبادی قاعده اعم از تصویری و تصدیقی می پردازد و اصل سنخیت را به عنوان مهمترین مبدأ تصدیقی توضیح می دهد، آنگاه به تقریرات گوناگون قاعده پرداخته و ریشه اختلاف تقریرات را برسی می کند و در پایان، تقریر ملاصدرا از قاعده را تبیین و بر اتکاء تقریر قاعده بر دلیل آن تاکید می کند. در فصل سوم بعد از بیان عدم اثبات بداهت قاعده، ادله قاعده تقسیم بندی شده و بعد از ذکر هر دسته از ادله آن دسته مورد بررسی واقع شده است. نتیجه ای که از مجموع ادله به دست می آید این است که اگر کسی اصل سنخیت را بپذیرد، با توجه به تقریری که از اصل سنخیت مورد پذیرش او واقع شده قطعا قاعده الواحد هم با همان تقریر در نزد او ثابت خواهد بود به طوری که اگر سنخیت را فقط بین علت هستی بخش و معلول آن بداند، قاعده الواحد هم به همان کیفیت است یعنی از "علت واحد هستی بخش، فقط معلول واحد صادر می شود" و اگر دامنه سنخیت را از علت هستی بخش و معلول آن به سایر علل و معالیل آنها و حتی به شرط و مشروط گسترش دهد، در قاعده الواحد هم همانطور خواهد بود. فصل چهارم این نوشتار به شبهاتی که پیرامون قاعده مطرح شده می پردازد و ضمن تقسیم بندی آنها به چهار قسم، پاسخ آنها را بیان می دارد. و در پایان نتایج بدست آمده از این نوشتار تحت عنوان خاتمه بیان گردیده است.
قاعده واحد
3/20/2008 12:00:00 AM
قاعده الواحد
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات - 1387 - [کارشناسی ارشد]
هویت چند ضلعی جایگزین هویت واحد فقهی
نویسنده:
سیدعباس صالحی
،
مقاله نشریه: رهنامه پژوهش » سال 1385 زمستان 1385 شماره7
حجیت خبر واحد در مسائل اصول فقه
نویسندگان:
احمد واعظی
،
صالح جواد
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره6
حجیت خبر واحد در اثبات گزاره اخلاقی
نویسنده:
محمد عالم زاده نوری*
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1
وحدت اسلامی ( امت واحد اسلامی) (دومین نشست)
ارائه دهنده:
احمد مبلغی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت (ع) » نشست علمی - 1397