حذف غایت‎اندیشی از شناخت طبیعت در فرایند تاریخی علم طبیعی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 تابستان 1400 _ مسلسل 48
چکیده:
در مغرب زمین علم که در زمان پیشامدرن غایت‎اندیش بود و شناخت غایت از مهم‎ترین ارکان آن تلقی می‎گردید در یک تحول معرفتی، نه‎تنها ضرورت غایت‎اندیشی از شناخت طبیعت انکار شد، بلکه مانع رشد علم و شکوفایی تجربه بشری دانسته شد و درنتیجه شناخت غایت از دستور کار عالمان علم طبیعی کنار گذاشته شد. درباره علم مدرن سه مسئله قابل طرح است: 1- تفاوت مبنایی علم پیشامدرن و پسامدرن و اینکه علم مدرن ادامه علم گذشته نیست، بلکه تفاوت ریشه‎ای با آن دارد. علم مدرن بر خلاف علم پیش از ظهور مدرنیته غایت‎گریز است. 2- نتایج تخریبی و فسادآور علم مدرن (غایت‎گریز). 3- نیاز علوم طبیعی به دین و وحی در شناخت غایات موجودات. این مقاله عهده‎دار بررسی مسئله اول است و با روش تحلیلی- توصیفی به تحلیل و بررسی فرایند تحول علم در حذف غایت‎اندیشی می‏پردازد. از نظر این مقاله علم طبیعی که در آغاز هدفش شناخت حقیقت و موضوعش با اندیشه غایی همراه بود، با ورود اندیشه مدرن و در یک فرایند تاریخی هدف و موضوعش تغییر کرد. بانیان علم مدرن هدف علم را بسط تسلط انسان بر طبیعت و موضوع آن را طبیعت بدون غایت دانستند. اندیشه تسلط بر طبیعت و غایت‎گریز‏ با نوشته‎های ‏راجر بیکن در قرن سیزدهم آغاز شد و با نظریات گالیله، فرانسیس بیکن، دکارت و نیوتن در قرن شانزده و هفده تکمیل گردید.

مسئله‌ شناخت تاریخی

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 زمستان 96 مسلسل72

قرائتی اجتماعی از فرآیند تولید علم

نویسنده: حسین ایزدی ،
مقاله نشریه: کیهان فرهنگی » سال 1390 دي 1390  شماره301

فرایند تاریخی مشروعیت سازی در حکومت اموی

نویسنده: رضا ضحاکی راحت ، استاد راهنما: حسین ایزدی ، استاد مشاور 1: سیدمحمدتقی آل غفور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

حذف در نحو عربی

نویسنده: مهدی ستاریان ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0

بررسي فرآيند توليد علم و هنر

کرسی و نشست: » نشست علمی - 1384

سیمای طبیعت در قرآن

نویسنده: محمد حسن رستمی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1386

بررسی آرای تاریخی غیبت صغرا در کتاب «مکتب در فرایند تکامل»

مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1393 تابستان 1393  شماره9
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397