بازخوانی نظریه فرهنگ ناسرکوبگر مارکوزه از منظر حکمت صدرایی
نویسندگان:
مهدی سلطانی
،
محمد رایجی (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره 1(پیاپی 33)
چکیده:
توسعه روزافزون جوامع غربی و رسیدن بشر به سرحدات پیشرفت، امید رهایی از درد و رنج را برای انسان غربی به ارمغان آورد. در این میان زیگموند فروید در مخالفت با فضای خوشبینی حاکم بر غرب در اوایل سده بیستم تأکید میکند که تمدن بر انقیاد و سرکوبگری غرایز آدمی استوار است و دستاورد تمدن برای انسان امروزی، نه آرامش و آسایش، بلکه درد و رنج فزاینده است. در مقابل هربرت مارکوزه، فیلسوف اجتماعی آلمان، همزمان با نقد نظریات فروید، طرحی از تمدن ناسرکوبگر را ارائه و اعلام میکند که سرکوبگری فرهنگ، نه برخاسته از ذات تمدن، بلکه دستاورد نظام سرمایهداری است. در این مقاله، مبتنی بر روش تحلیلی - انتقادی، با بهرهمندی از ظرفیت نظریه استخدام علامه طباطبایی(ره) و آموزههای حکمت صدرایی نشان خواهیم داد که آنچه مارکوزه تحت عنوان تمدن ناسرکوبگر معرّفی میکند، چیزی جز باقیماندن در «استخدام متقابل در ساحت حیوانی» نیست و برای عبور از سرکوب میبایست کمالات عقلی و اغراض فطری را بسان عنصر تعینبخش زندگی اجتماعی مطرح کرد؛ امری که علامه طباطبایی(ره) مبتنی بر نظام صدرایی بدان پرداخته است.
توسعه روزافزون جوامع غربی و رسیدن بشر به سرحدات پیشرفت، امید رهایی از درد و رنج را برای انسان غربی به ارمغان آورد. در این میان زیگموند فروید در مخالفت با فضای خوشبینی حاکم بر غرب در اوایل سده بیستم تأکید میکند که تمدن بر انقیاد و سرکوبگری غرایز آدمی استوار است و دستاورد تمدن برای انسان امروزی، نه آرامش و آسایش، بلکه درد و رنج فزاینده است. در مقابل هربرت مارکوزه، فیلسوف اجتماعی آلمان، همزمان با نقد نظریات فروید، طرحی از تمدن ناسرکوبگر را ارائه و اعلام میکند که سرکوبگری فرهنگ، نه برخاسته از ذات تمدن، بلکه دستاورد نظام سرمایهداری است. در این مقاله، مبتنی بر روش تحلیلی - انتقادی، با بهرهمندی از ظرفیت نظریه استخدام علامه طباطبایی(ره) و آموزههای حکمت صدرایی نشان خواهیم داد که آنچه مارکوزه تحت عنوان تمدن ناسرکوبگر معرّفی میکند، چیزی جز باقیماندن در «استخدام متقابل در ساحت حیوانی» نیست و برای عبور از سرکوب میبایست کمالات عقلی و اغراض فطری را بسان عنصر تعینبخش زندگی اجتماعی مطرح کرد؛ امری که علامه طباطبایی(ره) مبتنی بر نظام صدرایی بدان پرداخته است.
بازخوانی نظریه فرهنگ ناسرکوبگر مارکوزه از منظر حکمت صدرایی
3/21/2021 12:00:00 AM
تبیین چارچوب مفهومی نظریه فرهنگ از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
میثم صداقت زاده
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 2:
حسین سوزنچی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی نظریه ساخت یابی گیدنز از منظر حکمت نو صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد حکمت متعالیة صدرایی از منظر عرفان نقد نظریة اصالت وجودهای خاص
نویسنده:
حسین عشّاقی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 زمستان99 _ مسلسل 46
تحلیل انتقادی بنیان های فلسفی نظریه پردازی ارتباطات از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل انتقادی بنیانهای فلسفی نظریهپردازی ارتباطات، از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - 1394 - [دکترای تخصصی]
طراحی الگوی تبیین مخاطرات در عرصه اجتماع از منظر حکمت صدرایی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)
بررسی مناسبات انسان با جهان های اجتماعی از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دلالت های نظریه فرهنگ صدرایی در حوزه خط مشی گذاری فرهنگ
نویسندگان:
سید محمدحسین هاشمیان
،
سعید خورشیدی*
،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1399 بهار و تابستان 1399 شماره 1