سنجش دیندارى و معنویت در پژوهشهاى مربوط به سلامت
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 34-33
چکیده:
دین یکى از عمیق ترین جنبه هاى به شدّت شخصى زندگى انسان است که برخى از مهم ترین مسائل اسرارآمیز و وصف ناپذیرترین تجربه هاى بشر را دربر مى گیرد. پس عجیب نیست اگر سنجش دین دارى یا معنویت کارى دشوار است. عنوان یکى از جدیدترین سرمقاله هاى مجله غده شناسى روانى3 مربوط به این موضوع, بجا چنین انتخاب شده است: (آیا مى توان پرتو خورشید را با خط کش اندازه گیرى کرد؟) (Lederberg & Fitchett, 1999). متخصصان امر سلامت باید بدون این که پرتو خورشید را از نظر دور بدارند, همچنان در روش شناختى صحیح تکیه گاه محکمى داشته باشند; و این کار آسانى نیست. با این حال, محققان حوزه دین, در چند دهه گذشته ابزارهاى زیادى براى سنجش جنبه هاى مختلف دین دارى و معنویت بوجود آورده اند. متأسفانه, بسیارى از متخصّصان سلامت از این راه حل هاى ابتکارى مطّلع نیستند; و نتیجه این وضعیت, پرداختن به مقدارى کارهاى زائد است (Hill & Hood, 1999). بررسى هاى متعددى که اخیراً ارائه شده است, مى تواند به آشنایى بیشتر پژوهشگران حوزه سلامت با این ابزارها و مرحله کنونى پیشرفت آن ها کمک نماید (به عنوان مثال, مؤسسه فتزر/مؤسسه ملّى سالمندى,1999; Gorsuch & Miller, 1999; Hill & Hood, 1999). با این حال ,علائق و محدودیت هاى پژوهشگران سلامت همواره با علائق و محدودیّت هاى محقّقان دین که در حوزه هاى دیگرى فعالیت مى کنند, یکسان نیست. ما در این نوشته, به بررسى چند شاخص کمّى که بویژه براى استفاده در زمینه هاى مربوط به سلامت مناسب است مى پردازیم. چیربَن [در (ارزیابى علائق دینى و معنوى در روان درمانى) که در همین شماره نقدونظر آمده است] سنجش کیفى در روان درمانى را مورد بحث قرار مى دهد.
دین یکى از عمیق ترین جنبه هاى به شدّت شخصى زندگى انسان است که برخى از مهم ترین مسائل اسرارآمیز و وصف ناپذیرترین تجربه هاى بشر را دربر مى گیرد. پس عجیب نیست اگر سنجش دین دارى یا معنویت کارى دشوار است. عنوان یکى از جدیدترین سرمقاله هاى مجله غده شناسى روانى3 مربوط به این موضوع, بجا چنین انتخاب شده است: (آیا مى توان پرتو خورشید را با خط کش اندازه گیرى کرد؟) (Lederberg & Fitchett, 1999). متخصصان امر سلامت باید بدون این که پرتو خورشید را از نظر دور بدارند, همچنان در روش شناختى صحیح تکیه گاه محکمى داشته باشند; و این کار آسانى نیست. با این حال, محققان حوزه دین, در چند دهه گذشته ابزارهاى زیادى براى سنجش جنبه هاى مختلف دین دارى و معنویت بوجود آورده اند. متأسفانه, بسیارى از متخصّصان سلامت از این راه حل هاى ابتکارى مطّلع نیستند; و نتیجه این وضعیت, پرداختن به مقدارى کارهاى زائد است (Hill & Hood, 1999). بررسى هاى متعددى که اخیراً ارائه شده است, مى تواند به آشنایى بیشتر پژوهشگران حوزه سلامت با این ابزارها و مرحله کنونى پیشرفت آن ها کمک نماید (به عنوان مثال, مؤسسه فتزر/مؤسسه ملّى سالمندى,1999; Gorsuch & Miller, 1999; Hill & Hood, 1999). با این حال ,علائق و محدودیت هاى پژوهشگران سلامت همواره با علائق و محدودیّت هاى محقّقان دین که در حوزه هاى دیگرى فعالیت مى کنند, یکسان نیست. ما در این نوشته, به بررسى چند شاخص کمّى که بویژه براى استفاده در زمینه هاى مربوط به سلامت مناسب است مى پردازیم. چیربَن [در (ارزیابى علائق دینى و معنوى در روان درمانى) که در همین شماره نقدونظر آمده است] سنجش کیفى در روان درمانى را مورد بحث قرار مى دهد.
سنجش دیندارى و معنویت در پژوهشهاى مربوط به سلامت
3/20/2004 12:00:00 AM
چیستی معنویت به مثابۀ موضوعی برای پژوهشهای تطبیقی در قرآن
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1399 شماره 10
نقش و جایگاه معنویت در سلامت اخلاقی طلاب
نویسندگان:
حسن روشن
،
مهدی علیزاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44
دین و معنویت در علم و کاربرد روان شناسى سلامت
نویسنده:
تیموتى دابلیو اسمیت ترجمه مبین صالحى
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 36-35
رابطۀ دینداری با سلامت روان دانشآموزان دختر در مقطع متوسطۀ دوم شهرستان سقز
نویسنده:
کمال سلیمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
مراتب دینداری در آموزههای قرآنی
نویسنده:
محمدباقر آخوندی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1399 شماره 2
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه تفسیر قرآن به قرآن
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
نقش فرهنگ در دینداری و شبکه معرفت دینی
نویسنده:
قدرتالله قربانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 95