ادلّهی اعتبار شرعی اسناد بالادستی نظام اسلامی در فقه سیاسی امام خمینی
نویسندگان:
عبداله نظرزاده اوغاز
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 89
کلیدواژه:
امام خمینی
،
قانون اساسی
،
اسناد بالادستی
،
برنامههای توسعه
،
عرف عام و خاص
،
قاعده حفظ نظام
،
بنای عقلا
چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی مبانی امام خمینی در مشروعیت «اسناد بالادستی و برنامههای توسعه»در حکومت اسلامی است. فرضیهی پژوهش این است که در فقه حکومتی ایشان، با استناد به ادلّهای همچون «عرف عام و عرف خاص»، «سیره و بنای عقلا» و «قاعدهی حفظ نظام» میتوان حجیت «اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران» را اثبات کرد. دراینراستا فرضیهی یادشده را با روش توصیفی–تحلیلی دیدگاه مورد بحث قرار دادهایم. یافتههای پژوهش نشان میدهند امام خمینی در ارتباط با ضرورت «برنامهریزی»، ضمن تاکید بر جامعیت اسلام، برای هدایت برنامههای توسعهی مادی و معنوی، بر اهمیت قوانین اسلامی تاکید کردهاند. ایشان بارها با ذکر مصادیق مختلفی، به مقابله با کسانی برخاستهاند که اسلام را مخالف توسعه و تمدن قلمداد میکنند. امام خمینی برنامههای برگرفته از قواعد عرفی و الزاماتی که «عرف خاص» برای بقا یا توسعه و پیشرفت نظام را ضروری میبیند، با استناد به «بنای عقلاء» حجت شرعی میشمارد. بنابر ضرورت آیندهنگری و تدبیر امور جامعه، دولتها نیازمند برنامهریزی، تدوین اسناد بالادستی و برنامههای توسعه هستند؛ این برنامهها از عرف عام و خاص سرچشمه میگیرند و در صورت عدم مخالفت با شرع و قانون اساسی، لازمالاجرا بوده و حکم شرعی محسوب میشوند. از آنجاییکه عدم اجرای صحیح این اسناد، موجب رکود و تضعیف جامعه میشود، از منظر فقه حکومتی امام خمینی، حرام و خلاف شرع است.
هدف از این پژوهش، بررسی مبانی امام خمینی در مشروعیت «اسناد بالادستی و برنامههای توسعه»در حکومت اسلامی است. فرضیهی پژوهش این است که در فقه حکومتی ایشان، با استناد به ادلّهای همچون «عرف عام و عرف خاص»، «سیره و بنای عقلا» و «قاعدهی حفظ نظام» میتوان حجیت «اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران» را اثبات کرد. دراینراستا فرضیهی یادشده را با روش توصیفی–تحلیلی دیدگاه مورد بحث قرار دادهایم. یافتههای پژوهش نشان میدهند امام خمینی در ارتباط با ضرورت «برنامهریزی»، ضمن تاکید بر جامعیت اسلام، برای هدایت برنامههای توسعهی مادی و معنوی، بر اهمیت قوانین اسلامی تاکید کردهاند. ایشان بارها با ذکر مصادیق مختلفی، به مقابله با کسانی برخاستهاند که اسلام را مخالف توسعه و تمدن قلمداد میکنند. امام خمینی برنامههای برگرفته از قواعد عرفی و الزاماتی که «عرف خاص» برای بقا یا توسعه و پیشرفت نظام را ضروری میبیند، با استناد به «بنای عقلاء» حجت شرعی میشمارد. بنابر ضرورت آیندهنگری و تدبیر امور جامعه، دولتها نیازمند برنامهریزی، تدوین اسناد بالادستی و برنامههای توسعه هستند؛ این برنامهها از عرف عام و خاص سرچشمه میگیرند و در صورت عدم مخالفت با شرع و قانون اساسی، لازمالاجرا بوده و حکم شرعی محسوب میشوند. از آنجاییکه عدم اجرای صحیح این اسناد، موجب رکود و تضعیف جامعه میشود، از منظر فقه حکومتی امام خمینی، حرام و خلاف شرع است.
ادلّهی اعتبار شرعی اسناد بالادستی نظام اسلامی در فقه سیاسی امام خمینی
3/20/2020 12:00:00 AM
ادله ی اعتبار شرعی اسناد بالادستی نظام اسلامی در فقه سیاسی امام خمینی
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
عبدالله نظرزاده اوغاز*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 بهار 1399 شماره 1
اصول رقابت سیاسی بر اساس اسناد بالادستی، پیشنهادی در راستای تکمیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
نویسندگان:
داود تقی لو*
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1400 دوره 26، شماره 1 (بهار 1400)
امام خمینى؛ روحانیت و نظام سیاسى
نویسنده:
علیرضا زهیری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78
نظام اخلاق سیاسی امام خمینی(ره)
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
رضا لک زایی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه انقلاب اسلامی » سال 1392 بهار 1392 شماره6
جایگاه فقه المصلحه در فقه سیاسی امام خمینی(ره)
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91
اعتبار استصحاب استقبالی در استنباط احکام شرعی
نویسندگان:
امیر زاهدی
،
مجتبی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 3
اعتبار استصحاب استقبالی در استنباط احکام شرعی
نویسندگان:
مجتبی الهی خراسانی *
،
امیر زاهدی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 پاييز 1397 شماره3
چيستي فقه نظام سياسي
نویسنده:
سيد سجاد ايزدهي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1395/07/03 تا تاریخ: 1397/07/01