نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن
نویسندگان:
ریحانه حقانی
،
محمد صادق یوسفی مقدم
،


مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 1
چکیده:
علم قرائت یکی از علوم قرآنی است که نقش بسزایی در فهم قرآن دارد و اختلاف در قرائات، مؤثر در دریافت معانی مختلفی از قرآن خواهد بود. مستشرق یهودیتبار، گلدتسیهر (1921-1850) با تمسک به اختلاف قرائات و انتساب آن به اجتهاد قاریان، درصدد برآمده قرآن را برخوردار از نصّی مضطرب و فاقد متنی یگانه و غیرمصون از تحریف بداند و به آیاتی نیز استشهاد کرده است. در این مقاله سعی شده علاوه بر پاسخگویی به برخی استشهادهای وی، با استناد به اهتمام فراوان مسلمانان در فراگیری قرآن از لسان پیامبر، برخورداری آن از متن واحدِ مستند به وحی اثبات شود؛ هرچند این متن واحد، در دوران کتابت، بهسبب محدودیتهای رسمالخط عربیِ آن روز و عاریبودن از نقطه، حرکت و اِعراب، دچار اختلاف قرائت شده است؛ اما طبقات بعدی قاریان و مفسران، تنها مجاز دانستهاند که از میان قرائتهای مأثور، قرائتی را براساس اجتهاد شخصی انتخاب کنند و این اجتهاد نه به معنای روابودنِ هر قرائتی بر مبنای خواست و نظر شخصی فرد، بلکه به معنای تعلیل قرائتِ مختار است و تأثیری در اساس متن قرآن ندارد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی انجام پذیرفته است و روش گردآوری اطلاعات آن اسنادی –کتابخانهای است.
علم قرائت یکی از علوم قرآنی است که نقش بسزایی در فهم قرآن دارد و اختلاف در قرائات، مؤثر در دریافت معانی مختلفی از قرآن خواهد بود. مستشرق یهودیتبار، گلدتسیهر (1921-1850) با تمسک به اختلاف قرائات و انتساب آن به اجتهاد قاریان، درصدد برآمده قرآن را برخوردار از نصّی مضطرب و فاقد متنی یگانه و غیرمصون از تحریف بداند و به آیاتی نیز استشهاد کرده است. در این مقاله سعی شده علاوه بر پاسخگویی به برخی استشهادهای وی، با استناد به اهتمام فراوان مسلمانان در فراگیری قرآن از لسان پیامبر، برخورداری آن از متن واحدِ مستند به وحی اثبات شود؛ هرچند این متن واحد، در دوران کتابت، بهسبب محدودیتهای رسمالخط عربیِ آن روز و عاریبودن از نقطه، حرکت و اِعراب، دچار اختلاف قرائت شده است؛ اما طبقات بعدی قاریان و مفسران، تنها مجاز دانستهاند که از میان قرائتهای مأثور، قرائتی را براساس اجتهاد شخصی انتخاب کنند و این اجتهاد نه به معنای روابودنِ هر قرائتی بر مبنای خواست و نظر شخصی فرد، بلکه به معنای تعلیل قرائتِ مختار است و تأثیری در اساس متن قرآن ندارد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی انجام پذیرفته است و روش گردآوری اطلاعات آن اسنادی –کتابخانهای است.
نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن
3/20/2020 12:00:00 AM
نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر درباره اختلاف قرائات در قرآن
نویسندگان:
محمدصادق یوسفی مقدم
،
ریحانه حقانی*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1399 بهار 1399 شماره 1
اجتهاد و اختلاف قرائات
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
ارتباط اختلافِ قرائات با تحریفِ قرآن
نویسنده:
کاظم استادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 74
جایگزینی واژگان دخیل در قرآن و عهد جدید؛ بررسی موردی رهیافت خاورشناسان در اختلاف قرائات
نویسندگان:
سید محمد سلطانی*
،
سید حسین فلاح زاده
،
مقاله نشریه: مطالعات قرائت قرآن » سال 1399 بهار و تابستان 1399 شماره 14
بررسی تطبیقی استناد اختلاف قرائات به اجتهاد یا سنت
نویسنده:
محمدصادق یوسفی مقدم*
،
مقاله نشریه: پژوهش های تفسیر تطبیقی » سال 1398 دوره 5، شماره 10 (پاییز و زمستان 1398)
بررسی نظریه اصل عدم تعارض قرائات
نویسنده:
محمدصادق یوسفی مقدم*
،
مقاله نشریه: مطالعات قرائت قرآن » سال 1400 دوره 9، شماره 16 (بهار و تابستان 1400)
روش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات
نویسندگان:
محمد خامه گر
،
مرتضی ایروانی نجفی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 تابستان 1391 شماره70
ایمان صحابه در قرآن؛ بررسی و نقد نظریه عدالت صحابه
نویسنده:
علی خراسانی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 دوره 25، شماره 4 (زمستان 1399)
قرآن و چالش اختلاف در جامعه
نويسنده:
فرجالله میرعرب
،
کتاب: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها) - 1395