ایرادات ناظر به کاربست خصایص طبیعی آدمی در شناخت (مربوط به نظریه زاگزبسکی)
نویسندگان:
سید علی علم الهدی
،
اکرم عسکرزاده مزرعه
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 16
چکیده:
رویکرد طبیعتگرایانۀ لیندا زاگزبسکی به شناخت، ورود خصایص فضیلتگرایانۀ انسان به حوزۀ معرفتشناسی را مجاز نموده است. فضایل و احساسات و عواطف از وجوه طبیعت آدمیهستند که از منظر زاگزبسکی در تشکیل معرفت سهم دارند. انگیزۀ برآمده از عواطف، باور را به سوی صدق، هدایت میکند. کاربست خصایص طبیعی در معرفت، مستلزم مهارتی خاص است که از نظر زاگزبسکی از مهارت بهمثابۀ فن و استادی متمایز است. فضیلت، انگیزه و موفقیت از مهمترین اجزای طبیعتگرایانۀ شناخت از نگاه زاگزبسکی هستند. در کنار اجزای طبیعی یادشده، عناصر دیگری مانند آگاهی، اراده، وظیفه و غیره از سوی معرفتشناسان سنّتی برای تشکیل معرفت معرفی شدهاند.
نویسندگان در تحلیل و نقد نگاه زاگزبسکی به سه جزء طبیعی معرفت یعنی عناصر فضیلت، انگیزه و موفقیت میپردازند. سه جزء نامبرده آنگونه که زاگزبسکی به آنها نقش میدهد، خالی از خطا نیستند و بهکاربستن آنها در ساختار معرفت، مستلزم دقّت در معنا، حدود و کارکرد است. برای مثال چنانچه تنها فضایل معرفتی رفتاری، فضایل مؤثر در شناخت برشمرده شوند، احتمال وقوع تزاحم فضایل و از دست رفتن ظرفیت فضایل طبیعی در معرفت و محدود شدن دامنۀ باورهای آسانیاب به وجود میآید. در این صورت، انحصار باورهای صادق به باورهای حاصل از انگیزۀ حقیقتیابی، به نادیده گرفتن باورهایِ صادقِ برآمده از دیگر انگیزهها منتهی خواهد شد و فضیلت ندانستن مهارتها، موجب زایل شدن فضیلت مستتر در فنون میشود.
رویکرد طبیعتگرایانۀ لیندا زاگزبسکی به شناخت، ورود خصایص فضیلتگرایانۀ انسان به حوزۀ معرفتشناسی را مجاز نموده است. فضایل و احساسات و عواطف از وجوه طبیعت آدمیهستند که از منظر زاگزبسکی در تشکیل معرفت سهم دارند. انگیزۀ برآمده از عواطف، باور را به سوی صدق، هدایت میکند. کاربست خصایص طبیعی در معرفت، مستلزم مهارتی خاص است که از نظر زاگزبسکی از مهارت بهمثابۀ فن و استادی متمایز است. فضیلت، انگیزه و موفقیت از مهمترین اجزای طبیعتگرایانۀ شناخت از نگاه زاگزبسکی هستند. در کنار اجزای طبیعی یادشده، عناصر دیگری مانند آگاهی، اراده، وظیفه و غیره از سوی معرفتشناسان سنّتی برای تشکیل معرفت معرفی شدهاند.
نویسندگان در تحلیل و نقد نگاه زاگزبسکی به سه جزء طبیعی معرفت یعنی عناصر فضیلت، انگیزه و موفقیت میپردازند. سه جزء نامبرده آنگونه که زاگزبسکی به آنها نقش میدهد، خالی از خطا نیستند و بهکاربستن آنها در ساختار معرفت، مستلزم دقّت در معنا، حدود و کارکرد است. برای مثال چنانچه تنها فضایل معرفتی رفتاری، فضایل مؤثر در شناخت برشمرده شوند، احتمال وقوع تزاحم فضایل و از دست رفتن ظرفیت فضایل طبیعی در معرفت و محدود شدن دامنۀ باورهای آسانیاب به وجود میآید. در این صورت، انحصار باورهای صادق به باورهای حاصل از انگیزۀ حقیقتیابی، به نادیده گرفتن باورهایِ صادقِ برآمده از دیگر انگیزهها منتهی خواهد شد و فضیلت ندانستن مهارتها، موجب زایل شدن فضیلت مستتر در فنون میشود.
ایرادات ناظر به کاربست خصایص طبیعی آدمی در شناخت (مربوط به نظریه زاگزبسکی)
1/1/1402 12:00:00 AM
حذف غایتاندیشی از شناخت طبیعت در فرایند تاریخی علم طبیعی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مهدی مشکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 تابستان 1400 _ مسلسل 48
روششناسی کشف حقوق طبیعی در نظریه شهید مطهری
نویسندگان:
محمدهادی حاضری
،
محمدهادی حاضری
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1
نگاهی به نظریه پردازی های شمول گرایانه ناظر به شورای دوم واتیکانی
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های ادیانی » سال 1393 پاييز و زمستان 1393 شماره4
بررسی انتقادی کاربست نظریه اقتدار وبر در تحلیل انقلاب اسلامی
نویسنده:
رسول صادقی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
کاربست نظریه فشار اجتماعی مرتون در تحلیل انحرافات حوزه مهدویت
نویسندگان:
حسینعلی جباری*
،
رحیم کارگر
،
مقاله نشریه: عصر آدینه » سال 1399 دوره 13، شماره 32 (پاییز و زنستان 1399)
بررسی نظریۀ تفسیری علامه طباطبایی در رویکرد ناظر به مفسر بر اساس معیارهای کارآمدی
نویسنده:
خدیجه احمدی بیغش
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 20
کاربست نظریۀ «وحدت موضوعی سورهها» در کتاب التفسیر الموضوعی لسور القرآن الکریم
نویسندگان:
علی حسن نیا
،
محسن خاتمی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 183
ناروایی هـمجنـسگرایی در نظریه اسـلامی قانون طبیعی؛ نقد مقاله «درباره اقلیتهای جنسی»
نویسندگان:
محمدحسین طالبی
،
محمدهادی حاضری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 32
دبير اجرايي همايش( نظريه علم اسلامي و كاربست ان در آموزش و پرورش)
نویسنده:
سيد جابر نيكو
،
طرح پژوهشی: همكاران حضوري » از تاریخ: 1397/06/10 تا تاریخ: 1397/12/29