تعریف علم حضوری در تفاسیر المیزان، الصافی و فلسفه ملاصدرا
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 110
چکیده:
این پژوهش با رویکرد توصیفیـتحلیلی به تبیین تعریف علم حضوری از دیدگاه فلسفۀ ملا صدرا و تفاسیر الصافی و المیزان میپردازد. هدف این مقاله از سویی ارزیابی میزان همخوانی دیدگاه فلسفی صدرا در تعریف علم حضوری با تفاسیر شارحان وی و از سوی دیگر میزان بهکارگیری این دیدگاه در تفسیر قرآن، آن هم توسط شارحان اوست. در نهایت آشکار میشود که تفاسیر در مبحث تعریف علم حضوری از سه لایۀ استفاده مبانی، کلمات شکلدهندۀ قالب تعریف و شروط ضمیمهشده به کلمات شکلدهندۀ تعریف، بیشتر در لایۀ اول و دوم، آن هم با نگاه یکسویه به یک رکن شکلگیری علم یعنی عالم باقی ماندهاند. در لایۀ سوم نیز بیشتر بر تبیین ویژگیهای عالم تکیه و توجه شده است. همچنین در تفاسیر، رابطۀ علم و عین، عالم و معلوم و ویژگیها و نسبت معلوم در پیوند با عالم که صدرا مورد توجه قرار داده، کمتر تبیین شده است. بنابراین اول آنکه نمیتوان یک تبیین جامع از تعریف علم حضوری با مراجعه به این تفاسیر به دست آورد؛ افزون بر آن این تفاسیر در عین توجه به مباحث عقلی و فلسفی، اهتمام به پیادهسازی مبانی فلسفی در تمام جنبههای مباحث تفسیری خود نداشتهاند.
این پژوهش با رویکرد توصیفیـتحلیلی به تبیین تعریف علم حضوری از دیدگاه فلسفۀ ملا صدرا و تفاسیر الصافی و المیزان میپردازد. هدف این مقاله از سویی ارزیابی میزان همخوانی دیدگاه فلسفی صدرا در تعریف علم حضوری با تفاسیر شارحان وی و از سوی دیگر میزان بهکارگیری این دیدگاه در تفسیر قرآن، آن هم توسط شارحان اوست. در نهایت آشکار میشود که تفاسیر در مبحث تعریف علم حضوری از سه لایۀ استفاده مبانی، کلمات شکلدهندۀ قالب تعریف و شروط ضمیمهشده به کلمات شکلدهندۀ تعریف، بیشتر در لایۀ اول و دوم، آن هم با نگاه یکسویه به یک رکن شکلگیری علم یعنی عالم باقی ماندهاند. در لایۀ سوم نیز بیشتر بر تبیین ویژگیهای عالم تکیه و توجه شده است. همچنین در تفاسیر، رابطۀ علم و عین، عالم و معلوم و ویژگیها و نسبت معلوم در پیوند با عالم که صدرا مورد توجه قرار داده، کمتر تبیین شده است. بنابراین اول آنکه نمیتوان یک تبیین جامع از تعریف علم حضوری با مراجعه به این تفاسیر به دست آورد؛ افزون بر آن این تفاسیر در عین توجه به مباحث عقلی و فلسفی، اهتمام به پیادهسازی مبانی فلسفی در تمام جنبههای مباحث تفسیری خود نداشتهاند.
تعریف علم حضوری در تفاسیر المیزان، الصافی و فلسفه ملاصدرا
1/1/1402 12:00:00 AM
فلسفة علم فقه (تعریف، ساختار و اولویتهای پژوهش)
نویسنده:
سعید ضیائی فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
فلسفه علم فقه ( تعریف ، ساختار و اولویت های پژوهش )
نویسنده:
سعید ضیائی فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 (پياپي 48)، پاييز و زمستان 1386 شماره3-4
آراء ملاصدرا در حوزة منطقِ تعریف
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8
ارتباط علم حصولی با علم حضوری
نویسنده:
فاطمه حسناتی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
خطاپذیری علم حضوری و مکاشفات عرفانی
نویسندگان:
حجت اسعدی
،
سید مرتضی حسینی شاهرودی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 4
تعریف دین در کلام و فلسفه دین و تعریف اقلی و اکثری
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی*
،
مقاله نشریه: فلسفه دین » سال 1396 تابستان 1396 شماره2
وحدت موضوعی سورهها در تفاسیر المنار و المیزان
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 57
انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین
نویسندگان:
حجت اسعدی
،
عباس جوارشکیان
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
کندوکاوی دیگر در تعریف علم تاریخ
نویسنده:
محمد علی علیپور
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1385 شماره 2 - تابستان 85 - مسلسل 26