رویت قلبی خدا در قرآن و مبانی فلسفی آن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
وجود انسان وجودی اعتباری و فرعی است که به اعتیار وجود اصیل و در سایه فیضان واجب تعالی موجود گشته است و می تواند قوای ضعیف خویش را در سایه وجود شدید او به فعلیت برساند. در واقع انسان در مسیر تکامل و حرکت اشتدادی خود به مرتبه ای می رسد که می تواند حضرت حق را با قلب خود مشاهده کند. رویت قلبی نوعی علم به خداوند و ارتباط با اوست. البته مراد از رویت رویت حسی نیست که در مادیات صورت می گیرد بلکه منظور رویت با چشم دل است که مرتبه ای از علم حضوری است علم حضوری قسمی از علم است که معلوم بدون واسطه در احاطه عالم است. قلبی بودن رویت مشعر به وجدانی و غیر مادی بودن این نوع از علم و ادراک است که بدون فکر و استدلال برای اولیا الله که به مقام عبودیت رسیده اند حاصل می شود. در واقع رویت و نظری که در برخی از آیات قرآن کریم درباره خداوند بیان شده است. به این معنا است که هر کس به اندازه سعه وجودی خود می تواند به مرتبه ای از این نوع علم و ادراک برسد. به این ترتیب که نفس انسان بر اساس حرکت جوهری که دار باید مراحلی را طی کند و در این مسیر عقل نظری و عملی خود را به تکامل برساند تا در نهایت با کنار زدن حجابها بهاندازه سعه ی وجودی و تجردی که پیدا کرده به شهود و رویت قلبی حق نائل شود. واژگان کلیدی: رویت، قلب، ادراک، علم حضوری.
وجود انسان وجودی اعتباری و فرعی است که به اعتیار وجود اصیل و در سایه فیضان واجب تعالی موجود گشته است و می تواند قوای ضعیف خویش را در سایه وجود شدید او به فعلیت برساند. در واقع انسان در مسیر تکامل و حرکت اشتدادی خود به مرتبه ای می رسد که می تواند حضرت حق را با قلب خود مشاهده کند. رویت قلبی نوعی علم به خداوند و ارتباط با اوست. البته مراد از رویت رویت حسی نیست که در مادیات صورت می گیرد بلکه منظور رویت با چشم دل است که مرتبه ای از علم حضوری است علم حضوری قسمی از علم است که معلوم بدون واسطه در احاطه عالم است. قلبی بودن رویت مشعر به وجدانی و غیر مادی بودن این نوع از علم و ادراک است که بدون فکر و استدلال برای اولیا الله که به مقام عبودیت رسیده اند حاصل می شود. در واقع رویت و نظری که در برخی از آیات قرآن کریم درباره خداوند بیان شده است. به این معنا است که هر کس به اندازه سعه وجودی خود می تواند به مرتبه ای از این نوع علم و ادراک برسد. به این ترتیب که نفس انسان بر اساس حرکت جوهری که دار باید مراحلی را طی کند و در این مسیر عقل نظری و عملی خود را به تکامل برساند تا در نهایت با کنار زدن حجابها بهاندازه سعه ی وجودی و تجردی که پیدا کرده به شهود و رویت قلبی حق نائل شود. واژگان کلیدی: رویت، قلب، ادراک، علم حضوری.
رویت قلبی خدا در قرآن و مبانی فلسفی آن
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مبانی فلسفی کاربرد خیال (تمثیل) در قرآن
نویسنده:
ید مهدی میرهادی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
مبانی فهم قرآن و هرمنوتیک فلسفی: بررسی و نقد رهاوردهای اندیشه گادامر، در مبانی فهم قرآن
پدیدآور:
علی رضا آزاد
، استاد مشاور:
محمد علی رضایی کرمانی
،
جهانگیر مسعودی
، استاد راهنما:
احمد واعظی
،
حسن نقی زاده
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری - 1393 - [پایان نامه دکترا]
مبانی فلسفی مدرنیسم
نویسنده:
سیدجلال عمادی پاشاکلایی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
علیرضا قائمی نیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
هماندیشی «مبانی فقهی رؤیت هلال؛ چالشها و راهکارها»
ناقد:
محمد سند
، ارائه دهنده:
محمد جواد فاضل لنكراني
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1386
مبانی فلسفی اندیشه های سیاسی در اسلام
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1392 تابستان 1392 شماره1
تأمّلی بر رویکرد عقلانی اشاعره به مسئله رؤیت خدا
نویسنده:
سیدمحمد منافیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 شماره 44-43