نقد و بررسی نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت» با تأکید بر چارچوب نظری «جهانهای اجتماعی»
نویسندگان:
محمدرضا مالکی بروجنی
،
حمید پارسانیا
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره3(پیاپی39)
کلیدواژه:
نقد نظریه اجتماعی
،
نظریه ساخت اجتماعی واقعیت
،
برگر
،
لاکمن
،
جهان های اجتماعی
،
پارسانیا
چکیده:
مقاله پیش رو سعی دارد نظریه ساخت اجتماعی واقعیت را از منظر جهانهای اجتماعی پارسانیا مورد نقد و بررسی قرار دهد. این نقد با روش تحلیل منطقی دادههای کتابخانهای و در دو ساحت انجام شده است. ساحت اول؛ نقد بیرونی نظریه است که مبانی نظریه را مورد مداقه قرار داده است. از منظر انسانشناسی نشان داده شد که نظریه برگر بر خلاف حکمت صدرایی به نفس مجرد جوهری قائل نیست و در مقابل برای انسان قائل به مفهومی با عنوان اگوی انضمامی است. در نقد هستیشناسانه نشان داده شد که برخلاف برگر که زیستجهان ساخته انسانها را به دلیل بداهت بیواسطه و تام آن واقعی قلمداد میکند، جهانهای اجتماعی برای جهان اجتماعی وجودی حقیقی و نه پدیداری قائل است که با نفوس انسانها بنابر نظریه اتحاد علم و عالم و معلوم متحد است. در نقد معرفتشناسی نیز نشان داده شد که در حکمت اسلامی اعتبارات اجتماعی مبتنی بر طبیعت، حقیقت و غایت انسانی است برخلاف معرفتشناسی برگری که اعتبارات اجتماعی مبتنی بر بین الاذهانیت مشترک برساخته انسانهاست. ساحت دوم نقد درونی نظریه است که انسجام نظریه را با نقدهایی از قبیل خود متناقض بودن، تقلیلگرایی و ... مورد ارزیابی قرار میدهد.
مقاله پیش رو سعی دارد نظریه ساخت اجتماعی واقعیت را از منظر جهانهای اجتماعی پارسانیا مورد نقد و بررسی قرار دهد. این نقد با روش تحلیل منطقی دادههای کتابخانهای و در دو ساحت انجام شده است. ساحت اول؛ نقد بیرونی نظریه است که مبانی نظریه را مورد مداقه قرار داده است. از منظر انسانشناسی نشان داده شد که نظریه برگر بر خلاف حکمت صدرایی به نفس مجرد جوهری قائل نیست و در مقابل برای انسان قائل به مفهومی با عنوان اگوی انضمامی است. در نقد هستیشناسانه نشان داده شد که برخلاف برگر که زیستجهان ساخته انسانها را به دلیل بداهت بیواسطه و تام آن واقعی قلمداد میکند، جهانهای اجتماعی برای جهان اجتماعی وجودی حقیقی و نه پدیداری قائل است که با نفوس انسانها بنابر نظریه اتحاد علم و عالم و معلوم متحد است. در نقد معرفتشناسی نیز نشان داده شد که در حکمت اسلامی اعتبارات اجتماعی مبتنی بر طبیعت، حقیقت و غایت انسانی است برخلاف معرفتشناسی برگری که اعتبارات اجتماعی مبتنی بر بین الاذهانیت مشترک برساخته انسانهاست. ساحت دوم نقد درونی نظریه است که انسجام نظریه را با نقدهایی از قبیل خود متناقض بودن، تقلیلگرایی و ... مورد ارزیابی قرار میدهد.
نقد و بررسی نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت» با تأکید بر چارچوب نظری «جهانهای اجتماعی»
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نظریه اجتماعی سنت گرایان با تأکید بر نظریه اجتماعی رنه گنون
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تلقی سنت فکری اسلامی از عرف و مقایسه آن با نظریه ساخت اجتماعی واقعیت از منظر برگر و لاکمن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد نظریه خلافت داعش با تاکید بر مبانی اهل سنت
نویسندگان:
محسن قمی
،
میرزا علی کتابی*
،
مقاله نشریه: سلفی پژوهی » سال 1399 دوره 6، شماره 12 (پاییز و زمستان 1399)
نقد و بررسی نظریه انسجامگروی در حوزه موجهسازی معرفت بشری با تأکید بر آرای کیث لرر
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات - 1392 - [پایان نامه دکترا]
نقد و بررسی آراء مکتب تفکیک با تأکید بر معاد جسمانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی بنیادهای نظری فلسفی «روش شناسی بنیادین» و دلالت های آن در تکوین نظریه (تبیین مبانی نظری نسبت واقعیت و اندیشه)
نویسندگان:
مهدی سلطانی
،
صدیقه قربانی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1401 دوره 13، شماره 4 (پاییز 1401)
تبیین و بررسی تقریرهای نظریة امر الهی (با تأکید بر نگرش اُکام)
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
بررسی نظریه اخلاقی در قرآن با تأکید بر نظریه علامه طباطبایی ، مصباح و جوادی آملی
نویسنده:
فرهاد قبادی
، استاد راهنما:
علی شیروانی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 2:
عبدالله موحدی محب
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]