گفتمانهای خدا – خلیفگی و خدا- پادشاهی در نصیحة الملوک امام محمد غزالی
نویسنده:
مهناز عباسی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 83 - پاییز 97
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیها و نظام ارزشی گفتمان حکومتی پادشاهی و خلیفگی در کتاب نصیحۀ الملوک امام محمد غزالی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در گفتمان حکومتی پادشاهی، پادشاه فرّه را از ایزدان گرفته و موظف به اجرای عدالت و استیفای حقوق انسانی است؛ رعیت نیز تابع بیچون و چرای پادشاهاند. در گفتمان حکومتی خلیفگی نیز، خلیفه، سایهی خدا روی زمین است و ماموریت اجرای احکام و حدود الهی و احسان به مردم را به عهده دارد؛ مردم نیز باید تابع محض خلفا و امرا باشند. در گفتمان پیشنهادی غزالی رابطهی دو گفتمان، تعاملی است نه تقابلی؛ بدینمعنا که ارزشها و مفاهیم از اسلام و سیستم، و آداب و شیوهی حکومت از گفتمان پادشاهی وام گرفته شده است. تئوریسینهایی مانند غزالی قدرت را از آسمانها گرفته و به شاه یا خلیفه اعطا کردهاند؛ از سویدیگر، با ایجاد باورِ برگزیدهبودن این افراد، مردم را تابع محض خلیفه ساخته و از آنها فرمانبرهایی مطلق درست میکنند. در سراسر متن کتاب نصیحۀ الملوک نوع افعال برای پادشاهان پیشااسلامی، ماضی و مضارع اخباری با قطعیت زیاد است؛ اما فعلهای مربوط به خلفا بیشتر التزامی است و اغلب از انشایی با دلالت امر غایب بهره میبرد.
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیها و نظام ارزشی گفتمان حکومتی پادشاهی و خلیفگی در کتاب نصیحۀ الملوک امام محمد غزالی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در گفتمان حکومتی پادشاهی، پادشاه فرّه را از ایزدان گرفته و موظف به اجرای عدالت و استیفای حقوق انسانی است؛ رعیت نیز تابع بیچون و چرای پادشاهاند. در گفتمان حکومتی خلیفگی نیز، خلیفه، سایهی خدا روی زمین است و ماموریت اجرای احکام و حدود الهی و احسان به مردم را به عهده دارد؛ مردم نیز باید تابع محض خلفا و امرا باشند. در گفتمان پیشنهادی غزالی رابطهی دو گفتمان، تعاملی است نه تقابلی؛ بدینمعنا که ارزشها و مفاهیم از اسلام و سیستم، و آداب و شیوهی حکومت از گفتمان پادشاهی وام گرفته شده است. تئوریسینهایی مانند غزالی قدرت را از آسمانها گرفته و به شاه یا خلیفه اعطا کردهاند؛ از سویدیگر، با ایجاد باورِ برگزیدهبودن این افراد، مردم را تابع محض خلیفه ساخته و از آنها فرمانبرهایی مطلق درست میکنند. در سراسر متن کتاب نصیحۀ الملوک نوع افعال برای پادشاهان پیشااسلامی، ماضی و مضارع اخباری با قطعیت زیاد است؛ اما فعلهای مربوط به خلفا بیشتر التزامی است و اغلب از انشایی با دلالت امر غایب بهره میبرد.
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیها و نظام ارزشی گفتمان حکومتی پادشاهی و خلیفگی در کتاب نصیحۀ الملوک امام محمد غزالی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در گفتمان حکومتی پادشاهی، پادشاه فرّه را از ایزدان گرفته و موظف به اجرای عدالت و استیفای حقوق انسانی است؛ رعیت نیز تابع بیچون و چرای پادشاهاند. در گفتمان حکومتی خلیفگی نیز، خلیفه، سایهی خدا روی زمین است و ماموریت اجرای احکام و حدود الهی و احسان به مردم را به عهده دارد؛ مردم نیز باید تابع محض خلفا و امرا باشند. در گفتمان پیشنهادی غزالی رابطهی دو گفتمان، تعاملی است نه تقابلی؛ بدینمعنا که ارزشها و مفاهیم از اسلام و سیستم، و آداب و شیوهی حکومت از گفتمان پادشاهی وام گرفته شده است. تئوریسینهایی مانند غزالی قدرت را از آسمانها گرفته و به شاه یا خلیفه اعطا کردهاند؛ از سویدیگر، با ایجاد باورِ برگزیدهبودن این افراد، مردم را تابع محض خلیفه ساخته و از آنها فرمانبرهایی مطلق درست میکنند. در سراسر متن کتاب نصیحۀ الملوک نوع افعال برای پادشاهان پیشااسلامی، ماضی و مضارع اخباری با قطعیت زیاد است؛ اما فعلهای مربوط به خلفا بیشتر التزامی است و اغلب از انشایی با دلالت امر غایب بهره میبرد.
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیها و نظام ارزشی گفتمان حکومتی پادشاهی و خلیفگی در کتاب نصیحۀ الملوک امام محمد غزالی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در گفتمان حکومتی پادشاهی، پادشاه فرّه را از ایزدان گرفته و موظف به اجرای عدالت و استیفای حقوق انسانی است؛ رعیت نیز تابع بیچون و چرای پادشاهاند. در گفتمان حکومتی خلیفگی نیز، خلیفه، سایهی خدا روی زمین است و ماموریت اجرای احکام و حدود الهی و احسان به مردم را به عهده دارد؛ مردم نیز باید تابع محض خلفا و امرا باشند. در گفتمان پیشنهادی غزالی رابطهی دو گفتمان، تعاملی است نه تقابلی؛ بدینمعنا که ارزشها و مفاهیم از اسلام و سیستم، و آداب و شیوهی حکومت از گفتمان پادشاهی وام گرفته شده است. تئوریسینهایی مانند غزالی قدرت را از آسمانها گرفته و به شاه یا خلیفه اعطا کردهاند؛ از سویدیگر، با ایجاد باورِ برگزیدهبودن این افراد، مردم را تابع محض خلیفه ساخته و از آنها فرمانبرهایی مطلق درست میکنند. در سراسر متن کتاب نصیحۀ الملوک نوع افعال برای پادشاهان پیشااسلامی، ماضی و مضارع اخباری با قطعیت زیاد است؛ اما فعلهای مربوط به خلفا بیشتر التزامی است و اغلب از انشایی با دلالت امر غایب بهره میبرد.
گفتمانهای خدا – خلیفگی و خدا- پادشاهی در نصیحة الملوک امام محمد غزالی
3/21/2018 12:00:00 AM
پیامبری و زمامداری در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی
نویسنده:
Tayebeh Mohammadi Kia
،
مقاله نشریه: Journal of Islamic Political Studies » سال 2023 شماره 2
رابطه سیاست و اجتهاد در اندیشه امام محمد غزالی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش نیت در فعل و هدف اخلاقی از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاثیر گناه بر معرفت (با تکیه بر آرای امام محمد غزالی)
نویسنده:
زهرا پورسینا
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
تأملی دیگر در «تحفة الملوک»
نویسنده:
علی اکبر احمدی دارانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 شماره 57
گفتمانهای تمدن اسلامی در ترکیه معاصر
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
گفتمانهاى امنیت ملى در جمهورى اسلامى ایران
نویسنده:
مقصود رنجبر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79