پیامبری و زمامداری در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی
نویسنده:
Tayebeh Mohammadi Kia
،
مقاله نشریه: Journal of Islamic Political Studies » سال 2023 شماره 2
چکیده:
هدف پژوهش حاضر واکاوی پیامبری و زمامداری در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که اساس اندیشه سیاسی غزالی تقدم شریعت است. نکته درخور توجه، شیوه ترجیح شریعت در اندیشه غزالی پسین است. غزالی سیاست را از دریچه زندگی مادی آدمی مد نظر قرار میدهد. وی سرانجام به رسالت اصلاحی سیاست روی میآورد و همبستگی سیاست و دیانت را ذیل نگرش باطنی و مفهوم اصلاح در زندگی فردی و اجتماعی توضیح میدهد. غزالی نبوت را به شیوههای مختلف مورد بحث قرار میدهد، اما آنچه در اندیشه پایانی وی خودنمایی میکند، توجه به دل، باطن و بصیرت در نبوت است. توجه به باطن، چاره غزالی برای آشتی دین و دنیا است. او نیز همچون دیگر اندیشمندان مسلمان سعادت حقیقی را سعادت اخروی میداند. غزالی راه رسیدن به این مهم را نه در تقلید و تکرار عمل به ظواهر، بلکه در دل، باور قلبی و پاکی باطن جستجو میکند. غزالی را باید جستجوگری دانست که تا لحظههای پایانی زندگی خود درپی اخلاص و قرب الهی بود. وی این قرب را در تمسّک به پیامبر، بهمثابه برترین آفریده خداوند میدانست. غزالی فقدان پیامبر را با تمسک به عرفان و نگرش باطنی و وفاداری اخلاقی به آموزههای نبوی جبران میکند و چاره جامعه را به دست عالمان آخرت و حاکمان دنیایی میداند که کمر به اصلاح روزگار بستهاند.
هدف پژوهش حاضر واکاوی پیامبری و زمامداری در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که اساس اندیشه سیاسی غزالی تقدم شریعت است. نکته درخور توجه، شیوه ترجیح شریعت در اندیشه غزالی پسین است. غزالی سیاست را از دریچه زندگی مادی آدمی مد نظر قرار میدهد. وی سرانجام به رسالت اصلاحی سیاست روی میآورد و همبستگی سیاست و دیانت را ذیل نگرش باطنی و مفهوم اصلاح در زندگی فردی و اجتماعی توضیح میدهد. غزالی نبوت را به شیوههای مختلف مورد بحث قرار میدهد، اما آنچه در اندیشه پایانی وی خودنمایی میکند، توجه به دل، باطن و بصیرت در نبوت است. توجه به باطن، چاره غزالی برای آشتی دین و دنیا است. او نیز همچون دیگر اندیشمندان مسلمان سعادت حقیقی را سعادت اخروی میداند. غزالی راه رسیدن به این مهم را نه در تقلید و تکرار عمل به ظواهر، بلکه در دل، باور قلبی و پاکی باطن جستجو میکند. غزالی را باید جستجوگری دانست که تا لحظههای پایانی زندگی خود درپی اخلاص و قرب الهی بود. وی این قرب را در تمسّک به پیامبر، بهمثابه برترین آفریده خداوند میدانست. غزالی فقدان پیامبر را با تمسک به عرفان و نگرش باطنی و وفاداری اخلاقی به آموزههای نبوی جبران میکند و چاره جامعه را به دست عالمان آخرت و حاکمان دنیایی میداند که کمر به اصلاح روزگار بستهاند.
پیامبری و زمامداری در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی
1/1/2023 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
رابطه سیاست و اجتهاد در اندیشه امام محمد غزالی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
همسرگزینی در اندیشه غزالی
نویسنده:
سید رحمان مرتضوی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 32
گفتمانهای خدا – خلیفگی و خدا- پادشاهی در نصیحة الملوک امام محمد غزالی
نویسنده:
مهناز عباسی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 83 - پاییز 97
پیوند اخلاق و سیاست در اندیشه غزالى
نویسنده:
سیدمحمدرضا احمدى طباطبائى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80