نقش عقل در معرفت دینی ازدیدگاه محمد غزالی و کی یر کگور

کتاب: - 1389
چکیده:
بین دیدگاه‌های محمد غزالی و سورن کی‌یر کگور شباهت‌های فراوانی وجود دارد. این شباهت‌ها، هم در نوع نگاهشان در دستیابی به حقیقت است و هم موضع‌گیری آنان در برابر فلسفه و فیلسوفان؛ غزالی میان عقل فلسفی و عقل دینی تفاوت قائل می‌شود و با این‌که عقل فلسفی را دچار تناقضات درونی می‌داند، عقل دینی را تا مرحلة معیّنی معتبر می‌شمارد. کی‌یر کگور نیز با فیلسوفان مدعی عقل‌گرایی می‌ستیزد و از پذیرش عقل به عنوان یک ابزار معرفت‌بخش، ابا می‌ورزد. این نوع نگاه، موجب شده که هر دو از نقش عقل در معرفت دینی کاسته، برترین گونه معرفت دینی را، «علم حضوری» و «کشف و ذوق باطنی» به حساب آورند.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

نقش معرفت دینی در معرفت علمی

کرسی و نشست: » نشست علمی - 1386

منزلت عقل در هندسه معرفت دینی

نويسنده: عبدالله جوادی‌آملی ، ويراستار: حسین شفیعی ، تهيه و تنظيم: احمد واعظی ،
کتاب: مرکز نشر اسرا - 1398

نقش معرفت در عمل از منظر عقل و نقل

نویسنده: سیدمحمد اکبریان ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمدعلی شمالی ، استاد مشاور 2: محمد فتحعلی خانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]

نقش فرهنگ در دین‌داری و شبکه معرفت دینی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 95

کتابشناسی شیخ محمد غزالی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1377 شماره 49

جایگاه عقل در معرفت دینی از دیدگاه فیض کاشانی

نویسنده: احدالله قلی زاده برندق ، استاد راهنما: محمدتقی سبحانی ، استاد مشاور 1: احمد حسین شریفی ، استاد مشاور 2: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]

معرفت دینی و معرفت تاریخی

مقاله نشریه: قبسات » سال 1387 پاييز 1387  شماره49

تاثیر گناه بر معرفت (با تکیه بر آرای امام محمد غزالی)

نویسنده: زهرا پورسینا ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396

پیامبری و زمامداری در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی

نویسنده: Tayebeh Mohammadi Kia ،
مقاله نشریه: Journal of Islamic Political Studies » سال 2023 شماره 2

نقش نیت در فعل و هدف اخلاقی از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه طباطبایی

نویسنده: اولیاء شعبانی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: میری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397